Gå til innhold
Arkivverket

Adressebøkene for Kristiania/Oslo og Aker


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Dette spørsmål hører forhåpentligvis bedre til her enn i det ordinære forum hvor jeg nok feilaktig har postet samme innlegg:

 

De finnes her http://www.arkivverk.../view/full/9191

 

Jeg har i flere år brukt disse mye og sett frem til at det skal bli scannet og ideksert flere årganger, men det ser ut til at arbeidet er stoppet helt opp, selv om det står noe annet i innledningen på Digitalarkivet:

 

Adressebøkene for Kristiania/Oslo og Aker er flittig i bruk av gjester hos både Oslo byarkiv, Statsarkivet i Oslo, Riksarkivet og Deichmanske bibliotek. Adressebøkene utsettes for stor slitasje gjennom bruk. På initiativ fra Oslo byarkiv har derfor de nevnte institusjonene gått sammen om å få adressebøkene skanna og lagt ut i Digitalarkivet.

Pr. 24. april 2012 har 26 årganger blitt skanna og indeksert. Det opprinnelige målet var å bli ferdige i løpet av 2012. Vi innser nå at det ikke vil la seg gjøre, men arbeidet vil fortsette.

Oslo byarkiv får en del henvendelser om oppslag i de kommunale folketellingene. De presiserer at adressebøkene er basert på opplysningene fra de kommunale folketellingene foregående år. Personer funnet på en gitt adresse i for eksempel 1933, bør man derfor søke flere opplysninger om i den kommunale folketellinga for 1932.

 

Jeg har flere spørsmål, bl.a. om det finnes årganger i mellom de som er blitt publisert og om det finnes flere etter 1950. Det er også interessant å få lagt ut informasjon om når en gikk fra å bare ta med "hovedpersonen" til å ta med ektefelle og alle voksne personer i husstanden.

 

Jeg håper at det videre arbeidet med dette kan prioriteres og håper på støtte for dette her i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vi har gitt uttrykk for, vil arbeidet fortsette, men vi har ikke anledning til å gi adressebøkene høyeste prioritet. Vi har ellers problemer, særlig med de eldste årgangene, med å finne eksemplarer som har god nok papirkvalitet til å gå gjennom en mateskanner.

 

Adressebøkene ble gitt ut hvert til og med 1992. Jeg kjenner ikke til prinsippene for hvor mange av husstandens medlemmer som skulle inkluderes.

 

Årgangene 1955, 1960/61, 1965/66, 1970/71, 1975/76 og 1980/81 er skanna og avventer indeksering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Da "krysser jeg fingrene" for at det kommer på plass etterhvert.

 

Det var også en stor gledelig overraskelse at det finnes adressebøker så langt opp mot vår egen tid hvor veldig lite annet "slektsmateriale" finnes tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.