Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av dåpsprotokoll til Stephen Hendrichsen


Frank-Henning Johnson
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som kan hjelpe med å tyde hva det står i dåpsprotokollen til Stephen Hendrichsen 18.10.1730.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061025050319.jpg

 

Jeg tror det begynner:

 

Døbt: Henrich Stephensens søn Stephen - resen blit litt utydelig for meg.

 

Takknemmelig for litt hjelp.

 

Vennlig hilsen

 

Frank-Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik:

 

Døbt Henrich Stephensens søn Stephen. fad. Mareb Lars Kinners Anne Arnesd. paa Klokkerud Karen Hansd. hos Arne Ingstad Ryguld Klokkerud og Lars Kinna

 

Maren skal det være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kjell i det meste, men faddernes gårdsnavn leser jeg som Kinne, Klokkerud, Jostad, Klokkerud og Kinne.

 

"Kinne" og "Jostad" er vel gårder som i dag heter Kjenn og Johnstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp. Jeg var ikke i nærheten her. Mareb, er det et navn?

 

Jeg lurer på om dette er samme far som får en sønn Henrik i 1762. I bygdeboken for Vestby står denne Henrik oppført som det eldste barnet og det nevnes ingen Steffen. Er dette en annen familie? Det er denne Steffen som jeg tror er min forfar, men jeg forsøker å finne ut hva slags familie han var fra.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061025050588.jpg

Kan dere hjelpe meg med tydningen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mareb, er det et navn?

 

Hvis du leser Kjells innlegg en gang til, ser du jo at han har rettet navnet fra Mareb til Maren. Det var nok bare en skrivefeil.

 

I lenken du har lagt ut vedr. Henrik, leser jeg følgende:

 

Stephen øvre Kinne Eyers Søn Hendrik Mdfd: Hans Hanssen øvre Kinne og Vebiørn Klokerud. Qvdfd: Lisbet Hans øvre Kinnes, Anne Vebiørn Klokeruds og Siri Erstad.

 

Morens navn er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - jeg var litt rask i avtrekkeren. Var litt for dypt konsentrert over å forsøke å se om dette kunne være 2 dåper i samme familie.

Har du noen formening om disse 2 kan være søsken? Ser ut som noen av fadderne er de samme og at de er fra samme gårder.

Eyer - betyr dette eier eller er det et navn/ sted?

 

Så korreksjonen til Kjell like etter at jeg hadde postet. :blink:

 

Disse spørsmål er kanskje å tøye dette forumet litt? Bør jeg flytte spørsmålet til brukerforumet?

 

Frank-Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har studert dette noe nærmere, ser det for meg ut som om disse to var brødre, ja.

 

Når det står Eyer (eller andre varianter: -eie, -eje, -ejer, -eyer) etter et gårdsnavn, betyr dette vanligvis en plass (husmannsplass) under gården. I dette tilfellet skulle det da være en husmannsplass under gården Kinne som var foreldrenes bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stephen Hendriksen Kullaas Ejers Søn Anders. Mdfd: Hans Kinne og Vebiørn Morch. Qvdfd: Lisbet Hans Kinnes, Sara Svend Karders og Ragnild Pedersdotter Raaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.