Gå til innhold
Arkivverket

Guro Herbrandsdatter Bråtalien


Else-A. J. Lillefuhr
 Del

Recommended Posts

føst ca 1710, Bråtalien, Sire, Buskerud. Hun giftet seg med Endre Larsen Liahagen. Det er det eneste jeg vet om han. Har funnet 8 barn.

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsforum:

(Utdrag fra et av innleggene)

6)Endre Larsen Liahagen født ca 1720. Ifølge Tor Warabarg kan hans far ha vært Lars Holgeson, men det er usikkert. Endre skal være død i 1778, men jeg fant ikke dødsfallet i kirkeboka.

 

7)Gro Herbrandsdatter Sire Bråtalien født ca 1716 og død mellom 1780 og 1801. I 1780 kunne hun bare fø seg ved betling, og var ført i fattigprotokollen.

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CEQQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.disnorge.no%2Fslektsforum%2Fviewtopic.php%3Ft%3D32120&ei=znD0UKOOJYXe4QTb1oGIDQ&usg=AFQjCNFzYaViCBaWWcGFrlZD8zlBSp1omg&sig2=bHjJ5B6dXP1oRRMiAdkETw&bvm=bv.1357700187,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også blant mine aner, og Guro Herbrandsdatter har jeg som født ca 1716 med foreldre Herbrand Thomassen Sire født ca 1670 og Liv Halvorsdatter Svenkerud født ca 1685. Skifte i 1724. Jeg har veldig mye på Gro

sine aner, og jeg setter opp henne som nr. 1 med aner dobbelt bakover et stykke på vei der jeg mener kildene er sikre:

 

1Guro Herbrandsdatter født ca 1716

 

Foreldre:

 

2)Herbrand Thomassen Sire født ca 1670

3)Liv Halvorsdatter Svenkerud født ca 1685 og skifte i 1724

 

Besteforeldre:

4)Thomas Herbrandsen Rotnheim fra Gol født ca 1645-1659(jeg har brukt mye fra boka "Hallingslekter" av Botolf Baklien og har notert henvisning på Thomas på nr.201 der). Han ble bruker i Sire i Ål

Det er i forbindelse med begravelsen i Ål i 1746 oppgitt at han hadde 58 barnebarn, og tror det sto noe om barn også. Han var 101 år, og inntil det siste året gikk han 1/4 mil til kirken. Har mye om han,

men blir for langt å skrive her. Kan jo nevne at han og broren Jon i 1679 ved sine foreldres skifte ba om å få dele løsøre med full lut på sin søster Torand. Løsøret var på 57 riksdaler

Han var gift med Gro Arnesdatter Golberg, men det er barn på disse født i perioden ca 1670-1705, og jeg har en kilde som sier at hun skal være født ca 1667. Så derfor er jeg usikker på om hun var

mor til Herbrand her. I såfall må jo fødselsåret 1667 være feil iallefall

 

6)Halvor Knutsen Garnås født ca 1625, og dette er i Gol. Han var det skifte på i Garnås i Gol 12.09.1687

7)Anne Arnesdatter Villand født ca 1647, og hun var 77 år da hun ble gravlagt 19.09.1724(ministralbok for Nes 1707-1759)

 

Oldeforeldre:

8)Herbrand Andfindsen Rotnheim født ca 1626 og død ca 1679 da det var skifte på han

9)Birgit Syversdatter Lien født ca 1630, og død i ca 1679

 

Jeg har mye mer når det gjelder aner på disse, men det meste ifra slektsbøker og bygdebøker og det er lite jeg har fått sjekket med originalkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe særlig mer om Endre Larsen Liahagen, og har det samme som Ann.Mary har funnet: At hans far kan ha vært Lars Holgeson Lien. Jeg har ikke funnet noe dødsfall på Endre tidligere, og har.

Tor Varaberg som jeg har hatt kontakt med tidligere mener at Endre kanskje hadde slektsmessig tilknytning til Helling i Ål, og en kan merke seg at han var fadder til Marte Solvesdatter Helling i 1746. Jeg skulle

også gjerne vite litt mer om Endre, og jeg har heller ikke funnet dødsfallet på han i ca 1778 i kirkeboka. Er en stund siden jeg letet, men jeg mener jeg så etter for 1777 og 1778.

 

Når det gjelder anenr 4 og 8 i mitt forrige innlegg om Thomas Herbrandsen Rotnheim og foreldrene(anenr. 8 og 9), så ser jeg at jeg har brukt bygdeboka "Boka om Gol" bind 5 side 150, og dødsfallet for

Herbrand er jo å finne i kirkebok for Ål 1744-1769 på Digitalarkivet. Boka "Hallingslekter" av Botolf Baklien, er også en viktig kilde. Ville ha prøvd å få tak i den hvis jeg var deg. Boka om Gol er skrevet av Terje

Østro. Dette er iallefall noe å starte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte lete frem skiftet etter Gro i 1716, og der får vi bekreftet at Herbrand var blant hennes barn ja:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25542/42/?size=full&mode=0

 

Jeg har henne som Gro Arnesdatter Golberg(i Gol) med foreldre Arne Halvorsen Golberg født ca 1615 og Birgit Thomasdatter som skal være fra Nivstad. Henviser til bind 6 av "Boka om Gol" der

 

Skal se om jeg klarer å finne skiftet etter Endre Larsen i 1778, og om vi kan få noe ut av dette. Er så lenge siden jeg holdt på med denne delen av slekten min, at det ikke var utlagt noen skifter da

på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et dokument liggende på min pc når det gjelder anene til Liv Halvorsdatter Svenkerud(nr 3 i mitt tidligere innlegg), og hvis du er interessert kan jeg forsøke å sende deg det på mail. Min mailadresse er:

anlih@ktv.no.

 

Jeg finner ikke noe skifte på Endre Larsen Liahagen i 1778, og dødsåret 1778 på han ser jeg at jeg har fra boka "Hallingslekter" av Botolf Baklien. Finner han heller ikke gravlagt i 1777-1778 i Ål etter

ny leting nå i kveld. Vi kan jo håpe på at noen andre har funnet noe mer om han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare hyggelig å kunne hjelpe, og skulle du finne ut hvem foreldrene til Endre Larsen Liahagen var og eventuelg foreldre til hans mulige far Lars Helgeson hører jeg gjerne om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.