Gå til innhold
Arkivverket

Skiftedestinasjon eller registrering til skifte Halvor Eriksen i 1784 i Stjørdal?


Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

En av mine forfedre var Halvor Eriksen var det skifte på i Stjørdal 06.04.1784, og arvingene var hans kone og min formor Marith Jonsdatter og deres datter og min formor Elen Kierstina på 11 år.

Det står at hun var hos "enkens moder", men denne moren har ikke fått noe navn i skiftet. Derfor lurer jeg på om det i en eventuell skiftedestinasjon eller skifteregistrering står noe navn "enkens"

moder. Har jo gått igjennom skiftene for Stjørdal nå(skrevet av navn fra skiftene), og ikke funnet noe sikkert angående hvem som var Marits Jonsdatters foreldre. Her er lenke til skiftet i 1784:

 

 

 

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg klarer nok ikke å hjelpe deg med Marith Jonsdtr sine foreldre.

 

En litt interessant detalj her er at Stjørdalsboka band II del II på side 73 sier at søstera til Marit var gift med krovert Johan Fredrik Petersen på Halsen. Men når vi finner kroverten omtalt i del I på side 559 er han gift andre gang med Ingeborg Eriksdtr. Kroverten er videre i Stjørdalsboka kalt "mestermann" (skarpretter eller bøddel), men det er nok en feillesning av skiftet. Ved Statsarkivet er vi ganske sikker på at det står: "Til Formynder for den umyndige Datter var opnævnt og blev ansat Moster Manden Sr Johan Fredrich Petersen, men var ej nærværende."

 

Denne Johan Fredrik var altså gift med barnets tante og siden hun heter Ingeborg Eriksdatter, må hun være farens søster.

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret. Du har rett i at Johan Fredrik Petersen var gift med Halvor Eriksens søster Ingeborg Eriksen, og Ingeborg hadde ikke barn i noen av sine ekteskap(tror hun var gift 3 ganger). Skiftet etter henne sluttet

10.juni 1816 viser at hun hadde søsknene Tore Eriksen, Halvor Eriksen, og Randi Eriksdatter:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24765/767/?size=full&mode=0

 

Jeg har klart å finne ut en god del om Ingeborg søsken i Trondheim, og Tore Eriksen kalte seg Asbøl til etternavn med giftermålet i Trondheim Domkirke 4.august 1757. Jeg har mistanke om at den Ingeborg som ble

gift samme året(nesten samme side i kirkeboka) var den Ingeborg som det var skifte etter i 1816. Hun måtte ha Kongelig tillatelse for å gifte seg med Jørgen Hiort i 1789, og det kan hende det var fordi hun først var

gift med hans far(kun teori). Johan Fredrik Petersen ble gravlagt 24.01.1787. Har også funnet en del om søsteren Randi i Trondheim, hennes ekteskap og barn(stemte ikke helt med opplysninger i skiftet i 1816) . Ved

folketellingen 1801 er det kun ett sted i Norge som har en gård Asbøl, og det er i Orkdal. Har prøvd kirkebøkene for Orkdal og Meldal for 1720-årene og også noe før for å forsøke å finne søskenflokken som døpt,

men det har ikke lyktes til nå(veldig vanskelig å lese disse kirkebøkene også). Har flere mullige Marit Jonsdatter ut fra skiftene jeg har skrevet, men ikke noe sikkert der. Tror det er henne som ble trolovet i Stjørdal

27.04.1790 med Nils Pedersen Raaen, og ved folketellingen 1801 var hun født ca 1738. De holdt til på Halsen i 1801, og en Nils Halsen var fadder på Marits datter Elen Kierstinas barn Ingeborg Anna Toresdatter i

1795.

 

Noe annet jeg også lurer på: Iver Dahl var jo Marit Jonsdatters laugverge ved skiftet etter Halvor Eriksen i 1784, men allerede 31.08.1784 var det skifte etter avdøde Iver Larsen Dahl på Halsen. Måtte Marit få

ny laugverge siden den første døde? Jeg regner med at det ikke var så mange Iver Dahl på Halsen i Stjørdal på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal jeg gjøre når jeg er ferdig med avskriftene fra skiftene for Stjørdal og Skatval. Er ferdig med Stjørdal om et par dager regner jeg med. Kanskje jeg rett og slett sende en kopi av denne debatten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt mail nå, og håper at den kommer frem. Kunne ikke bruke lenken du la vet, siden jeg ikke har mailprogram som fungerer. Bruker Kabeltv-selskapet(Trønderergi) sin side til å lese og sende e-post.

Ble så nysgjerrig at jeg ikke klarte å vente. Prøvde å legge ved lenke til skiftet etter Iver Larsen Dahl på Halsen 31.08.1784, men lenken virket ikke. Skiftet står på side 212 i protokollen for 1783-1785. Fikk

med lenke til debatten her da. Skiftet etter Halvor Eriksen er jo på side 45 i samme protokoll, men det har jeg jo lenke til her inne. Har noen teorier når det gjelder hvor Marit Jonsdatter kom fra, og skal

prøve å følge opp både Iver Larsen Dahl og kona når det gjelder slekt bakover og eventuelt ny laugverge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg syns det tok svært lang tid å få svar på mailen jeg sendte den 31.januar. Er virkelig saksbehandlingstiden så lang som over en måned? Jeg får faktisk opp den 2 ganger på "sendte elementer", så den mailen gikk

iallefall igjennom og ble sendt fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå innsett at det ikke var noen vits i å sende mail til Statsarkivet for å få svar nei, og det blir det vel lenge til neste gang jeg gjør når jeg lurer på noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise

 

Jeg beklager at du ikke har fått noe svar på din forespørsel ennå. Det er litt kaotisk her for tida, jeg har en backlog på 175 saker og den er økende. Nå har jeg fått noe mere hjelp slik at det forhåpentligvis etterhvert skal bedre seg. Jeg skal love deg Anne Lise at jeg skal ta saken din rett over påske.

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.