Gå til innhold
Arkivverket

Slekt?


Helge Ustad
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg lurte på om dere kunne gi meg noen pekere. Min farfar het Aanund Ustad og kom så vidt jeg vet fra Telemark. Han ble født år

1900. Men jeg finner han ikke i noen bøker fra Telemark. Jeg vet heller ikke om han tok det navnet etter sin far eller bosted. Jeg har også hørt fra familie hatt det har vært noe med Mylla/Mylle navnet inne i bildet.

Han ble gift med Helga Marie Thorsen fra Hole. Og de fikk seks barn. Den eldste sønnen, Werner Ustad er min far. født 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DIS-Norges hjemmesider har vi funnet Aanund Ustads grav. Han er begravet i Skoger i Buskerud. Du finner lenke til innførselen på DIS sine nettsider her: http://www.disnorge.....php?id=3750113

 

I folketellingen 1910 er det en Aanund Johansen som har samme fødselsdato. Denne personen er født i Mo i nåværende Tokke kommune. Vi har dessverre ikke funnet dåpen hans i kirkeboken for Mo, så vi vet ikke farens navn. Du finner innførselen i folketellingen ved å følge denne lenken: http://digitalarkive...f01036537001342

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av innføringen at dette stemmer, jeg vet at han hadde 2 brødre med navn Albart og Haakon. Hvor skal jeg gå for og finne ut hvor Ustad navnet kommer i fra. Hva skjedde med Anne Mylla. Har prøvd og søke på Navnet men kommer ingen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sjekket arkivene til Justisdepartementet for å se om han har søkt om navneendring. Vi kan ikke se at dette er tilfelle. Lov om fast slektsnavn kom ikke før i 1923, så det kan tyde på at han har taat navnet Ustad en gang mellom 1910 og 1923.

 

Vet du hvor han og Helga Marie Thorsen giftet seg? Vi har forsøkt å se i kirkebøkene for Mo og for Hole på digitalarkivet, men finner dem ikke her. Tanken var å se hva han kalte seg når han giftet seg, eventuelt om han på det tidspunktet bodde på en plass som het Ustad.

 

Når det gjelder Anne Mylla er hun gravlagt ved Skafså kirke i Tokke. Du finner graven på DIS sine nettsider her: http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1234958

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.