Gå til innhold
Arkivverket

Fra Vågå til USA


Torø Anita Ringebo-Roen
 Del

Recommended Posts

Bestemora til Peder Christian, Guri Jacobsdatter Rottemseie født 1814 og mannen Knut Østensen emigrerte til USA 10.04.1874 (fra Vågå) med adr.St.Paul i Minnesota. Hennes sønn Peder Erlandsen Rottemseie f. 19.11.1841 i Vågå hadde nok emmigrert tidligere og betalte for billeten for mora og stedfaren.Rottemseie er husmannsbruket Einarsplassen.Kanskje dette kan være en ledetråd til hvor Anne Pedersdatter og sønnen til slutt havnet.Far til Peder Christian -- Peder Imbertsen Bjørgehaugen utvandret til Eau Claire 10.10.1873. Sjå artikkel i "Gudbrand" tidsskrift for Gudbrandsdal Slekthistorielag nr.1 2009. Mange av Einarsplass-slekta utvandret til USA i siste halvdel av 1800 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemora til Peder Christian, Guri Jacobsdatter Rottemseie født 1814 og mannen Knut Østensen emigrerte til USA 10.04.1874 (fra Vågå) med adr.St.Paul i Minnesota. Hennes sønn Peder Erlandsen Rottemseie f. 19.11.1841 i Vågå hadde nok emmigrert tidligere og betalte for billeten for mora og stedfaren.Rottemseie er husmannsbruket Einarsplassen.Kanskje dette kan være en ledetråd til hvor Anne Pedersdatter og sønnen til slutt havnet.Far til Peder Christian -- Peder Imbertsen Bjørgehaugen utvandret til Eau Claire 10.10.1873. Sjå artikkel i "Gudbrand" tidsskrift for Gudbrandsdal Slekthistorielag nr.1 2009. Mange av Einarsplass-slekta utvandret til USA i siste halvdel av 1800 tallet.

 

 

Hva står det om Peder i Gudbrand? han utvandret ikke..Fikk barn i Lom på tidspunktet han skulle vært der...han fikk barn i Lom fra 1872 til 1900 ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Astenson m 45 f N N N 466 Rolling Forks Pope Minnesota 52099 Gyda Astenson f 70 N N N 466 Rolling Forks Pope Minnesota 52100 Mary Astenson f 25 dom N N N 466 Rolling Forks Pope Minnesota 52101 Peter Peterson m 7 illeg son N N N 466 Rolling Forks Pope Minnesota

Dette er fra Folketellinga 1880 i USA på Digitalarkivet. Kan dette være de rette folka og at Mari og Peder er kommet til hennes mor og stefar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg satt og leste den artikkelen.

 

Far til Peder Christian, Peder Engebretsen Bjørgehagen tror jeg gifta seg i Lom 10. sept. 1872. Så i perioden 1873-1900 fikk han og kona 11 barn. Så da ble det nok ikke noe av utvandringa hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg satt og leste den artikkelen.

 

Far til Peder Christian, Peder Engebretsen Bjørgehagen tror jeg gifta seg i Lom 10. sept. 1872. Så i perioden 1873-1900 fikk han og kona 11 barn. Så da ble det nok ikke noe av utvandringa hans.

 

Da er det kanskje slik at far og sønn er forvekslet i denne saken

 

Da er vel far og sønn forvekslet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Christians far søkte om utflytting men dro aldri...Peder Engebretsen begynt å få litt vel mange unger utenom ekteskap (fikk to til i Lom og en i Rauma) før han giftet seg. kanskje en måte å slippe unna på var å søke om utflytting men ikke dra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at han melder utflytting 10,10.1873 til Eue Claire i USA. Desverre skjekket jeg ikke om dette virkelig skjedde.Det burde jeg gjordt før jeg offentligjorde artikkelen ---- beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sto det om Peder Engebretsen i gudbrandartikkelen?

Det står i at han meldte utflytting til Eue Claire 10.10.1873. Jeg burde selvsagt ha skjekket om dette virkelig skjedde før jeg fikk trykkt artikkelen ---- Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i at han meldte utflytting til Eue Claire 10.10.1873. Jeg burde selvsagt ha skjekket om dette virkelig skjedde før jeg fikk trykkt artikkelen ---- Beklager!

 

Det er en stund siden jeg studerte dette, men jeg mener å huske at den Peder Engebretsen som emmigrerte hette Smidesang til etternavn. Og han var fra Ringebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i at han meldte utflytting til Eue Claire 10.10.1873. Jeg burde selvsagt ha skjekket om dette virkelig skjedde før jeg fikk trykkt artikkelen ---- Beklager!

 

 

jeg husker hvor vanskelig det var å finne rett Peder så om noe ble feil der så skjønner jeg det godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.