Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om dødsfall, Skinnehaugen, Sør-Fron i Oppland.


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg søker opplysninger som kan bringe frem når en av mine aner døde. Det dreier seg om ekteparet Peder Iversen født 6. desember 1812 og kona Marit Iversdtr. født 21. august 1811, død på Skinnehaugen i Sør-Fron 5. januar 1893. Paret ble viet 21. juli 1835.

 

Peder Iversen forsvinner sporløst og ser ikke ut til å gjenfinnes blant døde i kirkebøkene for Sør-Fron og heller ikke blant utflyttede, så kanskje det finnes en dødsfallsmelding/skifte etter kona som kan gi svar på hvor Peder ble av, når han døde?

 

Videre opplysninger. Marit finnes i 1865 på Skinnehaugen sammen med to sønner, og i 1875 på Skinnehaugen som føderådskone, nå er sønnene borte, men datteren Mari Pedersdtr. har bruket sammen med mannen Ole Andersen (mine tipp-tipp oldeforeldre, forøvrig døde Ole 6. april 1888 og Mari 19. februar 1905, begge etter å ha hengt seg så det er sterke historier i denne familien)

 

Marit er altså nevnt som enke både i 1865 og -75 og yngste sønn jeg kjenner til av ekteparet er Peder Pedersen, født 24. februar 1856. Dermed er det trolig at Peder Iversen er død/forsvunnet mellom 1855/56 og tidspunktet for folketellingen i 1865. Kanskje er det kilder i denne perioden som kan fortelle noe om Peder Iversen på Skinnehaugen?

 

Flere etterkommere har forgjeves prøvd å spore opp hvor Peder Iversen ble av, foreløpig uten svar, så det er ikke med altfor store forhåpninger jeg retter denne forespørselen til statsarkivet, men den som ikke spør, får ihvertfall ikke svar.

 

Beklager manglende lenker til relevante sider i kirkebøkene, men kommer ikke inn på de for øyeblikket, skal redigere de inn når jeg får mulighet.

 

På forhånd takk for evt hjelp og tips til steder å lete videre.

 

Mvh Anders Bakken/Vinstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foreslår at det letes i kirkebøkene i nabokommunene. Men dersom han forsvant for eksempel i fjellet, eller ved drukning og aldri ble funnet, vil det ikke være noen registrering i kirkebøkene.

 

Vi har funnet Marit Iversdatters dødsfallsmelding i Mellom-Gudbrandsdalen sorenskriverembetes arkiv, eske med dødsfallsmeldinger (1875-1893), mappe 1893:

"Lægdsfattig Enke Marit Iversdatter Skinnehaugen, 80 Aar gammel, død 5te Januar, efterladende sig 5 Børn, nemlig Sønnerne 1 Iver, 2 Anders, 3 Peder og 4 Iver Pederssønner samt Datteren Mari. Af Sønnerne er No 1 i Øier og No 2, 3 og 4 i Amerika".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Altfor sent må jeg takke for tilbakemeldingen og ikke minst opplysningene fra Marit Iversdatters dødsfallsmelding. Det ga ihvertfall opplysninger som var nye for meg ang flere av barna.

 

Peder Iversens dødsfall blir nok vanskelig å finne ut av og jeg er klar over at om han forsvant på ett eller annet vis og ikke ble funnet så vil det ikke være registrert i kirkebøkene. (Det er forøvrig lett etter Peder Iversen både nordover og sørover dalen når det gjelder dødsfall, uten resultat.

Men, jeg drister meg på med ett spørsmål til ang ham, det viser seg nemlig at han så sent som i 1861 finnes som fadder i Sør-Fron, på dåpsinnførselen øverst på venstre side.

Dermed må han ha dødd eller blitt borte mellom 1861 og 1865 da kona er ført som enke.

Spørsmålet blir dermed, kan det finnes opplysninger om evt dødsfall eller forsvinning i dødsfallprotokoller, eller noe notert hos f eks lensmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivet i Hamar har ikke dødsfallsprotokoller fra lensmannen i Sør-Fron for den aktuelle perioden. Vi har undersøkt dødsfallsprotokoll 1 (1863-1885) fra arkivet etter sorenskriveren i Mellom-Gudbrandsdal, men kan ikke finne noen Peder Iversen i årene 1863-1865. Vi har enkelte dødsfallsmeldinger for perioden 1861-1862, men heller ikke her er Peder Iversen å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.