Gå til innhold
Arkivverket

Presten i Seljord Hans Amundsen Wille f. 1714 sin familie


Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg ville gjerne ha slekket/oppdatert noen opplysninger jeg har om presten Hans Amundsen Wille. 1714 d. 1799 som ble sogneprest i Seljord.

 

Prøver med et familieark på det jeg har.

 

 

Ps. Jeg har noen opplysninger fra Eidanger som jeg holder litt på til de kommer i min nye bygdebok for Eidanger

 

mvh

Jørn Olsen

http://www.eidangerslekt.org/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hans Amundsen Wille sin familie

 

Hans Amundsen Wille, f. 1714 i København,,[ii] d. 1799.1

 

Han var danskfødt. og ble sogneprest i Seljord.

 

Han giftet seg 1. gang i 1755.

 

Skien - Cop. 12/8-1755. (Trol. samme dag).

Hans Wille og Jomfrue Anne Marie Blok.

Cav: M. Bentdtsen (sign.), Kield Jensen (sign.).

 

Han giftet seg 2. gang i 1759.

 

Valle i Aust Agder - Cop. 26.03.1759

Hans Wille og min datter Bolette.

 

(1) Gift 12.08.1755 i Skien,1,[iii] med Anne Marie Hansdatter Bloch, d. 1758.1

(2) Gift 26.03.1759 i Valle i Aust Agder,[iv] med Bolette Nilsdatter Møllerup, f. ca 1738,[v] (datter av Nils Nilsen Møllerup)

 

Bolette:

Hennes far var prest i Valle i Aust Agder fra 1738 til 1772. Han kom fra Viborg i Danmark og kom fra Hvaler i Østfold til Valle. Han var i Valle frem til han døydde i 1772.

 

 

I. Hans Jacob Wille, (sønn av Hans Amundsen Wille og Anne Marie Hansdatter Bloch) f. 11.10.1756 på Skornes Prestegård i Seljord,1 d. 1808.

 

Han avla teologiske eksamen i 1779. Han ble også en kjent folkelivsskildrer.

 

II. Knud Wille, (sønn av Hans Amundsen Wille og Anne Marie Hansdatter Bloch) f. ca 1758, d. 1758.2

 

III. Knud Wille, (sønn av Hans Amundsen Wille og Bolette Nilsdatter Møllerup) f. omkring 1760.2

 

IV. Amund Nicolai Wille, (sønn av Hans Amundsen Wille og Bolette Nilsdatter Møllerup) f. ca 1762, d. 1764.2

 

V. Jacob Andreas Wille, (sønn av Hans Amundsen Wille og Bolette Nilsdatter Møllerup) f. ca 1762, d. 1764.2

 

VI. Anne Marie Wille, (datter av Hans Amundsen Wille og Bolette Nilsdatter Møllerup) f. 1763, døpt 28.04.1763, d. 1795.

 

Gift 1792 i Seljord, med Jacob Friderich von der Lühe von Zernickow, f. ca 1752, d. 1810 på Hem i Sauherad, gravlagt 20.12.1810 i Sauherad.

Jacob:

Han var Oberstløytnant v/Telemark regimentet.

 

VII. Amund Nicolai Wille, (sønn av Hans Amundsen Wille og Bolette Nilsdatter Møllerup) f. omkring 1765.2

 

Han giftet seg med Elisabeth Heydemark, f. omkring 1775.

 

VIII. Marthe Christine Wille, (datter av Hans Amundsen Wille og Bolette Nilsdatter Møllerup) f. 1767,2 d. 1767.2

 

IX. Marthe Christine Wille, (datter av Hans Amundsen Wille og Bolette Nilsdatter Møllerup) f. ca 1769,[vii]

Gravlagt som "Jomfrue Martha Kirstina Ville 42 aar".

 

X. Anne Hedevig Wille, (datter av Hans Amundsen Wille og Bolette Nilsdatter Møllerup) f. ca 1774.7

 

XI. Jacob Andreas Wille, (sønn av Hans Amundsen Wille og Bolette Nilsdatter Møllerup) f. 1777 i Seljord.

Han ble prest som sin far.

 

XII. Karen Christine Wille, (datter av Hans Amundsen Wille og Bolette Nilsdatter Møllerup) f. ca 1779,2 d. 1781.2

 

 

Store Norske Leksikon (Internett).

 

[ii] Seljord bygdesoge.

 

[iii] Skien, Viede i 1716-1842 registrert av Gard Strøm på "Gamle Gjerpen".

 

[iv] Kirkebok for Valle, Ministerialbok nr. A 2 (1745-1776), skannet av digitalarkivet, side 35.

 

[v] Alder ved død.

 

[vi] Kirkebok for Eidanger Mini. 06 1764-1814, skannet av digitalarkivet, side 185.

 

[vii] 1801 tellingen.

 

[viii] Kirkebok for Eidanger Mini. 06 1764-1814, skannet av digitalarkivet, side 195.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om den ene sønnen:

 

Hans Jacob Wille, f. 11/10-1756. Han tok teologisk eksamen 1779, og ble samme år personellkapellan hos sin far i Selord, og i 1786 hjelpeprest hos sogneprest professor Hans Strøm på Eiker. I 1788 ble han utnevnt til sogneprest til Grytten, og i 1792 til Vor Frues kirke i Trondheim. Fra 1798 var han tillike stiftsprost. Død 22/4-1808 (H. Ehrencron-Muller: Forfatterlexikon, b. IX (København 1932) s. 90-92, og supp. II, s. 67)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om den ene sønnen:

 

Hans Jacob Wille, f. 11/10-1756. Han tok teologisk eksamen 1779, og ble samme år personellkapellan hos sin far i Selord, og i 1786 hjelpeprest hos sogneprest professor Hans Strøm på Eiker. I 1788 ble han utnevnt til sogneprest til Grytten, og i 1792 til Vor Frues kirke i Trondheim. Fra 1798 var han tillike stiftsprost. Død 22/4-1808 (H. Ehrencron-Muller: Forfatterlexikon, b. IX (København 1932) s. 90-92, og supp. II, s. 67)

 

 

 

Mange takk! Da fikk jeg litt mer "kjøtt på den karen" med kilde og det hele.

 

Det jeg har om dem er fra bygdesoga i Seljord og litt her og der. Kjekt med en god gjennomgang.

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebok i Grytten har dette fra 1791:

 

2 august. Grytten. Døpt Hans Jacob Wille og min kone Anna Dorothea Walters sønn Peter Friderich Suhm. Faddere: Fru Catharina Margaretha Ræder, født Lind, hr. kaptein Johan Georg Ræder, hr. kaptein Jens Henrik von Hadelen og datter Hanna Henrikke von Hadelen, hr. løytnant Nikolai Ditlef Ecleff, hr, Christian Friderich Møllerop og hans datter Ingeborg Catharina Møllerop.

NB. Min og kones første sønn, Hans Jørgen, er født i København og døpt i Vår Frue Kirke av hr. Johan Christian Schønheyder, nå biskop over Trondhjems stift. Hans faddere var: Mad. Lovise Charlotte Finckenhagen, født Hassing?, jomfru Catharina Caroline Putter, nå gift med hr. Korn, sogneprest til Vallensved i Sjelland, hr. Peter Schnitler Marstrand, nå byfogd i Christiansund, hr. decanus Hans Morsin Lange, nå byfogd i Vejle, hr. David Monrad, sekretær i det danske kanselli of hr. Didrik Schnitler, residerende kapellan i Kinsarvik.

 

Grundig herre denne hr. Hans med å oppgi sitt første barns faddere i en landsens kirkebok i Romsdal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten PS til Hans Jacob Wille:

 

Han hadde en fantastisk håndskrift - ikke sett en kirkebok med så sirlig og presis hånd - og han hadde nok dårlige tenner, fra 29 februar og til 17 mars 1792 har han forfall ved tre gudstjenester formedelst tannverk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg da konen til Hans Jacob Wille og deres første barn døpt i København, slik jeg forstod det. Han kan jo ha giftet seg der? Jeg tror jeg setter strek før barna til disse døtrene og sønnene til Hans Amundsen Wille, men giftemålet deres er jo bra og få med.

 

Mange takk!

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant den første sønnen Knud gravlagt i Seljord 06.03.1758, 9 uker gammel.

 

Fant hans første kone, Anne Marie Hansdatter Bloch, gravlagt i Seljord 08.01.1758, 22 år gammel. Sikkert død i barsel.

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da her jeg fått bekreftet alle barne jeg hadde gjennom dåp i Seljord, samt funnet dem gravlagt som jeg hadde som døde som små.

 

Det jeg mangler nå er noe mer data på de som giftet seg.

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(2) Gift 26.03.1759 i Valle i Aust Agder,[iv] med Bolette Nilsdatter Møllerup, f. ca 1738,[v] (datter av Nils Nilsen Møllerup)

 

Bolette:

Hennes far var prest i Valle i Aust Agder fra 1738 til 1772. Han kom fra Viborg i Danmark og kom fra Hvaler i Østfold til Valle. Han var i Valle frem til han døydde i 1772.

 

Boletta Nilsdatter Møllerup ble døpt på Hvaler 13. juli 1737.

 

Østfold fylke, Hvaler, Ministerialbok nr. 1 (1654-1754), Kronologisk liste 1737, side 71.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke. Har bare notert meg at han ble prest.

 

Mange takk til begge dere to siste. Fra leksikonet fikk jeg jo når han giftet seg også.

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var Anne Marie Hansdatter Bloch datter til sogneprest til Kvitseid, Hans Jacob Bloch?

 

Det har jeg ingeting på. Jeg har bare vielsen fra Skien. Men det er jo godt mulig.

 

Skien - Cop. 12/8-1755. (Trol. samme dag).

Hans Wille og Jomfrue Anne Marie Blok.

Cav: M. Bentdtsen (sign.), Kield Jensen (sign.).

 

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge den gamle boka Beskrivelse over sillejords prästegield i Ovre-Tellemarken i Norge (s.68-69), som skiver om Hans Amundsen Wille, var Anne Marie datter av Hans Jacob Bloch. Hennes eldste sønn er dermed oppkalt etter faren.

 

Takker.

 

Her har vi en samtidig killde, samt familie, så den er nok til å stole på.

 

mvh Jørn Olsen

 

Det var flere andre interessante opplysninger i boka også om Hans A. Wille.

 

Skal bla litt i den i morgen. Rekker ikke mer i dag. Igjen mange takk!

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg mer om Hans Amundsen Wille. Tusen takk!

 

Da ligner det en familie.

 

Mangler noen giftemål bare.

 

Anne Marie Wille f. 1763 sitt giftemål med Jacob Friderich von der Lühe von Zernichof. skulle være i 1792 i Seljord, men det stemmer ikke.

 

Amund Nicolai Wille f. 1771 sitt giftemål med Elisabeth Heydemark

 

Jacob Andreas Wille f. 1777 sitt giftemål med Marine Sofia Petrea Bloch

 

Så har jeg ikke noe på skjebnen til Knud Wille f. 1760 og Anne Hedevig Wille f. 1773.

 

Dersom noen har noe på dette, så tar jeg gjerne med dette også.

 

Men mange takk til de som har hjulpet meg så langt!

 

Familien vil dukke opp i den neste gården i den nye bygdeboken min for Eidanger (slektene før 1814) på gården Stridsklev Gnr. 53.

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som har interesse av det.

 

Da har jeg lagt ut gården Stridsklev i min nye bygdebok for Eidanger i Telemark. Dette er en fornying av Schilbred sin bind 1 av Eidanger bygdebok, som omhandlet slektene før 1814.

 

http://www.eidangerslekt.org/eidanger-bygdebok-ny/stridsklev/stridsklev.htm

 

 

Der dukker da denne familien vi har diskutert her opp. Jeg har da hatt god nytte av det som har kommet frem her.

 

Igjen mange takk for hjelpen.

 

 

Ps. Skulle mere dukke opp så bare oppdaterer jeg med det som ev. kommer frem.

 

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda litt mer utfyllende stoff om Hans Jacob Wille:

Hermed ender jeg mitt embeds førelse i dette sognekall med et inderlig rørt hjerte av tålmodighet for Guds nådige beskjermelse over meg og mine på dette besværlige sted. Til min ettermann, velærverdige hr. Andreas Hejde, som 1 mars dette år ble forunt dette kall, overleveres nå denne ministerialbok med ønske, at all Guds velsignelse må være over ham og menigheten.

 

Grytten prestegård,

1 juli 1793. H. J. Wille.

 

Hilsenen til påtroppende prest tyder på at H.J.Wille har slitt med å betjene et prestegjeld hvor reisen til tre kirker har krevd båtskyss, og den fjerde ligger noen mils vei opp i en trang og tildels uveisom dal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.