Gå til innhold
Arkivverket

Parenthetical ancestry


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Har støtt på dette uttrykket - noen som vet hva det betyr (oversettelse)?

 

Stein

 

 

 

Greier ikke å svare noe godt på spørsmålet, men når en søker på uttrykket er liksom dette det første som kommer opp, men du har sikkert sett dette selv regner jeg med?:

 

http://www.gen-find.com/assets/uploads/documenting_your_family_history_741.pdf

 

Så beklager at det ble et litt "goddag mann økseskaft-svar", for skulle vel hatt en direkte oversettelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært at oversætte dette udtryk. Det beskriver en metode til at lave slægtsoversigter, som man sjældent ser brugt. Metoden er efter min mening noget uoverskuelig og ikke brugervenlig.

Benævnes også Parenthetical Lineage.

 

Jeg mener, at et af de kendte slægtsprogrammer kan lave sådanne rapporter, men jeg har glemt hvilket:-)

 

Et eksempel findes her:http://genealogy.sta...vent-yet-proven

 

Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal oversette følgende to uttrykk:

 

"Include parenthetical ancestry" og "Parenthetical ancestry in italics"

 

Det er ikke rom for lange setninger eller utredninger. Dette skriver seg fra et slektsprogram som oversettes.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som ein særskilt dialekt av stammespråket til ei spesiell grein av ættegranskar-folket....

 

"Parenthetical" tyder, som Berit og Lars påpeikar, eit innskot i parentes.

For at dette skal få meining for brukarane av dataporgrammet, må brukarane vere samde om - eller ha fått eintydig informasjon om - kva slag opplysningar som skal stå i parentes.

 

"Parenthetical ancestry" må vere slike forfedre ein set i parentes; så direkte omsett vert det "forfedre i parentes".

"Include parenthetical ancestry" må verte "ta med forfedre i parentes"

og "Parenthetical ancestry in italics" må verte "vis forfedre i parentes i kursiv"

 

Både på engelsk og norsk må du kjenne "koden" - kva er "forfedre i parentes".

 

Sannsynlegvis er det personar der opplysningane er usikre.

I så fall vil "ta med usikre forfedre" og "vis usikre forfedre i kursiv" vere mykje betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynlegvis er det personar der opplysningane er usikre.

I så fall vil "ta med usikre forfedre" og "vis usikre forfedre i kursiv" vere mykje betre.

 

Tvert imot trur eg det er der ein har sikre forfedre. Opprinneleg er dette ein måte brukt av amerikanske slektsgranskarar for å vise ættelinja attende til fyrste innvandrar til Amerika, og er definert i nokre spesifike rapporttypar definert av amerikanske genealogiske tidsskrift.

 

Eg ville nok gått for ditt fyrste forslag "ta med forfedre i parentes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det som omtales her er i vanlig bruk i etterkommerrapporter fra programmet Brothers Keeper.

 

Eksempel:

Ole Andersen (Anders Olsen2, Ole Olsen1), som da betyr at etterkommerrapporten starter med Ole Olsen, neste generasjon er Anders Olsen. For neste generasjon, et barn Sverre Olsen av Ole Andersen, vil da f. eks. starte slik:

 

Sverre Olsen (Ole Andersen3, Anders Olsen 2, Ole Olsen 1), og deretter data for Sverre Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det som omtales her er i vanlig bruk i etterkommerrapporter fra programmet Brothers Keeper.

 

Eksempel:

Ole Andersen (Anders Olsen2, Ole Olsen1), som da betyr at etterkommerrapporten starter med Ole Olsen, neste generasjon er Anders Olsen. For neste generasjon, et barn Sverre Olsen av Ole Andersen, vil da f. eks. starte slik:

 

Sverre Olsen (Ole Andersen3, Anders Olsen 2, Ole Olsen 1), og deretter data for Sverre Olsen.

 

Slik er det også i etterkommerrapporter i Legacy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.