Gå til innhold
Arkivverket

Trondheim ca. 1810-1830, hvilke kilder finnes


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Hei,

jeg er på jakt etter en familie Holte i Trondheim omkring 1810-1830, se tema:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/181767-en-familie-holte-i-trondheim-1810-1820/page__gopid__1545236#entry1545236

 

Her har jeg stort sett brukt kirkebøker som kilder. Men hvilke andre kilder kan kaste lys over denne familien?

 

Det blir jo nevnt i 1811 at familienfaren var soldat. Finnes det en oversikt over disse? Arveskifte må det det også ha vært?

 

mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallsprotokoller kunne være nyttig for å finne foreldrene her, Jens Jensen (Johnsen) Holte og Martha Larsdatter Holthe. Men hvordan er disse protkollene ordnet? Finnes det et register, eller må man vite sånn omtrent når de døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det var et mantall i Trondheim 1815 som finnes på Statsarkivet, det er ikke digitalisert.

 

Til dødsfallsprotokollene så tidlig (de begynner 1825), finnes det forsåvidt register, men det er bare kronologisk, det vil si du bør ha en viss formening om når vedkommende døde ellers blir det mye blaing. De er også av forholdsvis dårlig papirkvalitet, så vi ønsker minst mulig blaing.

 

Det kan ha vært skifte, men det er ikke sikkert. Her må det også letes litt.

 

Vi har en del militære ruller for Trondheim som kan være aktuelle.

 

Ingen av disse kildene er digitalisert og fordrer derfor besøk på Statsarkivet, velkommen

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Jeg har akkurat det samme spørsmålene, men da knyttet til denne posten.

http://forum.arkivverket.no/topic/176936-foreldrene-til-pederpeter-f-1781-og-karen-martha-f-1771-i-trondheim/

 

Mine forfedre bor sannsynligvis i Trondheim i 1815:

Far: Peder Olsen, soldat f. 1781 (Noe usikkerhet se posten).

Mor: Karen Martha Jacobsdatter f. 1771 (Noe usikkerhet se posten)

Sønn: Jacob f. 1817 (Domkirken). Bosted ved fødselen: Enkeltskillingveiten

Sønn: Ole f. 1820 (Domkirken). Bosted ved fødselen: Reberbanen

 

Når de flytter til Sparbu i 1831 har de med seg en attest fra Prest Kaurin.

 

Når det gjelder muligheten for å se i manntallet for 1815 og evt. de militære rullene er det bare å komme innom, eller må man gjøre en avtale?

Jeg bor i Trondheim så det er ikke noe problem å komme innom. Jeg er på jakt etter fødested (og evt. år) for Peder og Karen Martha.

 

Er det evt. andre kilder i denne perioden som kan sette meg på sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.