Gå til innhold
Arkivverket

Historiske rettsdokumenter og offentlige dokumenter


Christian Aasen
 Del

Recommended Posts

Finnes det muligheter til å søke, enten online eller på annet vis, i rettsdokumenter og andre offentlige dokumenter? Jeg driver med slektsforskning og har funnet en del familiemedlemmer tilbake til 1860-tallet. Jeg er interessert i å vite mer om f.eks farskapssaker o.l.

 

Jeg så på NRK-serien "Hvem tror du at du er" med Linn Skåber der hun fikk innsyn i en barnesak angående hennes oldemor. Finnes det muligheter for fritt søk fra nettet på slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en stadig større del av domstolsarkivene er tilgjengelig digitalt (pantebøker, tingbøker, skiftemateriale, borgerlige vigselsprotokoller), er det fortsatt bare en brøkdel av den dokumentasjonen som bevares i våre arkiver. Det som ikke er digitalisert, kan undersøkes på vår lesesal, men adgang til nyere arkivmateriale som kan inneholde personsensitive opplysninger, er begrenset av hensyn til personvern. For flere opplysninger om dette se informasjonen på våre nettsider.

 

Farskapssaker og annen rettsdokumentasjon knyttet til biologisk opphav og/eller familieforhold, er eksempel på arkivmateriale som kan inneholde meget sensitive opplysninger. For slike opplysninger er det ofte aktuelt å vurdere en forlengelse av taushetsplikten utover 60 år, jf. forskrift av 15.12.2006 nr. 1456, forvaltningslovforskriften § 11. Taushetsplikten for opplysninger i adopsjonssaker og barnevernssaker varer 100 år.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Jeg lurer også på det samme, jeg har en drapssak i min familie som daterer seg til 1926. Er dette noe jeg må opp til arkivverket for å se rettsdokumentene til? Og er dette i såfall noe jeg må ha en taushetserklæring for? Har sett på nettsidene deres, men jeg fant ikke noe helt tydelig svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis saken gjelder drap i 1926 kan du starte med å oppsøke lesesal i det statsarkivet som har kilder fra det distriktet der drapet skjedde. Arkivmaterialet som inneholder slike opplysninger er som regel fritt tilgjengelig etter 80 år.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.