Gå til innhold
Arkivverket

Michael Ludvigsen f. ca 1741 d. ca 1807 Leerbotn, Talvig


Wiggo Marelius Pedersen Opdahl
 Del

Recommended Posts

Michael Ludvigsen født ca 1741, død ca 1807. Sansynligvis bosatt i Leerbotn, Talvig (dagens Kviby i Alta kommune) største delen av sitt liv. Gift i 1776 med Barbara Olsdatter født ca 1751 i Vollstrand, Talvig. Michael og Barbara hadde 4 barn. Ludvig 1776, Ole 1786, Cristopher 1788 og Elen Margrethe 1781.

Jeg forsøker å finne ut hvor Michael Ludvigsen var født og hvem som var hans foreldre og hvor de eventuelt kom fra. Jeg har ikke funnet noen spor i kirkebøkene for Talvik. Er det noen på dette forumet som eventuelt kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrering i boet etter Michael Ludvigsen, Leirbotn, skjedde 30.09.1807. Skifteoppgjøret ble innført i skifteprotokollen 10.06.1808. Michael etterlot seg konen Barbroe Olsdatter og barna de hadde fått i ekteskapet: Ole 22 år, Christopher 19, Anne Kierstine gift med Johannes Poulsen i Hammerfest sogn og Elen Margrethe, ugift. Oppgitt alder gjelder på det tispunktet skifteregistreringen skjedd. Som du ser stemmer barnenavnene i skiftematerialet ikke helt med de navnene du har fra før. Vi fant ingen opplysninger i skiftematerialet om hvor Michael var født.

 

Vennlig hilsen

Solbjørg Ellingsen Fossheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig svar :)

 

Selv om vi ikke kom helt i mål med dette akkurat nå, er jeg optimistisk og fortsetter min søken :) Jeg tror jeg har funnet Michael Ludvigsen med familie som bosatt i Leirbotn i 1788, i sjeleregisteret for Alta/Talvik (1779-1800). De to eldste barna som er listet opp her, er nok flyttet hjemmefra for lengst i 1807. Det som gjør meg usikker, er at de har en sønn ved navn Ole som er 2 år i 1788. Dette stemmer ikke helt med den Ole som i skiftet er oppgitt å være 22 år. Dersom dette er samme familie, antar jeg at de andre barna er født etter 1788.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4336&idx_id=4336&uid=ny&idx_side=-52

 

Jeg vil sette stor pris på ethvert forslag som kan lede meg videre her. Er det mulig at du kan sende meg lenken til det skiftet du refererer til?

 

Vennlig hilsen

Wiggo M. Opdahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi skulle selvsagt ha gitt deg lenken til den skannede skifteprotokollen da vi sendte svar til deg, men tenkte ikke på at det ligger en del skifteopplysninger i Digitalarkivet! Skifteopplysningen om Michael Ludvigsen ligger i arkivet etter Finnmark sorenskriverembete, Skifteprotokoll 1799-1809, side 405

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25067/412/?size=medium&mode=0

Innførselen i kirkeboken som gjelder Michael og Barbros vielse, opplyser at det gjelder ”Nordmands Folk af Alten”:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=64&uid=31399&js=j

Det er derfor lite sannsynlig at noen av dem oppfattet seg selv/ble oppfattet som ”finn” eller ”kven”. De kan selvsagt ha kommet flyttende fra et helt annet sted, men kanskje ikke fra Sverige eller Finland, da ville det nok ha vært nevnt.

Vi har ikke noen gode råd om hvordan du kan finne flere opplysninger om foreldrene til Michael, hvor han er født etc. Vi skjønner at du har undersøkt prestens protokoller nøye. Vi håper andre kan hjelpe deg.

Vennlig hilsen

Solbjørg Ellingsen Fossheim

Statsarkivet i Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa så langt. Alle monner drar som kjent. Det er bare å krumme nakken og lete videre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.