Gå til innhold
Arkivverket

Utvandret til USA - hvordan finne etterkommere i dag?


Bjørn Bakke
 Del

Recommended Posts

På min mors side utvandret Peder Ramsmoen i 1911. (født 19.05.1887 på Tönset, dvs Tynset) I bygdeboka står det at han ble gift med en norsk dame fra Nordland.

 

 

På siten til Ellis Island fant jeg dette:

http://www.ellisisla...ID=800153130036

Tönset = Tynset!

First Name: Per Last Name: Ramsmaen Ethnicity: Norway, Scandinavian Last Place of Residence: Fauset, Norway = Fåset? Date of Arrival: Mar 31, 1911 Age at Arrival: 33y Gender: M Marital Status: S Ship of Travel: Mauretania Port of Departure: Liverpool Manifest Line Number: 000

 

Ser at navnet er skrevet noe annerledes, noe som kanskje var ganske vanlig.

 

Mitt spørsmål er: Hvordan går jeg videre med disse opplysningene jeg allerede har funnet? Har prøvd mange forskjellige adresser på internett, men så langt vet jeg ikke hvordan jeg jobber videre for å finne etterkommere i USA som lever i dag.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Hilsen

Bjørn Bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ugift og bosatt i Superior City i Wisconsin i 1917. Bruker da navnet Peter Moe. Dette er opplysninger fra militærpapirer i samband med mobiliseringa til 1. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min mors side utvandret Peder Ramsmoen i 1911. (født 19.05.1887 på Tönset, dvs Tynset) I bygdeboka står det at han ble gift med en norsk dame fra Nordland.

 

 

På siten til Ellis Island fant jeg dette:

http://www.ellisisla...ID=800153130036

Tönset = Tynset!

First Name: Per Last Name: Ramsmaen Ethnicity: Norway, Scandinavian Last Place of Residence: Fauset, Norway = Fåset? Date of Arrival: Mar 31, 1911 Age at Arrival: 33y Gender: M Marital Status: S Ship of Travel: Mauretania Port of Departure: Liverpool Manifest Line Number: 000

 

Ser at navnet er skrevet noe annerledes, noe som kanskje var ganske vanlig.

 

Mitt spørsmål er: Hvordan går jeg videre med disse opplysningene jeg allerede har funnet? Har prøvd mange forskjellige adresser på internett, men så langt vet jeg ikke hvordan jeg jobber videre for å finne etterkommere i USA som lever i dag.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Hilsen

Bjørn Bakke

 

 

Hei.

Jeg ser i manifestet at han skulle besøke Uncle A. Ramsmoen... Vet du noe om denne onkelen?? Vet du noe om når Peder Ramsmoen reiste ut fra Norge? Jeg ser at han på reisen over hadde Livepool som utreisehavn til Ellis Island, med båten Mauretania. Hvor reiste han fra Ellis Island??, hvor bodde denne onkelen...

Skal se om jeg kan hjelpe deg litt på vei...

Mvh

Venche R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan morens pikenavn stemme her:

 

Name: Peter Moe

Birth Date: 19 May 1887 Death Date: 28 Feb 1960 Death County: Hennepin Mother's Maiden Name: Sandbach State File Number: 022332 Certificate Number: 022332 Certificate Year: 1960 Record Number: 1428003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pet Ramsmaen 31 Mar 1911 abt 1888 23 Male Liverpool, England add Scandinavian Mauretania New York, New York Norway 6 T715 T715_1650 Norway tönset 124 Martin Rammaen 31 Mar 1911 abt 1893 18 Male Liverpool, England add Scandinavian Mauretania New York, New York Norway 7 T715 T715_1650 Norway tönset 124

 

Bestemmelsessted for disse to er Balfour, ND. Faren er John Ramsmoen, Tønset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ugift og bosatt i Superior City i Wisconsin i 1917. Bruker da navnet Peter Moe. Dette er opplysninger fra militærpapirer i samband med mobiliseringa til 1. verdenskrig.

Jeg er overveldet og imponert over responsen - så hyggelig!

Med andre ord - det var vanlig å forandre navnet sitt når man bodde i Amerika? Peter Moe ble altså Peder Ramsmoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ser i manifestet at han skulle besøke Uncle A. Ramsmoen... Vet du noe om denne onkelen?? Vet du noe om når Peder Ramsmoen reiste ut fra Norge? Jeg ser at han på reisen over hadde Livepool som utreisehavn til Ellis Island, med båten Mauretania. Hvor reiste han fra Ellis Island??, hvor bodde denne onkelen...

Skal se om jeg kan hjelpe deg litt på vei...

Mvh

Venche R

 

Igjen - jeg er imponert og takknemlig for velvillig hjelp!

Ringte min gamle tante på Tynset idag - hun husker mye, også med noe hjelp fra Tynsetboka. Hun sier at Peder hadde en onkel i Amerika, ja - Anders Ramsmoen, f.1842 (Anders Pederson Ramsmoen), gift med Marit Olesdatter Bjørnsmoen.

Han reiste til Minneapolis i 1887, ble kirkesanger og lærer i Dalton i USA.

Flott hvis du kan hjelpe meg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan morens pikenavn stemme her:

 

Name: Peter Moe

Birth Date: 19 May 1887 Death Date: 28 Feb 1960 Death County: Hennepin Mother's Maiden Name: Sandbach State File Number: 022332 Certificate Number: 022332 Certificate Year: 1960 Record Number: 1428003

 

 

Ja, så bra! Morens pikenavn er Sandbakken - stemmer! (Beret Mortensdatter Sandbakken, f. 27.11.1853 - d.1928). Faren het Jon Pederson Ramsmoen, f. 07.07.1840 - d.10.02.1926.

Hvordan går jeg videre med informasjonen (record number, state file number osv) du har funnet?

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pet Ramsmaen 31 Mar 1911 abt 1888 23 Male Liverpool, England add Scandinavian Mauretania New York, New York Norway 6 T715 T715_1650 Norway tönset 124 Martin Rammaen 31 Mar 1911 abt 1893 18 Male Liverpool, England add Scandinavian Mauretania New York, New York Norway 7 T715 T715_1650 Norway tönset 124

 

Bestemmelsessted for disse to er Balfour, ND. Faren er John Ramsmoen, Tønset.

 

Veldig interessant!

Peder Ramsmoen - her Pet Ramsmaen (samme person?) - iflg Tynsetboka født 19.05.1887 på Tönset (Tynset). Ja, han emigrerte sammen med en bror - Morten Ramsmoen - her Martin Rammaen (samme person?) iflg Tynsetboka født 15.07.1892. Iflg Tynsetboka hadde han ikke barn, derfor har jeg ikke nevnt han tidligere. Men kanskje han hadde barn i Amerika allikevel? Tenker noen ganger at kilder som bygdebøker brukte kanskje ikke allltid var pålitelig? Mao - hvis han hadde barn (Morten/Martin) ville jeg selvfølgelig også være veldig interessert i å prøve oppsporing av nålevende etterkommere i Amerika :-)

Ja, faren het Jon Pederson Ramsmoen f. 07.07.1840 - d.10.02.1926. (Har lært etterhvert at gardsnavn ble lagt til etterhvert, Ramsmoen er en gard på Tynset)

 

Så - disse to reiste til Balfour, ND? Kjempeinteressant! Hva gjør jeg for å komme videre herfra?

 

Tusen takk for hjelp!

 

Cencus 1940, Wisconsin, Superior City. Peter Moe 53 år, kone Alice 51 år, datter Jacqueline 5 år.

Terje

 

Så flott! Hvilke infokilder brukte du her? Hvilke kilder bør jeg bruke for å komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Peter Moe som var gift med Alice kan du se bort fra. Han var trolig fra Kragerø-området. Det er ikke så mye å finne om "din" mann i kildene - kanskje han en tid var bosatt utenom USA? Canada?

 

Du kan jo prøve å bestille et "Death Certificate" :

 

https://www.vitalche...y-vital-records

 

Nå fikk jeg plutselig en nedtur..Mao - de som emigrerte til USA kunne kanskje også slå seg ned i Canada? Sorry, jeg er ny og grønn på slektsgransking og utvandring, men vil prøve videre med opplysninger de andre har kommet med. Uansett - takk for at du har tatt deg tid til å prøve å hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig her i 1940:

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/KSV2-QST

 

- og samme sted i 1930:

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/X3Z8-XPB

 

Dødsregistreringen:

 

Name: Martin Moe

Birth Date: 15 Jul 1892 Death Date: 5 Sep 1970 Death County: Hennepin State File Number: 024286 Certificate Number: 024286 Certificate Year: 1970 Record Number: 1787776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.