Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok


Hilde Granlund
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å spore opp familien til en av mine formødre, og tror at det er storesøster som er døpt her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=ingen&hode=nei&show=250&uid=335419&js=j

 

Post 130. Mener pigebarnet skal hete Laurette Petrine, og faren styrmand Erich Ejde? Men hva mer står det? Og har jeg lest riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1821), Fødte og døpte 1819, side 311.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8648&idx_id=8648&uid=ny&idx_side=-250

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070307620120.jpg

 

Det ble ikke riktig. Her er riktig lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags triks er det med dette som jeg ikke skjønner? Jeg høyreklikket på kirkeboken og valgte "kopier koblingsadresse" og limte inn her. Hvis noen tar bryet med å forklare hvordan man gjør det, så slipper jeg å ergre folk en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en bra bruksanvisning mht lenker fra kirkebøkene:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=32791

 

Ikke kopier direkte fra adresselinjen - da "dør" lenken etter kort tid.

 

Ser du på lenkene Kjell la inn, så er det feil der også: det er bare bildelenken som er klikkbar. For å få begge lenkene (både sidelenke og bildelenke) klikkbare (da blir begge blå), så må du legge inn et linjeskift mellom linjen for Kildeinformasjon og linjen for Permanent sidelenke.

 

Det er også et testforum her som du kan bruke når du vil prøve deg fram med lenker og andre ting!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hilde!

 

Det var ikkje så greitt å lese dette, men det ser ut for at dåpsbarnet heiter

 

Laurelle Petrine, f. 27 Nov.[?] og døypt 12. Des.[?] Foreldra er Styrmand Erich Ejde og Gurine Elisabeth Ramen[?], 11 R[ode] 95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mildt sagt ikke greit å lese, særlig ikke for meg som er temmelig rusten på dette. Jeg tror imidlertid at dette er samme Laurette Petrine Eide som giftet seg med Peter Olaus Lind i Halden i 22.august 1843. Jeg har også funnet henne innvandret til Halden i den hensikt å gifte seg med samme Peter Olaus.

Her er giftermålet, selv om hun her kalles Laura. Laurette var ikke akkurat noe vanlig navn.

 

Kildeinformasjon: fylke, Halden, Klokkerbok nr. 3 (1834-1844), Ekteviede 1843, side 298.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7419&idx_id=7419&uid=ny&idx_side=-294

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061011010242.jpg

 

Men det er nå egentlig det jeg tror er hennes yngre søster Elise (evt. Elisabeth) Agathe f. Eide jeg er på jakt etter som min slektning. Laurett(e) Lind f. Eide er fadder til svært mange av hennes barn, og dette er to bergensdamer f. Eide som finnes i folketellinga for Halden 1865. Men nå sporer jeg av min egen tråd takk for hjelp med tydinga! At moren også heter Elisabeth styrker jo absolutt mistanken. Dette er ekstra moro fordi Elisabeth som mellomnavn i slekta er en tradisjon som fortsatt lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Hei,

 

nå ser jeg jo at denne tråden begynner å dra på årene... Men jeg leter i samme slekt, da Hans Eide (broren til Laurette) er min tipp-tipp oldefar:) Skulle gjerne hatt kontakt med deg, Hilde! -jeg er nysgjerrig på hva du har funnet ut senere:) Fant denne tråden da jeg også lurte litt på om denne Laurette var samme Laurette som giftet seg med Peter Olaus. At navnet Elisabeth går igjen, har du helt rett i. Hans Eide giftet seg med Antonette Wilhelmine Hansen, og de fikk bl.a min tippoldemor, Petra Elisabeth. Min farmor het også Elisabeth:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Heidi Johans1 skrev:

Hei,

 

nå ser jeg jo at denne tråden begynner å dra på årene... Men jeg leter i samme slekt, da Hans Eide (broren til Laurette) er min tipp-tipp oldefar:) Skulle gjerne hatt kontakt med deg, Hilde! -jeg er nysgjerrig på hva du har funnet ut senere:) Fant denne tråden da jeg også lurte litt på om denne Laurette var samme Laurette som giftet seg med Peter Olaus. At navnet Elisabeth går igjen, har du helt rett i. Hans Eide giftet seg med Antonette Wilhelmine Hansen, og de fikk bl.a min tippoldemor, Petra Elisabeth. Min farmor het også Elisabeth:)

 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heidi Johans1 skrev:

Takk, jeg kan prøve igjen:) Fikk beskjed om at visningsnavnet var "opptatt". Men hvis det skulle være noen tvil: Heidi JohansEN 🙂

 

Sett _ mellom Heidi og Johansen, så går det nok fint å endre til fullt navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HeidiJohansen skrev:

Takk, jeg kan prøve igjen:) Fikk beskjed om at visningsnavnet var "opptatt". Men hvis det skulle være noen tvil: Heidi JohansEN 🙂

 

Ser at du nå har fått endret til fullt navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Ser at du nå har fått endret til fullt navn

Stemmer. Jeg trengte visst ikke være fullt så kreativ:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Trådstarter har ikke vært pålogget siden 4 august 2016,så hun følger vel antagelig ikke med på forumet. 

Prøver å tagge @Hilde Granlund inn i temaet. 

Takk for tips. Jeg sendte henne en melding. Er ny på dette forumet, så vet ikke helt hvordan ting er linket opp til hverandre. Men kanskje hun får varsel på e-post? Tusen takk for en hjelpende hånd inn 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HeidiJohansen skrev:

Takk for tips. Jeg sendte henne en melding. Er ny på dette forumet, så vet ikke helt hvordan ting er linket opp til hverandre. Men kanskje hun får varsel på e-post? Tusen takk for en hjelpende hånd inn 😉

 

Vi får håpe det når frem til henne. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, HeidiJohansen skrev:

Takk for tips. Jeg sendte henne en melding. Er ny på dette forumet, så vet ikke helt hvordan ting er linket opp til hverandre. Men kanskje hun får varsel på e-post? Tusen takk for en hjelpende hånd inn 😉

 

Se innlegg 9.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Se innlegg 9.

 

 

Ahh... Kanskje jeg finner henne via slektstreet på MyHerritage eller lignende side da. Eller så hadde hun heldigvis ikke et veldig vanlig navn! Takk for beskjed og for at du undersøkte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, HeidiJohansen skrev:

Ahh... Kanskje jeg finner henne via slektstreet på MyHerritage eller lignende side da. Eller så hadde hun heldigvis ikke et veldig vanlig navn! Takk for beskjed og for at du undersøkte:)

 

Se pm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.