Gå til innhold
Arkivverket

Mannsnavnet Avle


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Hvem har hatt med seg dette navnet til Nord-Østerdalen, spesielt Alvdal?

 

Er vel kjent i hvertfall siden 1500-tallet, men da skrev de vel Affle.

 

http://snl.no/Avle

 

Det rare er vel at navnet ikke er noe særlig kjent brukt andre steder i landet ettersom jeg har forstått,

så hvor har inspirasjonen til Avle-navnet kommet fra?

 

Ser at det er kjent siden 1100-tallet da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke akkurat hvor dette står, men en eller annen gang i middelalderen forekommer en Avle fra Østerdalen som representant ved et historisk viktig møte. Så det for en god del år siden. Dette er nok senest på 1300-tallet.

 

Stedsnavnet Avaldsnes på Karmøy (gammel kongsgård) kommer visstnok av mannsnavnet Augvald. Kan kanskje Avle være avledet av noe slikt? (Kfr. formene Torgal og Tarald av navnet Toralde. Begge brukes i Østerdalen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke akkurat hvor dette står, men en eller annen gang i middelalderen forekommer en Avle fra Østerdalen som representant ved et historisk viktig møte. Så det for en god del år siden. Dette er nok senest på 1300-tallet.

 

Stedsnavnet Avaldsnes på Karmøy (gammel kongsgård) kommer visstnok av mannsnavnet Augvald. Kan kanskje Avle være avledet av noe slikt? (Kfr. formene Torgal og Tarald av navnet Toralde. Begge brukes i Østerdalen.)

 

Ok, så du mener å ha sett det på 1300-tallet ja?

 

Ja tror du at det kan være avledet av disse T-navnene?

 

Men Augvald var kanskje ikke unaturlig som en forløper?

 

Ser ut som at navnet treffes på første gang ved Avle (Affle) Storsteigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Eivind Vågslid Norderlendske fyrenamn, s. 47, var Avle opprinnelig et tilnavn, avledet av det gammelnorske ordet afli (styrke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode Myrheim har skrevet en artikkel om mannsnavnet Avle i Tjukke Slekta nr. 1/2008, medlemsblad for Sør-Østerdal Slektshistorielag. Han ser spesielt på utbredelsen av navnet i Sør-Østerdalen, altså Elverum m/Trysil og Åmot m/Stor-Elvdal og Rendalen.

 

Det var vel først utpå 1700-tallet at navnet virkelig begynte å ta seg opp i Nord-Østerdalen, og da spesielt i Alvdal. På 15- og 1600-tallet kan det se ut som navnet er jevnt lite brukt både nord og sør i Østerdalen. I en kilde som gjengjerden 1528, som naturligvis ikke nevner alle menn i bygda, er det én Avle i Sør-Østerdalen, nærmere bestemt i Åmot, og ingen i Nord-Østerdalen (Tynset prestegjeld inkl. Alvdal). Ved skattematrikkelen 1652 er det jevnt med to i sør og to i nord. Ved 1801-tellinga var det totalt 22 navnebærere i landet, hvorav hele 17 i Tynset prestegjeld (vel flest i Alvdal), tre i Elverum, én i Nord-Trøndelag og én i Sør-Trøndelag. Dette ifølge Frodes artikkel.

 

Til Elverum kom navnet med Pål Avlesen fra Korperud i Åmot, født ca. 1625, bruker på Rustad i Elverum. Navnet holdt seg lenger i Elverum enn i Åmot. I Elverum døde den siste navnebæreren i første del av 1800-tallet.

 

I hele Sør-Østerdalen (hvis en regner med Ytre Rendalen) har Frode funnet totalt åtte bærere av navnet fra 1528 til 1800-tallet, da det går ut av bruk. I Nord-Østerdalen kan en mangedoble dette tallet. Og i Alvdal er det vel nålevende med navnet.

 

Det blir nok vanskelig å svare på hvem som har tatt med seg Avle-navnet til Nord-Østerdalen, men en mulighet er i alle fall at det kom sørfra.

 

Når levde forresten Avle Storsteigen, Reidar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine og informative innlegg rundt dette navnet Avle.

 

I flg. utgaven "Bygda gjennom tidene av Alvdal Bygdebok" ser det ut som Avle (Affle) Simensen (Nystuen) Storsteigen var den første kjente brukeren av navnet, og han skal være født i 1595, hvis det som står i boka er rett.

Men så er det en Affle Simmensøn Storsteigen som skal være 71 år ved folketellingen 1660, og da stemmer det litt dårlig med at han er født i 1595, så det er kanskje en annen Affle da?

Skal sjå litt mer på det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er samme person, men jeg har i databasen en Avle Simensson f. 1595 og død 1667 på Nystuen, Storsteien Søndre.

 

Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er samme person, men jeg har i databasen en Avle Simensson f. 1595 og død 1667 på Nystuen, Storsteien Søndre.

 

Mvh Kjell

 

Takk til deg og Ronny R, ja det er nok samme person det er snakk om.

 

Har du ham som sånn ca. 8-tipp du også kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så du mener å ha sett det på 1300-tallet ja?

 

Ja tror du at det kan være avledet av disse T-navnene?

 

Men Augvald var kanskje ikke unaturlig som en forløper?

 

Ser ut som at navnet treffes på første gang ved Avle (Affle) Storsteigen.

 

Ang. Toralde, så tar jeg det bare med som et eksempel på hvor ulike former samme navnet kan ha. Det har ikke noe med Avle å gjøre.

 

Å vite nå akkurat hvor den middelalderske Avle (eller noe ganske likt) er nevnt er litt vrient. Kanskje gjaldt et møte om noen rettigheter som flere bygdelag var litt uenige om, muligens avholdt på Hedemarken.

Har kikket så vidt i Fosvolds og Hanssens bøker om Stor-Elvdal, men ikke observert noe. Utelukker likevel ikke at det kan være nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i denne bygdeboka at det skal være omtalt en "Afle" i Sverres saga, men i Snorre finnes ingen med dette navnet.

 

Etter Ronny`s innlegg #5 ser det vel ut som navnet muligens har kommet sørfra, men ingen stor oppblomstring der heller.

 

Det var litt fristende å gå dette Avle-navnet litt mer i sømmene, og for ikke å blande inn alt for mye utenom i debatten "Hvem tror du at du er", så tenkte jeg at det var hensiktsmessig å lage et eget tema på dette navnet.

 

Iflg SSB-navn er det ingen stor pågang på navnet i dag, egentlig litt rart for navnet er jo egentlig like gangbart som alle andre navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes og huske at forfatteren av den gamle bygdeboka for Alvdal si at navnet Avle ikke var i bruk andre steder en Alvdal på 1600 tallet. Nok om det.

 

Avle viser seg og være tipp tipp tippoldefar til Ragnhild Bersvendsdatter som var gift med Torger Olsen Kystadmyren. Disse to var foreldre til Marit som var gift med Stephen Rasmussen Bæverdal.

 

Disse folka er tidligere diskutert på flere fora.

 

Dette fant jeg tilfeldigvis ut i et skifte i Solør og Østerdalens skifteprotokoller.

 

Dette er nå lagt ut på Per Nermo sin hjemmeside.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes og huske at forfatteren av den gamle bygdeboka for Alvdal si at navnet Avle ikke var i bruk andre steder en Alvdal på 1600 tallet. Nok om det.

 

V.h.

Odd Annar

 

Takk for innlegg!

 

Ja det er dette jeg også ser, så tenkte det var litt artig å sondere litt mer rundt navnet.

 

Og konstaterer at det har vært i sporadisk bruk andre steder også :)

 

Så noen har nok kommet vandrende oppover skogene i Østerdalen og gitt navnet videre til Avle (Affle) Simensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de åtte navnebærerne som er kjent fra sørlige deler av Østerdalen:

 

Avle på Berge i Åmot, nevnt ved gjengjerden 1528.

 

Avle Pålsen på Korperud i Åmot, nevnt i 1640- og 1650-åra.

 

Avle på Otnes i Ytre Rendalen, nevnt i 1630- til 1650-åra.

 

Avle Pålsen på Med-Rustad i Elverum, født ca. 1650, skifte i levende live 1730. Sønnesønn av nevnte Avle Pålsen på Korperud.

 

Avle Persen fra Med-Rustad i Elverum, født ca. 1730. Sønnesønn av nevnte Avle Pålsen på Med-Rustad.

 

Avle Nilsen, født på Skavhaugen i Elverum ca. 1744, død 1807, skomaker og bodde i Strandbygda. Dattersønn av nevnte Avle Pålsen på Med-Rustad.

 

Avle Embretsen fra Grav i Hernes i Elverum, men født 1748 i Åmot, husmann under garder i Strandbygda og Hernes. Sønnesønn av nevnte Avle Pålsen på Med-Rustad.

 

Avle Avlesen, født 1800 på Finstad i Hernes, død 1801. Sønn av nevnte Avle Embretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de åtte navnebærerne som er kjent fra sørlige deler av Østerdalen:

 

Avle på Berge i Åmot, nevnt ved gjengjerden 1528.

 

Avle Pålsen på Korperud i Åmot, nevnt i 1640- og 1650-åra.

 

Avle på Otnes i Ytre Rendalen, nevnt i 1630- til 1650-åra.

 

Avle Pålsen på Med-Rustad i Elverum, født ca. 1650, skifte i levende live 1730. Sønnesønn av nevnte Avle Pålsen på Korperud.

 

Avle Persen fra Med-Rustad i Elverum, født ca. 1730. Sønnesønn av nevnte Avle Pålsen på Med-Rustad.

 

Avle Nilsen, født på Skavhaugen i Elverum ca. 1744, død 1807, skomaker og bodde i Strandbygda. Dattersønn av nevnte Avle Pålsen på Med-Rustad.

 

Avle Embretsen fra Grav i Hernes i Elverum, men født 1748 i Åmot, husmann under garder i Strandbygda og Hernes. Sønnesønn av nevnte Avle Pålsen på Med-Rustad.

 

Avle Avlesen, født 1800 på Finstad i Hernes, død 1801. Sønn av nevnte Avle Embretsen.

 

Takk for den fine oversikten Ronny!

 

Og leser ut fra dette at Avle-navnet var kommet til Alvdal før de 7 siste på lista di, og det er sikkert

veldig sprøtt å tenke seg bånd fra Storsteigen og til Berge i Åmot på 1500-tallet?

 

Da det ikke er noe særlig med kilder i Nord-Østerdalen fra denne tiden blir det vel mest fantasier?

 

Men kan det teoretisk gå an at Avle på Berge er bestefar/oldefar til Avle på Storsteigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei REidar , det var interesant å få litt historikk rundt Avle navnet .

 

Selv nedstammer jeg fra den ikke ukjente Avle Simensson fra Storsteigen ca, 1595 . Jeg har notert ham med to barn Jon og Simen . Hustru ukjent .

 

Det har blitt meg fortalt av folk fra Østerdalen at det i hovedsak er fra ham at Avle navnet nedstammer . Og at navnet i seg selv er unikt for denne delen i Hedmark .

 

Jeg synes det er " kult " at navnet er såpass utbredt den dag i dag . MIn bestefar skulle egentelig hete Andreas Johnssønn Avlesen , men han bodde på NYeggen vokterbolig i Alvdalsområdet ved konfirmasjonsalder og tok til seg navnet Nyeggen som etternavn i " voksen " alder , i stedet for navnet Avlesen .

 

Min oldefar var John Avlesen Midtskogbroen og tippoldefar var Avle Jonson Kveberg , senere Ormbolet . ( han tok vist livet sitt , uten at jeg har fått det stadfestet ) , hans mor var Marit Avlesdatter . Dette er den ene Avle linja som bunner ut i han Bersvein Erikson Lien og Lucie Larsdatter .

 

Den andre Avle linja er den som går via Simen Avleson Storsteigen og Ingeborg Karlsdatter Sivilhaug og som bunner ut i han Avle Simensson fra Storsteigen ca, 1595 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei REidar , det var interesant å få litt historikk rundt Avle navnet .

 

 

Takk for at du syntes det Bjørn, og vart så lei denne langvarige kulda i går at jeg ville finne på noe, og da ble det Avle-navnet som måtte til pers :)

 

Ja det er nok mange av oss som har Avle S. Storsteigen som ane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du syntes det Bjørn, og vart så lei denne langvarige kulda i går at jeg ville finne på noe, og da ble det Avle-navnet som måtte til pers :)

 

Ja det er nok mange av oss som har Avle S. Storsteigen som ane?

 

Ja det frys nå vel alt åt dokk no , både vatn , saua og " litjkar'n "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det frys nå vel alt åt dokk no , både vatn , saua og " litjkar'n "

 

Går da bra enda, men det tærer på både det ene og andre -_-

 

Lurer på hvordan det såg ut på Avle Storsteigen`s tid, for da hadde de vel ikke strøm, innlagt vatn, klosett, telefon og alt det andre som liksom må fungere i dag.

 

Han levde nok i mørket på vinterstid med noen tyristikker til lys kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke denne håndskriften her . er det noen som kan finne han Avle Simenson Storsteigen her på disse sidene som ligger under denne linken :

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35501/67/?size=full&mode=0

 

HVis dere kan finne ham så bare fortell hvor på siden han er så ordner jeg resten :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se står han midt på s. 110 på Stor Stegen øverst: Affle Simmens 71 aar + Simmen Affle-søn 33 aar (litt omtrentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avle som mannsnavn møter vi i heimbygda mi, Geitastrand, Orkdal i 1182. -I Sverres saga (1979) side 103 fortelles det at kong Magnus i 1182, etter at han 1.gangen hadde inntatt Nidaros, forlot byen sjøveien. Idet de seilte ut fjorden, ga Magnus mennene sine ordre om hugge ned budskapene til Avle på Aastan, Toste på Ustan og for Helge på Rødåsen. Avles sønn, Øyolv var sveitehøvding hos kong Sverre og nevnes i flere sammenhenger. Dette skulle indikere at vi her snakker om et svært gammelt mannsnavn. Jeg kjenner ikke til senere bruk av navnet her i Trøndelag.

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.