Gå til innhold
Arkivverket
Mari Schumann Nicolaisen

Forskjellige opplysninger om samme familie i 1900 og 1910

Recommended Posts

Mari Schumann Nicolaisen

Hei!

 

Familien det er snakk om bor på Høibraaten i Gran kommune.

 

Her er de i 1900 : http://digitalarkive...2&merk=372#ovre

 

Her er de i 1910 : http://digitalarkive...f01036448002597

 

Kan hende det er jeg som blingser, men opplysningene i 1910-tellinga stemmer dårlig med de jeg har om familien i tiden før; både fødselsdatoen til Nils og kona i seg selv tror jeg er feil. Ikke finner jeg noen Nils født på det tidspunktet i Gran (etter et kjapt søk riktignok), og Nils`kone fra 1900-tellinga levde så vidt jeg veit helt til 1914. Hva er grunnen til de forskjellige opplysningene mon tro?

 

 

Mvh.

Mari

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bengt E Vesthagen Oslo

Beklager dette ble feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roar Aarø Syvertsen

Hva mener du Bengt???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bengt E Vesthagen Oslo

Jeg la inn feil familie.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roar Aarø Syvertsen

OK :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bengt E Vesthagen Oslo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bengt E Vesthagen Oslo

Parets 1. barn:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=Dp05341856&gardpostnr=3024&personpostnr=24028&merk=24028#ovre

 

Parets 2. barn:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=Dp05341856&gardpostnr=3628&personpostnr=28834&merk=28834#ovre

 

Parets 3. barn:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=Dp05341856&gardpostnr=4347&personpostnr=34484&merk=34484#ovre

 

Parets 4. barn:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=Dp05341856&gardpostnr=4719&personpostnr=37388&merk=37388#ovre

 

Parets 5. barn:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=Dp05341856&gardpostnr=5399&personpostnr=42738&merk=42738#ovre

 

Parets 6. barn

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=Dp05341875&gardpostnr=409&personpostnr=3171&merk=3171#ovre

 

Parets 7. barn

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=Dp05341875&gardpostnr=1230&personpostnr=9586&merk=9586#ovre

 

Parets 8. barn

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=Dp05341880b&gardpostnr=192&personpostnr=1502&merk=1502#ovre

 

Parets 9. barn

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=Dp05341880b&gardpostnr=230&personpostnr=1795&merk=1795#ovre

 

Parets 10. barn

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=Dp05341880b&gardpostnr=331&personpostnr=2560&merk=2560#ovre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Brandbu var egen kommune (herred) i 1900 0g 1910. Så da lå Høibråten i Brandbu. Nå er Barndbu en del av Gran. I 1865 var også Brandbu en del av Gran prestegjeld, selv om det var eget herred (tror jeg). Men nå er det omvendt. Brandbu er et eget sokn i Gran kommune. De som har ført folketellingene i pennen, har altså skrevet riktig på adressene (så langt jeg kan se).

 

Men han som skrev i den aktuelle tellingskretsen i 1910 har tydeligvis bommet på Marias navn. Han har kanskje trodd at hun var datter av en Jon som han kjente eller visste om, og derfor har han skrevet Jonsdatter. Og så er det fort gjort å blande Maria og Marte ... (skrive feil rett og slett). Men dette er ren gjetting fra min side.

 

Det er for øvrig barn nummer 5 i Bengts oversikt ovenfor som fortsatt bor hjemme i 1910, ser jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Schumann Nicolaisen

Tusen takk for alle svar. :)

 

Da kan jeg rolig gå ut i fra at jeg har riktige opplysninger, og det er 1910-tellingen som har bommet litt. Jeg har forøvrig ikke noe problem med å forstå at det blir feil i blant, men da er det godt å få bekreftet nettopp det.

For ordens skyld; her er det siste barnet til Nils og Maria, nr. 11 i rekken (og derav navnet vil jeg tro) : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=Dp05341880b&gardpostnr=331&personpostnr=2559&merk=2559#ovre

 

Igjen, takk for alle bidrag!

 

Mvh.

Mari

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Nå kan jo ikke jeg bekrefte at det er feil i 1910-tellingen i "ditt" tilfelle, men det ser ut til at det er det. Jeg har også funnet andre feil i denne tellingen, og i andre tellinger (i min egen slekt), og det tror jeg mange andre her på forumet også har gjort. Ellers var det moro å se at barn nr 11 fikk navnet "Elleve Maria"! En av mine oldemødre fikk for øvrig 13 barn, og nummer 12 fikk navnet Karl og ble dermed kalt "Karl den tolvte" av venner og kjente! Dette var i Smaalenene (Østfold) hvor den svense kongen Karl XII hadde falt ved Fredriksten festning et par hundre år tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Schumann Nicolaisen

Jeg har som nevnt full forståelse for at avskriftene kan bli feil innimellom, noe annet ville være merkelig. Men da er det godt med et aktivt forum å vende seg til.

Når det gjelder navn og finurligheter råker man borti endel av dem etterhvert; jeg velger å tro de her valgte navn med et humoristisk glimt i øyet. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Myhre

Mari, har du fått het klarhet i saken din nå? Har ikke lest alt men den familien i 1900 er vel den rette familien. ødselsdato på Nile Nilesn og Maren Nilsdatter er helt feil i 1910. Dessuten er det både feil dato og navn på kona til Nils. Dette er nesten ganske vanlig i 1910tellinga. Det ser ut til at Bengt har gjort en god jobb.

Nils og Maria Martinsdatter gift på GRan 20.08.1865.

Maria Martinsdatter f.01.01. dpt. 25.04.1841 Kjølvegen, Vestre Toten. Foreldre: Martin Olsen og Johanne Olsdatter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Schumann Nicolaisen

Ja, nå stemmer opplysningene med de jeg har fra før; jeg var et øyeblikk redd jeg hadde gjort noen grove feil, men kan puste lettet ut. Jeg har forøvrig opprettet et nytt emne for å prøve å få tak i historien til Høibraaten i tiden fram til 1864; tiden før min slekt flyttet dit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.