Gå til innhold
Arkivverket

Mannskap som omkommer ved forliser i utlandet


Kjell Øijorden
 Del

Recommended Posts

Har søkt etter Olaf Ingolf Vie som er registrert omkommet ved skipsforlis 27 /28.03.1927

http://arkivverket.n..._read/27865/21/

Prøver å finne ut hvilke skip han var påmønstret da han omkom?

 

Søk på nett:

Fant DS Verdande som forliste utenfor Cornwold samme dato.

Søk Bibliotek:

Bergens Tidende 29.mars 1927 har et større oppslag om forliset til Verdande der hele besetningen på ca.20 mann omkom. Rederiet hadde da kun navnelisten på offiserene.

 

Kontaktet Statsarkivet i Bergen.

Svar:

Jeg finner sjømannen Olaf Vie, født 19. januar 1904, som sjømann nr. 1692 fra Bergen. Men han følges bare på to turer, den siste med "Fulton" fra Bergen 14. juli 1924, avmønstret i Cardiff 26. september 1925. Seinere fartshistorie nevnes ikke.

 

Kontaktet Bergen Sjøfartsmuseum,

Svar:

Vi har ikke noe informasjon om dette forliset. Riksarkivet har en del arkivmateriale over forlis, og jeg råder deg til å ta kontakt de.

Jeg tror ikke det finnes noen sjøforklaring fra dette forliset da alle omkom.

Riksarkivet har en god del sjøforklaringer, mens vi har en del sjøforklaringer fra 2. verdenskrig.

 

Kontakt med Riksarkivet,

Svar:

I arkivet etter Sjøfartsdirektoratet, skipsmapper slettede skip, eske Fa-1209 finner vi

skipsmappen til DS Verdande av Bergen.

Dessverre kan vi ikke se at skipsmappen inneholder opplysninger om mannskapet

som var om bord da skipet forliste.

 

Må jeg gi opp forsøket med å finne ut hvilket skip han omkom på? Er det noen arkiv jeg har glemt?

 

mvh. Kjell Øijorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bodde han? Mulig at han er notert i lokal kirkebok, selv om han kanskje ikke er jordfestet der?

Jeg fant et par avisartikler om Verdandes forlis gjennom søk i www.bokhylla.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var født 29.01.1904 Sandviken i Bergen. Foreldrene flyttet senere til Førde.

Har søkt i kirkebøker i Bergen og i Førde uten at jeg kan finne han.

 

linker

http://forum.arkivverket.no/topic/180630-olaf-ingolf-vie-doede-1927-skipsforlis/

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_shipwrecks_in_1927

 

Har også fått noen treff i bokhylla, men ikke navn Olaf Vie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.