Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter oldefar Hans Christian Petersen?


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på om det kan være registert skifte etter min oldefar, Hans Christian Petersen, f. 31 mai 1864, Namsos, død 31 mai 1917, Bogen, Kvæfjord? Lurer egentlig mest på om noen av søsknene kan være nevnt der...

 

Og også om det kan finnes noen papirer på hvorfor han kom til Elgsnes i Trondenes mellom 1875 og 1881, da han var konfirmert i Trondenes kirke i 1881, bosatt Ytre Elgsnes. I følge "familien" så kom han til familien Normann på Elgsnes enten som fostergutt eller tjenestedreng. i 1875 bodde han i Alstahaug sammen med foreldrene Peter Cornelius Johansen og Ingbertine Gerhardine Johannesdatter Møller. Foreldrene døde etter 1900 i Lofoten, men finner hverken dem eller Hans som utflyttet fra Alstahaug, eller innflyttet til Trondenes.

 

MVH

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I klokkerbok for Kvæfjord (den ligger skannet i Digitalarkivet) finner vi at fisker Hans Kristian Pettersen døde 31.05.1918, ble begravet 09.06.1918 og jordfestet 04.08.1918. Bosted var Borgen i Kvæfjord. Det opplyses at han var konfirmert i Kvæfjord. Jeg antar at dette er den personen du søker flere opplysninger om.

 

I dødsfallsmeldingen i arkivet fra Sorenskriveren i Trondenes opplyses at fisker Hans Kristian Pettersen født 31.05.1863, etterlater seg følgende arvinger: kone Teodore Pettersen og 3 umyndige barn. Hans etterlot seg følgende eiendeler: gård, litt sjøbruk og 2 kyr. Han etterlot seg ingen gjeld. Enken fikk sitte i uskiftebevilling.

 

I folketellingen 1910 finner du navnene på to av barna. Der opplyses det at Hans Kristian kommer fra Namsos.

 

Du ønsket å finne søsken til Hans. Det kan gi resultat å lete på døpte i kirkebøkene der du fant Hans døpt. Raskest oversikt får du om du kan finne hele familien i folketellingen 1865 eller 1875.

 

Vennlig hilsen

Solbjørg Ellingsen Fossheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Har navnene og fødselsdatoene på alle søsknene, problemet er bare det at vi ikke vet hvor de ble av etter 1875, bortsett fra oldefar og hans yngste søster, derfor var jeg litt nyskjerrig på om det var noe skifte etter oldefar og om de kanskje stod der, siden det ikke var noe skifte etter foreldrene til oldefar.

 

Navnene til to av ungene står i 1910, men tanta til pappa het ikke Nini (som det står i folketellingen). Har familien i ft fot 1865 og 1875, og har i 1900 funnet oldefar i kvæfjord, og foreldrene i lofoten og yngste søsteren gift også i lofoten (mener jeg at det var, lenge siden jeg har sett på den tellingen).

 

Er arkivet fra sorenskriveren i Trondenes lagt ut?

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.