Gå til innhold
Arkivverket

Sjømann Aksel Andersen


John Erik
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Det kommer ikke fram av lenken hvilken kirkebok du har opplysningene fra. Hvor i landet er Johanne født?

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det kommer ikke fram av lenken hvilken kirkebok du har opplysningene fra. Hvor i landet er Johanne født?

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

 

 

 

Hei

 

Beklager den glippen.......

Dette er klokkebok for Vestre Fredrikstad 1880-1900, fødte 1887

 

Mvh

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John Erik.

 

Ser at du viser til klokkerboken for Vestre Fredrikstad.

 

Se i Ministerialboken nr 2 for Vestre Fredrikstad (1887-1894). Side 173 nr 44 (helt nederst).

Der står det at Axel Andersen er født i 1862. Kristiania er nevnt som bopel og mon tro om han ikke er født der.

 

Vedlegger lenke og håper den virker; Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5461&idx_id=5461&uid=ny&idx_side=-178

 

Ta en titt I FT-1865 for Kristiania der kan det være noen kandidater.

 

Lykke til videre!

 

Mvh

Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John Erik - Tror dette må være din Aksel. Aksel Bernhard født 17 mai ,døpt 18 aug 1861 i Rygge.

Foreldre: Husmand Anders Andreassen og Birthe Cathrine Olsdatter.

Du finner familien i 1865 tellingen for Rygge på gården Høyden.Anders Andreassen 53 år født i Vestby,

Berthe Olsdatter 41 år født i Råde.Deres barn: Ole 17 år - Valbor 12 år - Trine 8 år - Aksel 4 år og

Birgitte 1 år. Barna født i Moss og Rygge.

Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg kom fram til den samme Aksel Bernhard som deg Karl Johnny. Tok en rask sjekk i FT for Kristiania for 1865 og 1900, men finner ingen passende Aksel Andersen.

Aksel Bernhard bor i Moss og er blitt havnearbeider ved FT 1900 og 1910, fortsatt ugift.

Johanne Helene bor sammen med sin mor og morfar på Hauge i Onsøy ved FT 1900. Moren er fortsatt ugift.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John Erik - Om jeg ikke tar feil, så må det jo være Johanne Helene Akselsdatter født 9 apr 1887 i Fredrikstad

som blir din link videre i søk på slekten.Om Maren Johannesdatter gifter seg etter 1900, forandrer jo det saken.

Maren var i 1900 ca 48 år gammel.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle

Jeg får litt frysninger til gode svar som dette. Etter mange år synes hvertfall svaret noe nærmere. Min oldermor Maren er født i Råde i 1851. Hennes far Johannes Henriksen f. 1822 i Rygge. M.a.o. sterke bånd til Rygge/Råde. Det er god gangavstand mellom gårdene og Østfold er flatt. Maren finnes i FT 1910 på Haua/Gresvik/Fredrikstad sammen med sin far, Johannes. Datteren Johanne Helene dør allerede i 1918. Leter stadig etter Marens død....

Hun har forresten en søster i Laurvig i 1910 - Anne Magrethe Hansen f. 1849.

Vi får håpe på videre dialog..

 

Tusen takk for innsatsen pr. dato. veldig glad for dette.

 

John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg kom fram til den samme Aksel Bernhard som deg Karl Johnny. Tok en rask sjekk i FT for Kristiania for 1865 og 1900, men finner ingen passende Aksel Andersen.

Aksel Bernhard bor i Moss og er blitt havnearbeider ved FT 1900 og 1910, fortsatt ugift.

Johanne Helene bor sammen med sin mor og morfar på Hauge i Onsøy ved FT 1900. Moren er fortsatt ugift.

 

mvh jan w

 

I lenken til Solveig ser jeg at det står Axel m. x og bosted Kristiania (midlertidig?) I tillegg er det notert en fadder sagarbeider August Andersen. Kan dette være fam. event. far ?

Ad. Maren er ikke gift i 1910.........men så vet man jo aldri. Har vært inne på den tanken.

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John Erik - Konfirmasjon i Onsø 13 okt 1901. Johanne Helene Akselsdatter født 9 apr 1887

i V Fredrikstad. Foreldre: Ugift sømand Aksel Andersen og pige Maren Johannesdatter.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John Erik - Konfirmasjon i Onsø 13 okt 1901. Johanne Helene Akselsdatter født 9 apr 1887

i V Fredrikstad. Foreldre: Ugift sømand Aksel Andersen og pige Maren Johannesdatter.

Mvh Karl Johnny Sommer

 

 

Dette bekrefter kanskje at Aksel ikke heter AXel.OG ikke minst viktig at vi muligens har rett mann.

Jeg har Bygdebok for Rygge og skal lese meg noe opp der.

Takk

 

MvhJE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.