Gå til innhold
Arkivverket

Løst .Trenger hjelp til å finne en fødsel i Oslo i 1923. Løst.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Borghild Lilly ble født 23.07.1923 i Olso. Hun ble adoptert bort og adoptivforeldrenes navn var Hans Theodor Larsen og hustru Hanna Alvilde Larsen. Er det mulig ut fra disse opplysningene å finne ut noe mer om Borghilds opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ei mogelegheit ved å bla gjennom fødselsregister og/eller dåpsinnføringar frå alle kyrkjebøkene som er tilgjengelege for aktuell periode. Dette vert sjølvsagt ein del arbeid. Er dette prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på Torbjørn, men det er en møysommelig jobb.

Jeg finner imidlertid ikke adoptivforeldrene i Oslo i adressebøkene som er digitalisert, så jeg lurer på om søket må utvides til Akershus også. Jeg får kanskje prøve om det er mulig å innhente flere opplysninger.

Jeg vet heller ikke når "foreldrene" døde, men finner ingen passende kandidater i gravminnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikkje så lenge sidan leita eg etter ein person som var fødd ein bestemt dato i 1917. Ein gjekk ut frå at mora kunne vere frå Telemarksområdet. Adoptivforeldra budde i Tønsberg. Men så fann syskenbarnet mitt adopsjonspapira, der det stod at han var fødd i Oslo. Då tok det ikkje så lang tid før eg fann han i eit fødselsregister der. Så om ein berre veit kva geografisk område ein skal leite i, så er der mogelegheiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen. Jeg får lete litt rundt i første omgang, så får jeg i løpet av uken prøve om det er mulig å få litt mer spesifikke oppllysninger om hvor de bodde f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var på den tiden før 1936 (tror jeg) "svake"adopsjoner også,de skal ikke være så helt lukket . I det gamle forumet var der innleg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigbjørn.

 

Som du vil se av overskriften så er dette problemet løst. Jeg fant fødselen i Østre Aker, Fødselsregisteret 23.07.1923. Det var den siste av alle kirkebøkene i Oslo jeg sjekket. Adopsjonen må ha funnet sted i etterkant. Nå prøver jeg å nøste i foreldrene gjennom et annet tema vedr. Luthersk Trossamfunn og hvor jeg kan finne innføringer i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.