Gå til innhold
Arkivverket

Dåpsdato, Mariths dåp i Karasjok, Finnmark i 1807


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Side 134/135, tredje innførsel i tredje kolonne, datteren Marith av Hans Jensen og Berethe Johnsd:

 

Hun er født 6 Mai, men jeg klarer ikke og tyde siste ordet i dåpsdatoen: "2de Sønd: i ????". Datoen over er 2de Paaske Dag, så det må ihvertfall være etter den datoen.

 

Dessuten; hva er bostedet på andre fadderen? Jeg leser "Marith Larsd: af ???".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener det er nokså lenge etter påske!

Datoen leser jeg som 2d Sønd. i Adv(ent)

Fadder nr. 2 ser for meg ut til å være af Afj., men hva det evt. skulle være en forkortelse for, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når du sier det så tror jeg sannelig også det må være andre søndag i Advent. Første innførselen på neste side er 3die Sønd: i Adv: så da stemmer det nok...

 

Tusen takk for hjelpen Else! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener det er nokså lenge etter påske!

Datoen leser jeg som 2d Sønd. i Adv(ent)

Fadder nr. 2 ser for meg ut til å være af Afj., men hva det evt. skulle være en forkortelse for, vet jeg ikke.

 

Afj. er nok ei forkorting for Afjuvarre.

Sjå Riksarkivets historikk for prestegjeld og sokn:

 

Kautokeino

 

Kautokeino og Karasjok (Afjuvarre).

 

Kautokeino er nevnt i 1751. Opprinnelig var prestegjeldet delt i Kautokeino hovedsokn og Afjuvarre annekssokn (senere kalt Karasjok). Ved reskr. 19.07.1793 ble soknepresten i Kautokeino fritatt for ansvaret for finnene i Porsangerfjorden, slik at han kun hadde ansvaret for finnene i Afjuvarre og/eller Karasjok, som hørte til hans egentlige prestegjeld. Reskr. 19.03.1813 bestemte at Kautokeino (og Afjuvarre) soknekall skulle slås sammen med Kistrand og bli eget prestegjeld (kgl. res. 30.01.1851).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.