Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner jeg Laurits Gabrielsen (Bøe) døpt i Oslo i 1894 og foreldrene gift.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har redigert overskriften kl.16.20.

 

Problemet er at jeg ikke finner Laurits født/døpt. I følge 1910 tellingen skal han være født i Kristiania 25.09.1894. Og som eldste barn i familien i henhold til 1900 tellingen vil jeg tro foreldrene ble gift mellom 1890-1894.

 

 

 

I tellingen 1900 for Kristiania finner jeg Niels Bøe født i 1846 fra Dalsland i Sverige, kona Laura født 1864 i Kristiania samt parets 3 barn født i 1894, 98 og 1900. De bor i Akersgt.23.

 

 

http://digitalarkive...merk=12306#ovre

 

 

I 1910 tellingen finner jeg dem i gjen i Strandgt. 2, Johannes menighet. Nå er etternavnet Gabrielsen Bøe. Nils Johan er født 09.03.1855 i Sverige, altså 9 år senere enn oppføringen i 1900. Kona heter Laurine Bernhardine og er født 04.10.1861. Paret har nå fire barn.

 

http://digitalarkive...f01036392028677

 

Jeg trenger imidlertid hjelp til å finne vielse, barnedåp. Vilke kirkebok er det naturlig å lete i?

Klarer noen å finne denne Laura/Laurine i 1865?

 

 

Sønnen Laurits får i 1923 en datter utenom ekteskap. Moren er Marie Olsen født 1894 i Larvik. Jeg skulle gjerne ha funnet henne igjen i 1900 tellingen, evt når hvor hun er født. Datteren ble adoptert bort.

 

Se nest nederst på siden.

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-11

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60301010892.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Laurine Bernhardine må være identisk med Laura Bernhardine Larsen som jeg finne i 1865 med foreldre Laurits Larsen f.1835 i Ullensaker og hustru (Berthe) Marie Borgersen.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f60301&gardpostnr=1885&personpostnr=44167&merk=44167#ovre

 

Jeg finner Laurits Larsen og Berthe Marie Borgersen viet i Trefoldighetskirken 15.10.1860.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=696&idx_id=696&uid=ny&idx_side=-62

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213040404.jpg

 

 

men hvor finner jeg en vielse mellom Nils Johan Gabrielsen og Laura Bernhardine Larsen ? Etter 1900 tellingen å dømme får de sitt første barn i 1894 så vielsen har vel funnet sted en gang mellom 1890-1894.

Og hvordan skal jeg klare å avdekk identiteten til Marie Olsen fra Larvik som i 1923 fikk en datter utenom ekteskap? Datteren ble adoptert bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at du med "det lutherske trossamfunn i Kristiania" rett og slett mener Den norske kirke (av noen kalt statskirken) som nesten alle tilhørte i 1900. Det er jo de stadige endringene av grenser mellom Aker og Kristiania/Oslo gjennom årene som gjør situasjonen så uoversiktlig for oss i dag. Her er en lenke som kanskje kan være til litt hjelp for deg:

 

http://lokalhistorie...ker_prestegjeld

 

Her ser du også at Johannes menighet (som var aktuell for din familie) bare eksisterte i tiden 1875 - 1929. Før den tid må man søke på Trefoldighet - og etter denne perioden på Vår Frelsers menighet (nåværende Oslo domkirke) for de adressene som tilhørte Johannes menighet i dennes tid. Piperviken kirke var også aktuell i en del av dette området fra 1911 og til denne småkirkemenigheten ble nedlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Dag Aage for god informasjon vedr aktuelle kirkesogn i Kristiania rundt 1900.

 

Når det gjelder denne familien tror jeg nok de tilhørte et dissentersamfunn som du kanse av 1900 tellingen i første innlegg her i debatten.

Jeg skal imidlertid gå gjennom menighetene du nevnte i ditt innlegg i forsøk på å finne spor av dem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser at det står "lutterske" på denne familien i FT 1900. Men jeg tror nok at den som har skrevet dette, mener Den norske kirke, altså "statskirken" (som er luthersk i sitt trosfundament). Det stemmer jo også med at de har benyttet Den norske kirke til sine kirkelige handlinger, jfr de lenkene du har lagt inn. Familien står også oppført med "s" for Statskirken = Den norske kirke i FT 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Det er mulig jeg overser noe, men jeg finner ikke at det står s = trossamfunn i 1910. Jeg ser det står s= sønn. Uansett så finner jeg dem ikke verken blant dissentere eller andre. Nå har jeg stort sett vært gjennom alle kirkebøkene for .Oslo/Kristiania.

 

I Bergen i 1900 tellingen finner jeg 230 personer med trossamfunn lutherske frikirke. De som er medlemmer av Statskirken er der beskrevet med en s. I tillegg er selvsagt en lang rekke andre trosretninger også representert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Telling 1910,på venstre side under merknader:

"vis flere felt".

Trykk der og det kommer opp fler, bla. trossamfunn, på denne familien s.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den bekreftelsen Vigdis. Blant kirkebøkene for Oslo finner jeg Den evangelisk-lutherske frikirke, østre menighet representert fra 1878. Men problemet mitt er at jeg ikke finner dem der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den bekreftelsen Vigdis. Blant kirkebøkene for Oslo finner jeg Den evangelisk-lutherske frikirke, østre menighet representert fra 1878. Men problemet mitt er at jeg ikke finner dem der heller.

 

Nei, det er ulike kirkesamfunn. 1910-tellingen har ført familien som tilhørende statskirken, da. Rikshospitalet har kirkebøker for dem som ble født der, bare et lite tips, hvis du ikke finner dem i Johannes menighet eller noen av de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar imot alle de råd jeg kan få. Jeg har lett gjennom alle kirkebøkene i Oslo, både dissentere og andre uten å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

men hvor finner jeg en vielse mellom Nils Johan Gabrielsen og Laura Bernhardine Larsen ? Etter 1900 tellingen å dømme får de sitt første barn i 1894 så vielsen har vel funnet sted en gang mellom 1890-1894.

 

Har du forsøkt Oslo kirke, d.v.s. nåværende Gamlebyen kirke? Det var den menigheten Laura Bernhardine og hennes søsken og foreldre tilhørte i følge den første lenken du la inn i ditt innlegg nr 2. Men det er jo ikke sikkert at de ble boende der helt til Laura ble gift ... men det er verd et forsøk kanskje?

 

Jeg er fortsatt ganske sikker på at de tilhørte Den norske kirke (statskirken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Ja, jeg fant opplysningen i 1910 om trossamfunn. Nå er det kanskje ikke så vesentlig om de var dissentere eller ikke. De kan jo sogar ha forlatt menigheten og returnert til Statskirken mennom 1900 og 1910. Poenget er uansett at jeg ikke klare å finne dem. Jeg har sittet i hele dag og lett gjennom kirkebøkene for Oslo uten hell. Og som nevnt tidligere har jeg sjekket både dissentere og andre. Nå vet vi jo dessuten ikke hvor paret oppholdt seg rundt 1894. De behøver selvsagt ikke ha bodd samme sted som i 1900.

 

Lauras familie bodde i Halvardsgt. 40 både i 1875 og 1885 og jeg mener det er Lauras bror som bor der i 1900. Tanken om at vielsen kan ha skjedd i det området er sannsynligvis rett. Jeg får bare lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lauritz er konfirmert i Johannes, nr 32

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Johannes, Ministerialbok nr. 11 (1908-1921), Konfirmerte 1909, side 16.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3491&idx_id=3491&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-17

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060515010369.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Solveig for den.

Selv fant jeg nettopp Laurits gravlagt i Dis Norges gravminner 11.12.1974 på Mari gravplass i Enevakk. Her er fødselsdatoen 29.09.1894.

 

Samme gravplass felt B- rad 15 - grav nr.006 finner jeg boren hans Eugen Nils Gabrielsen født 08.09.1898 - død 13.02.1972. Det ser ikke ut til at de var gift, i alle fall er der ingen hustruer på den gravplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det sto april 1894 på fødselen ved konfirmasjonen, men det kan være september også, så da var han 9 måneder gammel ved dåpen 24.6.1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Dag.

 

For meg ser det ut som 25.09. I alle fall er firetallet klart forskjellig i 94. Dessuten har jeg gravminnet som sier 29.09.

Nå ser jeg dobbelt, og må ta meg en pause med kirkebøkene. Opplysningen om dåpen i 1895 gjør at jeg må gå gjennom alle kirkebøkene en gang til for å sjekke om han kan være ført inn ved dåpen og ikke fødselen. Den oppgaven klarer ikke øynene mine akkurat nå.

Jeg er svært takknemlig for hjelpen så langt.

Jeg tror også at jeg vil lage et nytt tema vedr. Marie Olsen som angivelig skal være født i Larvik i 1894. I alle fall i henhold til kirkeboken ved datterens dåp i 1923. Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv om moren hadde 2 barn utenom ekteskap i tillegg eller om det er 2 inklusive Borghild født 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Dag.

 

For meg ser det ut som 25.09. I alle fall er firetallet klart forskjellig i 94. Dessuten har jeg gravminnet som sier 29.09.

Nå ser jeg dobbelt, og må ta meg en pause med kirkebøkene. Opplysningen om dåpen i 1895 gjør at jeg må gå gjennom alle kirkebøkene en gang til for å sjekke om han kan være ført inn ved dåpen og ikke fødselen. Den oppgaven klarer ikke øynene mine akkurat nå.

Jeg er svært takknemlig for hjelpen så langt.

Jeg tror også at jeg vil lage et nytt tema vedr. Marie Olsen som angivelig skal være født i Larvik i 1894. I alle fall i henhold til kirkeboken ved datterens dåp i 1923. Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv om moren hadde 2 barn utenom ekteskap i tillegg eller om det er 2 inklusive Borghild født 1923.

 

 

Marie har født 2 barn tidligere så Borghild er nr 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Solveig. Det var slik jeg egentlig oppfattet det. Men det fremkommer vel ikke klart om også disse var født utenom ekteskap. Det var vel kun en bekreftelse på at der ikke var flere barn i det forholdet altså med Laurits Gabrielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips om kirkebøkene ved dåp: Det står fødselsdatoer til venstre, og de kan komme litt hulter til bulter, ettersom hvor gamle barna er ved dåpen. Men i den neste kolonnen med dåpsdatoer, kommer datoene i riktig kronologisk rekkefølge, siden innførslene skjer etterhvert som barna døpes. Hvis da dåpsdatoen som er innført ved konfirmasjonen er riktig, skulle det være enkelt å finne hans dåp, rent bortsett fra at det er en del kirkebøker å se i da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Dag.

 

Je, jeg har jo sett som du sier at fødselsdatoer kan komme hulter til bulter, mens dåpsdatoene ser ut til å være i kronologisk rekkefølge. Men som du sier så er der en del bøker å gjennomsøke. Jeg får fortsette på den biten i morgen tror jeg. Om noen skulle føle seg fristet til å begynne, så er det kanskje greit å legge inn melding her om hva man eventuelt har sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det fremkom mye nytt, så er fortsatt problemet uløst. I vilken kirkebok gjemmer de seg. Så i dag skal jeg prøve å gå gjennom kirkebøkene igjen med fokus på dåpsdatoen i 1895.

 

Det synes jo som en nesten uoverkomelig oppgave å finne de to andre barna til Marie Olsen, men jeg tror det blir nødvendig for å finne ut noe mer om henne.

I tråden om Marie har jeg fått en kandidat født 07.12.1894 med foreldre Oluf Olsen og Anette Nilsen. Jeg prøver samtidig å se om jeg kan finne en utflytting fra Larvik til Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.