Gå til innhold
Arkivverket

Friderich Høyer ca 1700-, et skudd i blinde


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg har i mange år lett etter foreldrene til Ragnhild Høyer 1722-1785 som ble gift med toller, visitør i Asker, Paul Rasmussen Thrane 1714-1772. De fikk i alt 12 barn, alle i Asker unntatt de 2 første som ble døpt i Christiania.

 

Når jeg nå tar opp igjen saken er det fordi jeg plutselig ser at jeg kanskje er på sporet av Ragnhilds far via oppkalling. De 2 første barna heter nemlig Friderica Augusta døpt 21.nov.1744 og Friderich Otto døpt 27.jul.1746, begge i Domkirken.

 

Pauls far het Rasmus og farfaren Michel. Hans mors far het Holger så der er det ingen forbindelse. Det er ganske påfallende at de to første barn begge kalles opp etter Friderich. Problemet er altså å finne en Høyer ved det navn og der håper jeg på hjelp.

 

Paul Rasmussen Thrane er født i Ski og var sersjant ved general Rappes livkompani, men ble 13.mar.1740 undertoldbetjent i Christiania. Tollbetjent samme sted fra 19.mai.1742 og toldvisitør på Holmen i Asker 13.mar.1742, men tiltrodte noe senere da han var ønsket i Christiania. Dette stemmer overens med at han fikk de 2 første barn i Christiania.

 

Hans ekteskap er ikke funnet.

 

Håper på kommentarer / innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frederik Hansen Høyer, prest i Skivum, Danmark, kunne jo ha passet bra. Ifølge Nygaards Sedler døde han 14. mars 1747, 48 år gammel, han var visst gift med Elisabeth Margrete Stenberg. Seks barn av paret er døpt i Skivum fra 1723, men ingen datter Ragnhild er nevnt, i alle fall ikke døpt i Skivum. Antakelig er dette feil par, men det er greit å sjekke dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Grete.

 

Dette var interessant. Det har seg slik at flere av Pauls søsken endte i Danmark. Jeg må se om det kan passe inn og kommer tilbake litt senere. Nå er det "Hvem tror du at du er".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pauls eldste søster Anne Cathrine 1705-1768 ble gift i 1747 med Hans Christensen Aarhuus 1681-1761 sønn av sogneprest Christen Hansen Aarhuus på Lier/Hurum.

 

Neste søster Bodin Cathrine 1707-1783 ble gift i Kølstrup, Odense i 1730 med degn Godske Hans Olsen Hortebierg,

 

Broren Michael 1708-1753 ble kroholder og kunstmaler og ble gift i 1742 i Odense med Charlotte Helene Lorentzdatter Holst 1715-

 

Yngste søster Sophie 1718-1758 ble gift i 1733 også i Kølstrup, Odense med urtegårdsmann Johan Schmouch 1700-1748. Hun ble i 1751 gift 2) med Claus Reimersøn.

 

Odense er en fellesnevner. Er Skivum i nærheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivum ligger i Ålborg amt. Har sjekket kirkebøkene i Skivum for evt. trolovelse eller giftemål, men har ikke funnet noe.

 

Virker som Odense er et godt utgangspunkt for videre undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Grete.

 

Paul Rasmussen Thrane var altså toller og således av det "bedrestilte selskap". Det er all grunn til å tro at hans hustru kom fra en av de bedrestilte familier. Jeg har tidligere vært inne på Johan Høyer som var toller for Moss, Son og Kråkstad. Paul kom fra Kråkstad så det var veldig nærliggende. Imidlertid så var Johan Høyer på den tiden Ragnhild må ha vært født gift med Maren Arntsdatter (Arneberg) og hun ville vært langt over 60 år da. Derfor faller han bort.

 

Det var andre Høyer i nærområdet, både i Hurum og Bragernes samt i Christiania, men jeg har ikke klart å finne Ragnhilds dåp eller konfirmasjon noen av disse stedene. Jeg har ellers tenkt på at Paul var sersjant før han ble toller 26 år gammel og at han kan ha truffet Ragnhild et av de stedene han var stasjonert. Riktignok var han i Christiania minst 4 år før han fikk første barn, men allikevel.

 

Altså, hvor kan general Rappes livkompani ha vært stasjonert ca 1738-1740 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå tar opp igjen saken er det fordi jeg plutselig ser at jeg kanskje er på sporet av Ragnhilds far via oppkalling. De 2 første barna heter nemlig Friderica Augusta døpt 21.nov.1744 og Friderich Otto døpt 27.jul.1746, begge i Domkirken.

Altså, hvor kan general Rappes livkompani ha vært stasjonert ca 1738-1740 ?

 

Det kan se ut som Friderich Otto er oppkalt etter Friderich Otto von Rappe (1679-1758). Rappe er også en av fadderne hans. Har sett flere ganger før at slik oppkalling ikke var uvanlig blant militære.

 

Friderich Otto von Rappe, f. 1679 i Fredrikshald. Oberst og sjef for 1. Akershusiske nasj. inf.regt. 30/8 1728. Sjef for S.fjelske gev. inf.regt. 8/10 1732. Generalmajor til fots 26/8 1735 - R.D.O 11/2 1740. Stiftsbefalingsmann på Akershus 28/4 1740. Fratrådte da som regt.sjef, (osv). Gift med Dorothea Giordsdatter (1687-1742), datter av Giord Andersen og Lisbeth Thrane.

 

Kilde: Ovenstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år lett etter foreldrene til Ragnhild Høyer 1722-1785 som ble gift med toller, visitør i Asker, Paul Rasmussen Thrane 1714-1772. De fikk i alt 12 barn, alle i Asker unntatt de 2 første som ble døpt i Christiania.

 

Det hadde vært til god hjelp om du la ut navnene på deres 12 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett Grethe mht. Friderich Otto. Det hadde jeg ikke tenkt på.

 

Barna til Paul Rasmussen Thrane og Ragnhild Høyer er:

 

Friderica Augusta Thrane døpt 21.nov.1744 i Oslo, død 22.mai 1773 i Asker, ugift

Friderich Otto Thrane døpt 27.jul.1746 i Oslo, trolig død ung.

Bente Sophie Thrane døpt 12.des.1747 i Asker, død 4.mai 1751 i Asker (oppkalt etter Pauls mor)

Nille Cathrine Thrane døpt 15.nov.1748 i Asker, død 31.aug.1749 i Asker

Cathrine Margrethe Thrane døpt 23.sep.1750 i Asker, død før 28.sep.1818 i Moss, gift 1787 med skoleholder Samuel Milling, Moss

Samuel Thrane døpt 17.nov.1752 i Asker, begr. 24.nov.1807 i Christiania gift 1782 med Johanne Dorothea Barch

Johan Frederik Thrane født 13.jan.1755 i Asker, trolig død ung.

Peder Wilhelm Thrane født 28.mar.1756 i Asker, død 10.okt.1758 i Asker

Bente Sophia Thrane født 14.jun.1758 i Asker, død 25 aug.1763 i Asker

Rasmus Thrane født 2.mai 1760 i Asker, død etter 1801, skoleholder på Ringerike, gift 1792 med Karen Olsdatter Vegstein

Bendix Holger Thrane født 25.des.1763 i Asker, død før 1801, jurist

Pauline Sophie Thrane, født 11.sep.1765 i Asker, død 16.sep.1765 i Asker.

 

De fleste har "Thranenavn" med unntak av Nille, Johan, Wilhelm og Bendix og muligens Peder som en må tilbake til 1500-tallet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lett oppgave denne Ragnhild Høyer. Har sjekket flere kilder, også slekter med navnet Heier/Heyer.

Siden Frederik ikke behøver å være det rette, som navn på Ragnhilds far, har jeg også sett på kandidater med navn Johan og Peder.

 

I Hjembæk (Holbæk, Sjælland) het presten fra 1706-1729 Johan Høyer. Ifølge Wibergs prestehistorie var han født 1679 og hadde 4 sønner og 3 døtre. Kirkeboka avslører at kona het Esther. Her finner jeg bl.a. barna Johan f. 1715 (oppslag 54), Elisabeth Sophia f. 1717 (oppslag 55), Friderich Christian f. 1718, gravlagt 9 uker gammel (oppslag 55b+a), og en datter, f. 1721 (oppslag 56b). Her er skriften så utydelig at navnet hennes klarer jeg ikke å lese, men tror ikke det står Ragnild e.l. Hadde vært fint om andre kunne ta en kikk likevel for å få dette bekreftet.

 

Kilde: Arkivalieronline.dk: Holbæk amt, Hjembæk 1643-1774

 

 

Edit: Siden Ragnhild Høyer ikke fikk noen datter med navn Esther, hører hun antakelig ikke til i denne familien, men greit å få sjekket ut noen av kandidatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.