Gå til innhold
Arkivverket

Johan(nes) Sørensen fra Holmedals sogn i Sverige. Hans opphav ?


Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

I følge min.boka for Ås fødte/døpte Sara Hansdatter Leggum en uekte datter, Anne Margrete, 29. januar 1797.

Barnefaren ble oppgitt til å være Johan Sørensen fra Holmedals sogn i Sverige.

 

Anne Margrete giftet seg i 1819, da het hun Anne Margrete Johannesdatter Leggum, så det er mulig at faren het Johannes (og ikke Johan) Sørensen.

 

Er det noen som kan finne ut litt om den svenske bakgrunnen til denne Johan(nes) Sørensen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei Kjell.

 

Har du funnet ut noe mer om denne karen Johan Sørensen?

Jeg leter også etter han og også mer om Sara.

I folketellingen 1801 for Ås heter hun Sara Jensdatter og datteren Anne Margrethe Johansdatter.

De er mine Tipp tipp oldeforeldre.

 

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo der !

 

Dessverre. Denne Johan var nok litt av en nøtt, det har ikke vært noen framgang her, nei.

 

Det pussige med Sara er jo at hun står oppført som Hansdatter i min.boka, men det riktige bør jo være Jensdatter slik det står i FT.

 

Sara er min 3 x tippoldemor.

 

Har du forresten funnet foreldrene hennes ?

 

 

Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres på hvor dette Leggum-navnet kommer fra ?

Jeg kan ikke finne at det er noen gård som heter det i Ås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gård Lecum i Eidsberg ved 1801-tellingen. Kan hun ha oppholdt seg her? http://digitalarkive...24&merk=24#ovre

 

Når det gjelder Saras patronym synes jeg det står Hans Aslaksen som far ved dåpen hennes:

Akershus fylke, Ås, Ministerialbok nr. I 1 (1742-1778), Fødte og døpte 1761, side 120-121.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...&idx_side=-46

(nederst v. side) Det kan være det er en tolkningsfeil ved transkriberingen av tellingsskjemaet at hun blir kalt Jensdatter i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anne Lise !

 

Ja, jeg går for den - Jensdatter er feil, og Hansdatter er rett.

 

Hans Aslachsen er faren, moren er Maria Pedersdatter, slik det står i FT 1801.

 

Og Lecum/Lekum høres vel også sannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres på hvor dette Leggum-navnet kommer fra ?

Jeg kan ikke finne at det er noen gård som heter det i Ås.

 

Det er Leium, nabogården til Røys hvor Sara befant seg i 1801. Begge gårdene ligger i Frogn som frem til 1820-tallet var et anneks-sogn under Ås prestegjeld. Leggum var en skriveform for Leium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min.boka for Ås fødte/døpte Sara Hansdatter Leggum en uekte datter, Anne Margrete, 29. januar 1797.

Barnefaren ble oppgitt til å være Johan Sørensen fra Holmedals sogn i Sverige.

 

Anne Margrete giftet seg i 1819, da het hun Anne Margrete Johannesdatter Leggum, så det er mulig at faren het Johannes (og ikke Johan) Sørensen.

 

Er det noen som kan finne ut litt om den svenske bakgrunnen til denne Johan(nes) Sørensen ?

 

Det er veldig lite å gå på, men bør allikevel være mulig å finne han i Holmedal. På den tiden er det jo lite søkbart, det må letes i kirkebøkene bl.a.

 

I og med at dere vet han ble far i Ås i januar 1797, har dere forsøkt da å finne han innflyttet til Ås ? Hadde innflyttingen fra Sverige blitt funnet så ville det gitt litt å gå på for å finne han i Holmedal. Han bør jo ikke være født der, men kan ha bodd der da han flyttet til Norge.

 

I Holmedal begynner flyttelistene i 1818 flere år etter at han flyttet til Norge. Det finnes husforhør for 1791-1795 og 1797-1801 bl.a. Som dere ser så dekkes ikke tiden mellom 1795-1797 og vi skal vel ikke se bort fra at det er akkurat i den tiden han kom til Norge. Så dermed hadde det vært mulig å finne ut når han kom til Norge hadde det hele vært noe enklere.

 

Begynn med Ås litt før den tiden han ble far og se om han er reg innflyttet dit og når/hvorfra det var. Var det fra Sverige så har vi svaret. Var det fra et annet sted i Norge må man fortsette og følge han til hans innflytting til Norge dukker opp. Om da flyttelistene er skrevet på det/de aktuelle steder og tid da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ekstrarettsprotokoll finnes det fra 1813 en telling over svensker som befant seg i Follo, i alt 28 personer. Ingen av de het Johan(nes) Sørensen, men legger ved lenken allikevel da det kan være av interesse for flere. Det blir gitt opplysninger om hvor i Sverige de kom i fra, alder, næringsvei, oppholdsted og eventuelle giftermål og barn:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Follo sorenskriveri, Ekstrarettsprotokoll (SAO/A-10274/F/Fc/Fca/L0001), 1808-1815, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: Protokoll nr. 344

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/40243/282/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...51108170283.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara Hansdatters barn, Anne Margrethe, døpt 1797, har bl. a. fadderne Abraham Halvorsen Røys og Sebille Røys,

så vi er nok på riktig sted, ja.

 

I kirkebøkene for Ås begynner ikke tilflyttingslistene før 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det ikke typisk da ? utflyttede fra Holmedal starter i 1814, innflyttede i ås starter også i 1814. Da er det ikke mye å hente der.

 

Jeg har bladd gjennom husforhør 1791-1795 nå side for side (det var ikke så stort) og jeg fant han ikke der. Det neste husfohøret starter i 1797, så det har jeg ikke sjekket, da var han jo i Norge.

 

Da har jeg ikke all verdens gode forslag, når ikke vi vet noe om ca når og hvor han kan være født.

 

Dere kan forsøke å kontakte hembygdsforeningen i Holmedal http://www.hembygd.se/holmedal/ Der sitter de jo med lokalkunnskapen og kan ha andre muligheter til å finne han. Kjenner andre som har kontaktet foreningen og fått meget god hjelp av dem.. Så det er absolutt forsøket verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg vært i kontakt med Hembygdsföreningen i Holmedal, men der kunne de ikke hjelpe. Imidlertid fikk jeg et tips om å henvende meg til en Kenneth Larsson, men heller ikke han kunne gi noe svar. Han skriver.

 

"Om du har läst rätt på efternamnet och det är Sörensen (Sörensson på svenska) så rör det sig ganske säkert om en norrman. Jag kan inte hitta någon som heter Sörensson i Värmland på 1700-talet, Det är inget namn som anvends i Sverige vid den tiden. Det enda jag kan göra är att se om jag har träffat någon med namnet Johan Sørensen, och det har jag alltså inte. "

 

Ja, jeg har også stusset litt på dette Sørensen-navnet. Det lyder da ikke svensk ? Dette at han oppga Holmedal som stedet der han kom fra, var det en bløff - eller i beste fall en misforståelse ? Kan han ha vært norsk likevel ?

 

Jeg har søkt litt i kommunene i Akershus, i FT 1801 Sørum er det en Johan Sørensen, 23 år ugift korporal.

 

Ved dåpen 11.9. 1778 heter han riktignok Johannes, men jeg jo sett før at Johan og Johannes brukes om hverandre.

Jeg kan ikke finne ham som konfirmert i Sørum.

 

Undres om dette kan være "min" Johan ? I tilfelle var han 19 år da han ble far, og det er jo ingen umulighet.

 

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.