Gå til innhold
Arkivverket

Anna Sofie Samuelsen


tone njåstad
 Del

Recommended Posts

Hei leter etter opplysninger om Anna Sofie Samuelsen født 9.7.1889 i Hunnebostrand i Sverige. Hun flyttet til østfold engang før 1917 da fødte hun en sønn min morfar. Faren til morfar står oppført som matros John Hartvig Nilsen født 17.1.1896. Min morfar ble satt vekk som fosterbarn, men han skal ha besøkt sin bologiske mor engang etter 1950 i Oslo. Har funnet en Anna Sofie Karlsen med samme fødselsdato gravlagt på østre gravlund i Oslo hun døde 24.7.1976, men hvordan kan jeg finne ut om det er henne. Jeg har letet i all kirkebøkene som er tilgjengelig. Er også interessert i hvor det ble av faren John Hartvig Nilsen

 

Håper på hjelp

mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en Jon Hartvig Nilsen, født 17.01. 1896 i Idd:

 

Kjeldeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Ministerialbok nr. III 6A (1878-1903), Fødde og døypte 1896, side 135.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5466&idx_id=5466&uid=ny&idx_side=-140

Permanent biletlenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060906030442.jpg

 

Ft 1910:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0132&kenr=003&bnr=0043&lnr=00

 

Du har kanhende funnet dette selv?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Østfold er det snakk om? Og når og hvor ble din morfar født?

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

 

Hei min morfar er født 25.8.1917 i glemmen østfold han ble døpt Arne Sigurd Nilsen så han har farens etternavn. Faren har jeg funnet siste gangen i en dødsprotokoll i 1922 da faren Aron dør da står han som sjømann etter det er det helt umulig å finne ut mer om han. Har hørt noen rykter om at han reiste til usa, men aner ikke om dette stemmer.

 

mvh Tone Njåstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Anna Sofia ble født i Tossene den 9/7 - 1889. Av foreldrene: Samuel Hansson , sjømann i Hunnebostrand og hustru Albertina Alexandersdotter . Gifte i 3 1/2 år.

 

Finner familien i husforhør/forsamlingsbøker i tiden 1881-1907 på Hunnebostrand no 424 i Tossene, og familien er slik:

 

Sjømann Samuel Hansson f 6/11-1853

hustru Albertina Alexandersdotter 13/9-54. Død mai 1897. Dato er ikke oppgitt, heller ikke dødsårsak.

Gifte 29/12-1885

Barn:

Axel Henrik f 1/9-86

Anna Sofia 9/7-89. Reiser til Fredrikstad 25/10-1904.

Karl Albert f 11/9-94. Død 18/4-95 av slaganfall.

 

Den 15/9-1901 gifter Samuel Hansson seg igjen. Da med: Lovisa Emilia Eliasdotter f 2/10-1867

Hun hadde en oägte son Ernst Alexis f 25/2-99

Sammen fikk Samuel og Lovisa 2 barn, så langt jeg har sett, de kan jo ha fått noen fler etter 1907:

Karl Albert f 14/10-1901

Erik Hjalmar 22/4-1903

 

Alle i denne familien er født i Tossene.

 

Da blir det sånn at Hunnebostrand er stedet de bodde, huset eller adressen om du vil, mens Tossene er kirkesognet.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant disse i dødboken:

 

 

18531106

 

Hansson, Samuel

 

Hunnebostrand 524

 

Död 25/1 1915.

 

Kyrkobokförd i Hunnebostrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

 

Född 6/11 1853 i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

 

Gift man (15/9 1901).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Hunnebostrand, Sotenäs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

 

Födelseförsamling i källan:

Tossene (Göteborgs och Bohus län

 

Hans Kone

 

18671002

 

Hansson f. Eliasdotter, Lovisa Emilia

 

Hunnebostrand 524

 

Död 2/10 1939.

 

Kyrkobokförd i Hunnebostrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

 

Född 2/10 1867 i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

 

Änka (25/2 1915).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Hunnebostrand, Sotenäs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

 

Födelseförsamling i källan:

Tossene (Göteborgs och Bohus län)

*****************************************************

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sønn i 1980 tellingen, alene:

 

 

1903-04-22

 

Hansson, Erik Hjalmar

 

Köpmansg 7

450 46 HUNNEBOSTRAND

 

Mantalsskriven i Hunnebostrand (Sotenäs kn, Göteborgs och Bohus län, Bohuslän), fastigheten Ellene Överg 1:232.

 

Född 22/4 1903 i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

--------------

Källa: Mtl Göteborgs och Bohus län 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har funnet en Anna Sofie Karlsen med samme fødselsdato gravlagt på østre gravlund i Oslo hun døde 24.7.1976, men hvordan kan jeg finne ut om det er henne."

 

Ein måte å finna ut om etterkomarar på er å ringja hit, då er det lurt å ha gravnummer o.l. klart, og sjølvsagt dødsdato :-))

 

Østre gravlund

Adresse: Tvetenveien 7, 0661 Oslo

Tlf: 21 93 78 60

 

Spør etter namn på festar, det er ikkje noko problemå få det der. I Bergen (og fleire andre stader) er det sperra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god hjelp nå har jeg endel ting å jobbe videre med :)

 

Jeg har ett spørsmål til hva betyr det att fødselen til min morfar ble meldt inn av lensmannen i Glemmen.

 

mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

"Har funnet en Anna Sofie Karlsen med samme fødselsdato gravlagt på østre gravlund i Oslo hun døde 24.7.1976, men hvordan kan jeg finne ut om det er henne."

 

Ein måte å finna ut om etterkomarar på er å ringja hit, då er det lurt å ha gravnummer o.l. klart, og sjølvsagt dødsdato :-))

 

Østre gravlund

Adresse: Tvetenveien 7, 0661 Oslo

Tlf: 21 93 78 60

 

Spør etter namn på festar, det er ikkje noko problemå få det der. I Bergen (og fleire andre stader) er det sperra.

 

Etter att jeg i lang tid har prøvd å få tak i vedkommende som er festar på graven fikk jeg tilslutt tak i henne, men hun viste ingenting om Anna Sofie så nå er jeg like langt.

Vet noen om ett kontor eller lignende hvor jeg kunne finne opplysninger, jeg står nå bom fast.

Håper på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.