Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter min fars tante, Konstanse Haugrud (1885-1976)


Ove Haugrud
 Del

Recommended Posts

Min fars tante Konstanse (Mathilde Hansdatter) Haugrud ble født 16.08.1885 i Lenvik, og hun døde i Tromsø 22.06.1976. Hun ble begravet på Elverhøy gravlund 29.06.1976.

Jeg prøver å sette sammen en familiehistorie på min fars side, og mener at Konstanse hadde en sønn utenom ekteskap, Wilhlm Meier (Meyer ?), født 29.11.1906, far Jens Olai Olsen (Lanes). Wilhelm tok Lund som etternavn omkring 1930.

Så vidt jeg har funnet ut giftet Konstanse seg aldri, og jeg har heller ikke funnet flere barn.

Men det ville være svært interessant for meg å få sønnen Wilhelm Meier bekreftet, han bør vel normalt stå som arving (selv om han utvandret til Amerika / Canada, og siden bodde resten av livet i England, hvor han døde i januar 1990). Og øvrige arvinger som måtte være oppført er også selvsagt av interesse.

 

Jeg blir svært takknemlig for alle opplysninger fra skiftet til Konstanse, og eventuelt andre opplysninger som måtte dukke opp om henne.

 

For ordens skyld, min far Sverre Haugrud e sønn av Konstanses bror Oskar Halfdan Hansen Haugrud, som var bosatt i Alvdal, Hedmark, fra ca. 1912 til sin død 07.11.1972 (han var født 23.05.1883 i Lenvik)

 

Med vennlig - og håpefull - hilsen

Ove Haugrud

ovhaugr@online.no

994 54 973

Skogvegen 14

7653 Verdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

I skiftet etter Konstanse Haugrud, død i Tromsø 22.6.1976, er det oppført en livsarving, sønnen Vilhelm Leyer Lund, bosatt i England. Det er alt som opplyses om sønnen. Navnet er skrevet på foran nevnte måte. Vi har ikke hatt kapasitet til å gjøre undersøkelser om faren til Wilhelm, men det vil sannsynligvis finnes opplysninger om ham i arkivet fra Amtmannen i Troms fra tiden rundt Wilhelms fødsel.

 

I folketellingen fra 1910 finner du opplysning om Konstanse på følgende sted

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036963006299

 

Sønnen er da bosatt hos morens foreldre på gården Haugrud i Lenvik

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036960000116

 

Vi håper dette hjelper deg litt.

 

Vennlig hilsen

Solbjørg Ellingsen Fossheim

Statsarkivet i Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Solbjørg, da fikk jeg i hvert fall bekreftet at sønnen virkelig bodde i England - og at tremenningen (Wilhelms datter, bosatt i Canada) som jeg har fått kontakt med virkelig er min tremenning. Og at Konstanse ikke fikk flere barn, ettersom det ikke var oppført flere livsarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.