Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om foreldre...?


Amund Solbakken
 Del

Recommended Posts

Jeg har begynt å sjekke litt i kirkebøker og møter stadig nye "problemer". For en av mine forfedre født i 1926 så er det oppgitt i kirkeboken foreldre og ikke minst deres opprinnelsessted og fødselsår. Det er derfor ikke vanskelig å finne vedkommende igjen som født i 1879. Når jeg så sjekker denne personen så finner jeg igjen opplysnigner om dennes foreldre og fødsels år (1832), men IKKE foreldres opprinnelses sted.

 

Jeg begynte da å lete i bøker for samme sted, men for 1832 istede for 1879. Da finner jeg ikke opplysninger om denne personen. Jeg antar da at vedkommende er født annet sted.

 

Men hvordan i alle dager finner jeg ut hvor...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du også sjekke folketellingene, f.eks. fra 1865 og 1875 i dette tilfellet, og se om du finner dem der, og hva som står der om fødested og år m.m. Foreldrene til han/hun som er født i 1926, vil også sannsynligvis finnes i folketellingene for 1900 og 1910.

 

I midterste spalte her ser du at du kan klikke deg inn på de ulike folketellingene: http://www.arkivverk.../Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har jo lett oss fram alle sammen da vi startet med dette! Med litt trening går det lettere å finne dem vi søker. Hvis du ikke finner dem, kan du gjerne oppgi navnene, og det du vet om fødselsår og steder, så er vi mange her som kan hjelpe deg å lete. (Men ikke legg inn nålevende personer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte står det også hvor folk kom fra i forbindelse med giftermål, og så er det jo i mange kirkebøker ført lister for innflyttede og utflyttede. Den personen du ikke finner som døpt ca 1832 kan være innflyttet. Selv om

fødselsåret skal være 1834 kan det være lurt å lete noen år før og noen år etter også(jeg ville ha letet etter denne personen for 1830-1834 i første omgang hvis jeg var deg, og kanskje utvidet senere med 1828-

1836 f.eks. Det er uansett lurt å finne giftermålet først for å finne ut hvor personen kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har eit inntrykk at at mange inn- og utflyttarar aldri vart oppført i inn- og utflyttarlistene, så om du ikkje finn dei der så er det ikkje nødvendigvis fordi du er dårleg til å leite. Eg trur også det er vanleg at slike hendingar vart oppført nokre år etter at dei skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste har jeg et godt eksempel på. En av mine oldefedre meldte flytting fire år for sent, og da hadde han i mellomtiden fått en unge til, mistet kona og giftet seg på ny. Flyttingen ble innført med en blanding av tidligere og senere familiestatus, i tillegg til enkelte erindringsfeil. Det var vel ingen krav om skriftlig dokumentasjon heller, så derfor kunne det forekomme feil uten at de var gjort med hensikt.

 

I dette tilfellet var det en flytting i 1868 som ble meldt i 1872. Så har man tålmodighet, er det bare å lete ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.