Gå til innhold
Arkivverket

Skifte Dagløner Carl A. Hanssen Bergen 1836


Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/24010/80/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81111700080.jpg

 

Jeg er på jakt etter Carl Andreas Hansen født 5 okt 1801, gift med Helene Marie Madsdtr 17 jan 1830 i Bergen. De fikk datteren Karen Sophie født 31 juli 1829. Har ikke funnet ut hva som skjedde videre med Carl Andreas og Helene. Datteren havner i Vefring i Sogn og Fjordane. Har ikke funnet henne konfirmert verken i Bergen eller i Vefring. HAr prøvd å tyde dette skiftet, men finner ikke ut om han hadde noen familie. Finner et par navn som ikke passer med Helene eller Karen Sophie.

Er dette riktig Carl Andreas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=1301begr&gardpostnr=32709&merk=32709#ovre

Her er dødsfallet sept 1835. Angitt at enkemann 36 år og døpt i Domkirken. Stemmer med døpt i domkirken, men oppgitt to år for mye i alder.

 

Prøver å lese gjennom men finner ikke noe som ligner navn på Karen Sophie. De eneste navn jeg klarer å kjenne igjen er Brynild Larsen og Nils Andersen. Starten av skiftet klarer jeg ikke tyde i det hele tatt. Mulig det gjelder en helt annen person, men klarer noen å lese litt mer av skiftet, spesielt starten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan se er at boet er fallit, det listes en del punkter med omkostninger i skiftet som utlegges hos tilsynsvergen Niels Andersen, samt dennes salarium.

Resten av boets beholdning utlegges til Brynild Larsen for begravelsesomkostninger. Disse to navnene som du selv nevner er de eneste personene som er nevnt her utenom arvelater.

 

Men, dette er kun avslutningen på skiftebehandlingen, det vil si at du burde prøve å finne åpningen av dette skiftet (et skifte ble ikke alltid åpnet og sluttet i en omgang/forretning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du . Der vel ofte slik at man ikke kommer videre ut fra skiftet når det er fallit. Da er muligheten for at det er riktig Carl Andreas Hansen fortsatt tilstede. Får ellers prøve å lete gjennom protokollen fra tidspunkt for dødsfallet og framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.