Gå til innhold
Arkivverket

Haldor Christian Haldorsen Dahl f. 1820 Bergen


Anne Grete Mensen
 Del

Recommended Posts

Haldor Christian Haldorsen Dahl var født utenfor ekteskap 25.08.1820 i Korskirkens sogn

 

Kjeldeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Klokkarbok nr. A 4 (1820-1832), "Uægte" fødde og døypte 1820, side 137.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-112

 

Her står bl. a. bemerket:

"NB: Denne angivne Barnefader Haldor Larsen Dahl har ved Raadstuetienerne Haave og Petersen protesteret imod, og vil ej vedkiende sig at være Barnefader."

 

To år senere giftet moren seg med Magne Jacobsen, som i følge svaret her fra Statsarkivet den 19. januar har flere voldsdommer.

http://forum.arkivve...eriet-i-bergen/

 

Haldor Christian tar utflytting for å reise til Salten i Nordland den 4. august 1929, knapt 9 år gammel.

 

Kjeldeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. F 1 (1821-1869), Inn- og utflytta 1827, side 4.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-7

 

Han reiser til Skjomen i Ofoten, der han blir konfirmert, gifter seg og får stor etterslekt. Når moren dør i Bergen i 1849, er han ikke en av arvingene. Haldor Christian døde i 1892 i Skjomen.

 

Jeg lurer på om det er mulig å få svar på disse to spørsmålene:

 

1. Finnes det noen farskapssak for Haldor Larsen Dahl ( f. 1795 , indrevær, Sogn og Fjordane), og betalte han bidrag for sønnen Haldor?

 

2. Finnes det opplysninger, f. eks i fattigmantall, om Haldor Christian ble tatt hånd av andre da han bodde i Bergen, eller om hvorfor han forlot hjemmet i så ung ung alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Finnes det noen farskapssak for Haldor Larsen Dahl ( f. 1795 , indrevær, Sogn og Fjordane), og betalte han bidrag for sønnen Haldor? Før barneloven i 1915 var det ikke snakk om farskapssaker, men barnemoren kunne kreve oppfostringsbidrag. Det systemet var imidlertid ikke på plass i 1820.

 

2. Finnes det opplysninger, f. eks i fattigmantall, om Haldor Christian ble tatt hånd av andre da han bodde i Bergen, eller om hvorfor han forlot hjemmet i så ung ung alder? Fattigmaterialet var kommunalt, og for det må vi vise til Bergen byarkiv. Det er mulig det kan finnes opplysninger i det militære materialet, som fulgte guttene fra de var døpt. Det ligger i Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg henter opp igjen disse spørsmålene om Haldor Christian Haldorsen Dahl. Spørsmål 2 med svar var slik:

 

Finnes det opplysninger, f. eks i fattigmanntall, om Haldor Christian ble tatt hånd av andre da han bodde i Bergen, eller om hvorfor han forlot hjemmet i så ung ung alder? Fattigmaterialet var kommunalt, og for det må vi vise til Bergen byarkiv. Det er mulig det kan finnes opplysninger i det militære materialet, som fulgte guttene fra de var døpt. Det ligger i Statsarkivet.

 

Jeg har etter dette vært på Byarkivet og fått god hjelp, men det var lakuner i aktuelt materiale i det aktuelle tidsrommet ( 1820 til 1829), så jeg fant ikke ut mer om Haldor.

 

Nå lurer jeg på om det militære materialet i dette tidsrommet er så tilgjengelig at jeg kan besøke Statsarkivet og lete selv.

 

 

  •  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.