Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde håndskrift...?


Amund Solbakken
 Del

Recommended Posts

Jeg må jo si jeg finner mye interessant, eller i alle fall tror jeg det er det. Men jeg sliter litt med å tyde gammel håndskrift...

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=31&uid=35033&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R%25B2432%25051%2581B%25C5J%25D6%2599V%25C6%2586%25D6%25B5%2500%25C0%251F%2509%25BC

 

På denne linken har jeg funnet en jeg tror er den Johannes Thorbjørnsen jeg leter etter (nr. 2). Det er imidlertid noen momenter jeg stusser litt på. På linken tror jeg nok jeg er kommet til året 1834, jeg har tidligere funnet hans sønn og der stå Johannes oppført med fødsels år 1832. På 1832 finner jeg derimot ingen johannes. Det som gjør meg sikrere på at jeg likevel har funnet riktig person er oppført far som jeg tolker til Thorbjørn (ikke klart å tolke etternavn).

 

Noen som klarer å lese:

1. Fødselsdato og dåpsdato? (Mulig født i 1833?)

2. Far og mors navn og stilling?

 

Legger også inn utklipp...

post-3756-0-09529200-1358938565_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Johannes er ført som Torbjørn Larsen Klampelien og Karen Sørensdatter.

 

Når du er inne på de scannede kirkebøkene, så ser du en blå linje øverst. Der står det blant annet «Bildeinformasjon» med en rulleknapp etter. Trykk på denne og velg «Øverst». Da kommer det fram ei ramme med blant annet «Permanent sidelenke» og «Permanent bildelenke». Kopier begge deler og lim det inn i posten din her, så er det lettere for andre å hjelpe deg. Det framgår jo ikke noe årstall av bildeutsnittet ditt, og det er dessuten en hel del annen kontekst som er greit å få med seg når en skal vurdere en kirkeboksinnførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det en ting å si om barn døpt i desember. Prestene førte ofte nytt årstall ved kirkeårets begynnelse, altså første søndag i advent. Dette har gitt opphav til mye forvirring, blant annet er en av mine egne oldemødre blitt ført med feil fødselsår ved begravelsen av denne årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.