Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan samler man informasjonen man finner?


Amund Solbakken
 Del

Recommended Posts

SOm ganske fersk "gransker" så finner jeg stadig ny informasjon om forskjellige personer. Utfordringen jeg da møter er jo å sammenstille allt dette. Hvis jeg begynner å føre inn i et dokument blir det fort mye frem og tilbake. Hvor skrev jeg om den personen osv.

 

Hvordan sammenstiller dere informasjonen?

Finnes det dataverktøy som gjør dette enkelt?

 

Alt av tips og triks mottas med takk .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar det jeg har skrevet i en annen, tilsvarende tråd (lenke):

 

Du skriver at du er en nybegynner innen slektsgranskning, og da synes jeg du først og fremst skal konsentrere deg om akkurat dét, nemlig leting etter slekt og forfedre, så kan du heller ta stilling til eventuelle slektsprogrammer på et senere tidspunkt. I begynnelsen - ja, faktisk i lang tid - klarer du deg fint med en ringperm med en eller flere sider pr for-fader eller for-moder. Når du så har funnet ut hva slags form du ønsker på slektsoversikten din, kan du begynne å tenke på slektsprogrammer.

 

Husk at slektsgransking ikke er en konkurranse i å ha flest mulig navn i en database. Gleden og utfordringen ved å lete - og finne! - er så mye større og morsommere enn bare å føre en masse navn og tall inn i et program.

 

 

 

God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i Tores råd. Som helt fersk startet jeg med gratisprogrammet til mormonerne, PAF. Det fungerte helt OK en tid. Så kommer det vanskelige, velge ett som kan holde i flere år. Mitt råd er å prøve gratisutgaven av flere, legge inn en del personer se vad du trives med. På DIS Norges sider om program kan du lese flere debatter om de ulike programmenes fortreffelighet.

 

Men tilbake til papir samling i ringpermer, jeg har også det for sikkerhets skyld. Og, for det som er viktige original dokumenter, PDF kopi lagret på ekstern maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i at det er smart å få alt inn i et program som holder oversikten for deg. Jeg er Mac-bruker og har kjøpt MacFamily Tree på maskinen og MobileFamilyTreePro på IPhone og IPad. Alle 3 synkes mot hverandre og det er utrolig bra å ha hele databasen med seg til enhver tid. Kommer det nye opplysninger kan det legges inn med en gang og man slipper lapper eller notater på mobilen som må overføres. Eller så kan det være noen som har spørsmål og da er det bare å hente det opp fra telefonen. Jeg sikkerhetskopier hele maskien med jevne mellomrom på en ekstern harddisk og i iCloud.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er ikke nevnt og det gjelder enten du starter med papir eller slektsprogram. Når du finner informasjon, det du noterer, så vær nøye med å notere hvor informasjonen kommer fra, hvilken kilde du henter det fra, det være seg navn på person, bygdebok, kirkebok etc. Som undertegnede har mange angret seg grønne på at de ikke var flinkere til dette da de startet med å samle informasjon. Det er lett når man kan ta det med seg fra begynnelsen, men tungt å ta igjen det forsømte seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOm ganske fersk "gransker" så finner jeg stadig ny informasjon om forskjellige personer. Utfordringen jeg da møter er jo å sammenstille allt dette. Hvis jeg begynner å føre inn i et dokument blir det fort mye frem og tilbake. Hvor skrev jeg om den personen osv.

 

Hvordan sammenstiller dere informasjonen?

Finnes det dataverktøy som gjør dette enkelt?

 

Alt av tips og triks mottas med takk .-)

 

Ja, det finnes slektsprogrammer som organiserer informasjonen for deg. Som slektgransker i to adskilte tidsperioder kan jeg meddele erfaringen av at bevaringen av kildeinformasjon er essensiell. Jeg leser gamle notater, men husker ikke alltid hvor jeg har fått opplysningen fra - når det blir en viss størrelse på faktainnsamlinga. Mitt tips er å velge et slektsprogram som er godt til å håndtere kildereferanser.

 

Det finnes vel to innfallsvinkler til slektsprogrammer: Slektslinjebaserte eller hendelsesbaserte. Etter min erfaring er slektslinjebaserte lettest å komme i gang med, men hendelsesbaserte kanskje gir deg mest hvis du er seriøs i hobbyen. Utvekslingsegenskaper mellom slektsprogrammer er derfor også av høy prioritert.

 

Selv bruker jeg TMG som database og LaTeX for prosatekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller, aller viktigste er å notere absolutt alt du finner, ikke bare navn og datoer, men også alle kilder hvor du har funnet informasjonen, eventuelle lenker til digitalarkivet, og all annen informasjon du måtte finne og tanker du gjør deg når du sitter og diskuterer med deg selv om det er riktig person du har funnet eller ikke.

 

Men gjør det digitalt, ikke begynn å styre med papirer. Jeg kjenner jo ikke deg, men jeg er i alle fall sånn skrudd sammen at alt som må skrives for hånd blir begrenset. Dessuten er det er så vanskelig å søke i papirer :)

Det er ikke noe i veien med å begynne i Word el.l., én side per person f.eks. etter kekulénumre, men det er fort gjort å miste oversikten.

 

Men når du velger et slektsprogram nå i starten, er det i alle fall viktig at programmet kan eksportere standard GEDCOM-filer, slik at du (i alle fall i teorien) kan flytte dataene over til et nytt program om du skulle finne på å bytte.

 

Selv bruker jeg MacFamilyTree (har kun Mac i huset), og har brukt det i mange år. Jeg har prøvd andre programmer, men har ikke funnet noen andre jeg liker. Men her må man rett og slett prøve seg fram. Det er ikke nødvendigvis det dyreste som er det beste, samtidig kan det være lurt å styre unna gratisprogrammene (men de kan være en god start så lenge de har de nevnte eksportmulighetene).

 

(egenreklame: jeg skrev en bloggpost for en stund siden om «Slektsforskerens 10 bud» som bl.a. berører noe av dette.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor Judith mener att man skall "styre unna gratisprogrammene", men jeg er uenig i det. Legacy som jeg bruker er gratis i "standard edition" og koster ikke så mye i fullversjon, 29,95 $. Man kan bruke gratisversionen og liker men ikke oppsettet, har Legacy veldig god støtte for GEDCOM eksport. Gramps som veldig mange roser er helt gratis og fungerer med flere operativsystem. Begge disse selvfølgelig med norsk tekst. Det er ikke alltid att pris og kvalitet følger hverandre når det gjeller dataprogram ;-).

 

Det jeg mente i mitt første svar var att man i begynnelsen av sin karriere som slektsforsker ikke fullt ut forstår alle mulighetene de forskjellige programmene har. Det er derfor dumt å kjøpe noe dyrt som men etter en tid ikke trives med.

 

Ytterligere ett råd jeg kan gi er å styre unna for de forskjellige webbaserte løsninger som lover å søke gjennom sin database for å finne mulige slektninger. Det er mange debatter både her på DIS brukerforum om dette så det er vel ikke nødvendig å repetere det.

 

Når du har fått en ett slektstre som du vill dele med andre så er det mange som bruker den løsningen som også jeg har valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg fikk råd da jeg begynte, før datatiden, at jeg skulle intervjue de gamle "på tape" og notere/identifere opplysninger om familiebildene. Dette sitter i manns minne, og går tapt om ingen berger det. Alt i kildene kan man hente fram senere.... (Vel, jeg spissformulerer litt, for min bestefar og bestemor kosepratet mye om de gamle bildene...)

 

Lykke til - og gled deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.