Gå til innhold
Arkivverket

Er de blitt borte...?


Amund Solbakken
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å lete etter mine forfedre i de forskjellige folketellingene. Men sliter litt med å finne dem. Mulig det skyldes min manglende søke teknikk, men uansett jeg prøver meg her...

 

Jeg finner Johannes Thorbjørnsen (min tipp oldefar) i tellingen fra 1865, bosatt på Hafstad(Løgebergskaaret) i Aust-Agder, Østre Moland (Austre Moland?). Der finner jeg også hans hustru Ingeborg A. (Andrea) Olsdatter og deres sønn Ole Johannessen. Jeg vet at de fikk flere barn senere, blant annet min oldefar som er født i 1879. Jeg håpet derfor å finne igjen familien i tellingene fra 1875 og ikke minst 1885. Med andre ord før og etter min oldefar kom til.

 

Men jeg er ikke i stand til å finne noen av dem i noen av disse tellingene...? Hverken Johannes Thorbjørnsen, Ingeborg A. Olsdatter, Ole Johannessen eller min oldefar Johan Anton Johannessen.

 

Jeg har forsøkt forskjellige stavemåter på navnene etc. men jeg er rimelig sikker på at stavelsene jeg har brukt over er riktige.

 

Søker jeg feil?

Ellers tar jeg gjerne tips til andre steder jeg kan søke for å finne dem igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er ikke lagt ut telling 1875 eller 1885 for Østre Moland.Dersom de fremdeles bodde der,får du de derfor ikke opp ved søk.1900 er neste telling derfra.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Andreas Johansen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 13 Nov 1864 ARENDAL,AUST-AGDER,NORWAY

  • parentJohannes Thorbjornsen, Ingeborg Andrea Olsdr


Thorvald Christian Johansen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 24 Feb 1867 ARENDAL,AUST-AGDER,NORWAY

  • parentJohannes Thorbjornsen, Ingeborg Andrea Olsdr


JOHANNES ANTON JOHANSEN

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 24 OCT 1869 ARENDAL,AUST-AGDER,NORWAY

  • parentJOHANNES THORBJORNSEN, INGEBORG ANDREA OLSEN


Johan Anton Thorbjornsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 25 Aug 1879 christening 28 Sep 1879 Barbu, Aust-Agder, Norway residence 1879 Barbu, Aust-Agder, Norway

  • parentJohannes Thorbjornsen, Ingeborg Andrea Olsen


Lenke til kommentar
Del på andre sider

TELLING 1900:

 

Telling 1900 Løgebergskaaret i Barbu

Ingeborg Andrea Johansen hm e Huseierske 1836 Barbu Ned

 

Ole Andreas Johansen s ug Konolialhandel %Handelsforretning% 1864 Barbu Ned

 

Johan Anton Johansen s ug Snedkersvend 1879 Barbu Ned

 

Laura Salvine Johansen d ug Væverske i Industriforretning 1874 Barbu Ned

 

 

 

 

TELLING 1910:

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Arendal
  • Kommunenummer: 0903
  • Gatenavn: Hafstad Kreds 6

Ingeborg Andrea Thorbjørns. hm e 29.09.1838 i Kittelsbugt som før hørte til Tromø

 

Ole Andreas Johanness. s ug Butikbetjent 12.10.1864 t

 

Laura Salvine Johanness. d ug 08.08.1873 t

 

Andreas Dybdal losjerende ug Kontorbetjent, Feltspatexport 29.04.1890 Tromø Sussana Fløistad losjerende ug Skoleelev 13.01.1894 Stokken

http://www.rhd.uit.n...bnr=0006&lnr=01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt forskjellige stavemåter på navnene etc. men jeg er rimelig sikker på at stavelsene jeg har brukt over er riktige.

 

Selv om du velger riktig stavemåte, så kan det hende at det aktuelle navnet ikke er skrevet riktig av "folketelleren". Og da får du ikke treff på det.

 

Mitt forslag er at du legger inn så få opplysninger som mulig i søket. Det vil øke antall treff. Men da blir det også mer å lete igjennom.

Flere opplysninger vil begrense søket, men da kan det hende at du ikke får opp det du søker, selv om det ligger der et sted.

 

Dette er en balansegang: mellom få søkekriterier / mange treff - og mange opplysninger / færre treff ...

 

Lettest er det med sjeldne navn. Hvis du har et svært sjeldent navn å lete etter, så prøv å legge inn bare det. Eventuelt med varierende skrivemåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre på nærmeste bibliotek om folketellingen 1875 for Østre Moland kan fjernlånes på mikrofilm. Det finnes noen bibliotek enda som har mikrofilmmaskiner, og da kan du se mikrofilmen der. Tar

jo litt lengre tid da, enn når du søker på internett for å finne det du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.