Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av barna til Samund Jonson Indre Åm, Sunnmøre


Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Samund Jonson Indre Åm, født 1753 i Ørsta, bor i 1801 i Ålesund (Borgund) med kone og tre barn. Han er gift med Marte Margrete Nilsdatter Hessa (f. 1760) fra Borgund og har barna Anders (f. ca 1791), Johanna (f. ca 1795) og Johanna Birgitte (f. ca 1797).

I tillegg hadde Samund og Marte muligens datteren Christiane (f. ca 1785) og sønnen Nils (f. 1787). Christiane ser ut til å kunne være født på Kvammen i Ulstein, og Nils er ført født på Kvammen. Hvor de andre barna er født vet jeg ikke.

 

Christiane som var eldst er en av mine tipptipp-oldemødre. Hun giftet seg til Liadal i Ørsta i 1820 og hennes historie kjenner jeg godt. De andre barna vet jeg stort sett ingen ting om.

 

Nils finnes kanskje på Sunde i Borgund i 1801, men jeg vet ikke om det er riktig Nils.

Johanne Samundsdatter finnes i folketellingen i 1865. Da er hun 70 år og hun er født i Haram. Dette er trolig en datter av Samund Jonson/Johanisson Lausund fra Roald sokn i Haram. Hun var ca 73 i 1865, og ikke riktig Johanne.

Anders og Johanne Birgitte har jeg ikke funnet noe om etter 1801.

 

Familien flyttet til Sulebakk i Ulstein etter 1801. Kirkebøkene for Ulstein er borte for denne perioden og det er derfor vanskelig å finne opplysninger om familien. Det er mulig at det står noe om dem i bygdebøker for området, men jeg har foreløpig ikke fått gått gjennom slike.

Jeg har til nå ikke funnet noe skifte som gjelder for denne familien.

 

Jeg er takknemlig for alle opplysninger som kan kaste lys over denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg føreslår at du lenkjer opp både dei tidlegare trådane om dette folket, og gjerne til kjeldene der du har funne opplysningane. Det kan tenkjast andre ser spor du ikkje har sett.

 

Sulebakken høyrde til Hareid sokn (Ulstein prg.) til 1950-talet, og er med i Bygdebok for Ulstein og Hareid b.6 (Bjåstad og Waage, 1985).

Men .... så langt eg kan sjå er ikkje Samund, Marte Margrete eller Samundsborn nemnde korkje på Sulebakken eller nokon annan stad på Søre Sula (frå Nøringset til Kyrkjebø). Plassemenn, strandsitjarar m.m. er lite synlege i kjeldene og kan lett falle ut.

 

Ingen Samund eller Samundsbarn er nemnde på Søre Sula i 1835, og heller ikkje i listene over konfirmerte, fødde, døde, innflytta eller utflytta gutar og menn for åra 1801-04,1810,1816,1818-20, 1823-31 presten sende inninnrulleringa. (Dette er kjelder eg har registrert og delvis lagt ut her: http://folk.ntnu.no/...ull_Ulstein.htm ).

 

Har du sett etter Johanne f. i Haram (med Roald/Vigra; FT1865 oppgjev prestegjeld)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen så langt har vært at jeg bare har hatt en tydelig kilde, nemlig folketellingen 1801 som navngir tre av barna til Samund. Både Nils på Sunde i 1801 og Johanne i 1865 regner jeg nå med er blindspor. Nils har ikke Samund som farsnavn og Johanne fra Haram er datter til en annen Samund.

 

Nå har jeg akkurat funnet skiftet etter Johanne Sæmundsen Hanken, datert 4/2 1830. Der navngis mellom andre Christiane Samundsdatter Liadal, gift med Ole Liadal. Da ser det ut som de tidligere gjetningene om at Christiane tilhører denne familien er riktig. Nå skal jeg finlese dette skiftet og se hvor mye dette forteller. Siden Johanne knyttes til Hanken regner jeg også med at jeg kan finne mer i kirkebøkene for Borgund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet viser at gjetningene om sammensetningen av barneflokken er riktig. Det betyr for det første at Samund Jonson Indre Åm er riktig far til alle fem, og så vidt jeg forstår er alle barna, bortsett fra Johanne i live i 1830. Skiftet forteller også hvor de ulike barna og deres mor Maritte er å finne da.

Foreløpig vet jeg ikke hvem av de to som het Johanne som skiftet gjelder.

Det finnes også et skifte etter Nils datert 1842. Han var da på Fauskehagen i Sykkylven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samund Jonsen

Norway, Marriages, 1660-1926 marriage 16 Oct 1785 Borgund,More Og Romsdal,Norway

  • spouseMarthe Margrethe Nielsdr

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A03 (1762-1800), Ekteviede 1785, side 82.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15997&idx_id=15997&uid=ny&idx_side=-84

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070903610173.jpg

 

Din Anders?

 

 

 

 

Anders Samundsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 16 May 1790 VANYLVEN, MORE OG ROMSDAL, NORWAY residence Vanylven, More og Romsdal, Norway

  • parentSamund Jonsen, Marthe Nielsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

 

Birgitte Johanne Samundsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 11 Mar 1798 BORGUND,MORE OG ROMSDAL,NORWAY

  • parentSamund Johnsen

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A03 (1762-1800), Fødte og døpte 1798, side 275.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverk...y&idx_side=-278

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70903610369.jpg

 

Døypte i Borgund 1698-1800

Døpt 1798.

 

16818 Barn Birgitte Johanne Marthe K

 

16819 Far Sæmund Johns. Skutvig

 

 

Anne Samundsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 01 Jan 1797 BORGUND,MORE OG ROMSDAL,NORWAY

Døypte i Borgund 1698-1800

Døpt 1797.

 

 

16625 Barn Anne K

 

16626 Far Inderst Sæmund Johns. Inderst i Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din Anders?

 

 

Anders Samundsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 16 May 1790 VANYLVEN, MORE OG ROMSDAL, NORWAY residence Vanylven, More og Romsdal, Norway

  • parentSamund Jonsen, Marthe Nielsdr

 

Kyrkjeboka: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15935&idx_id=15935&uid=ny&idx_side=-64

Garden er Koparnes, ved utløpet av Syvdefjorden, Syvde sokn, Vanylven prg.

 

I 1801 er det ingen Samund eller Samundsbarn her

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011511&gardpostnr=95&merk=95#ovre

og ingen Anders Samundson i Vanylven prg.

 

Bygdeboka har eg ikkje.

 

 

Birgitte og Anne + vigsla til foreldra hadde vel Kjartan frå før. (kyrkjebøkene er registrerte og ligg på DA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nye opplysninger. At Anders ble født i Vanylven var helt nytt og fint å få på plass. De andre barna har jeg visst om, men ikke rukket å lete frem alt fra kirkebøkene. Når det gjelder Anne så har jeg vært usikker på hvordan dette har hengt sammen fordi folketellingen 1801 navngir barnet som er født i 1797 til Johanna Birgitte. Ut fra fødselsår til Anne burde dette være den samme personen. At Johanne Birgitte ble født i 1798 løser dette problemet.

Jeg sitter fremdeles igjen med et spørsmål om hva Anne egentlig het. Kirkeboka sier Anne ved dåpen. Folketellingen 1801 sier Johanne, og i skiftet i 1830 er også navnet Johanne. At begge disse søstrene bruker navnet Johanne gjør at jeg er usikker på hvem av dem som det er skifte etter på Hanken i 1830 og hvem som er søster til den det skiftes etter.

 

Jeg har foreløpig ikke funnet noen giftermål for andre enn Christiane. Nils er gift mann på Fauskehagen i Sykkylven 1839. Da får han en stein i hodet og dør. Når og hvor han giftet seg har jeg ennå ikke funnet ut av.

Jeg har heller ikke funnet noen etterkommere etter andre enn Christiane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Birgitte Johanne er født i Skutvik i 1798 forklarer vel også hvem som er hvem av de to som heter Anne/Johanne. Johanna Samundsdatter Skudevig, Ystenes, dør nemlig 8/5 1868, 90 år gammel. Hvis 90 er en feilskriving for 70 gir dette mening. Da er det Anne/Johanne som det er skifte etter i 1830 og Birgitte Johanne som dør i 1868.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet viser at gjetningene om sammensetningen av barneflokken er riktig. Det betyr for det første at Samund Jonson Indre Åm er riktig far til alle fem, og så vidt jeg forstår er alle barna, bortsett fra Johanne i live i 1830. Skiftet forteller også hvor de ulike barna og deres mor Maritte er å finne da.

Foreløpig vet jeg ikke hvem av de to som het Johanne som skiftet gjelder.

Det finnes også et skifte etter Nils datert 1842. Han var da på Fauskehagen i Sykkylven.

 

Skiftet er her: http://arkivverket.n...read/24605/358/

 

Kristiane er greitt nok identifisert.

Men skal vi vere nøye - og det skal vi helst - er det vel ikkje noko her som direkte stadfestar at det er Samund Jonson Indre Åm som er far Samund.

 

Mora er kalla "Marthe Samundsdatter (!!) Solevaag Enke efter Samud(!) Wigene"; ho er på legd i Borgund. Det tyder på at dei ikkje har vore brukarar på nokon gard - i så fall ville ho normalt hatt kår av garden.

 

 

 

Skifte 25 feb 1842 på Fauskehagen, Ørskog tinglag, etter avdød 21 "dennes" (altså 21.feb) "Vilkårsenke Johanne Nilsdatter og forhen avdød Mand Nils Samundsen" http://arkivverket.no/URN:sk_read/24609/124/

Innleiinga med arvingar og formyndarar manglar. I utlottinga finn vi to døtre, Marthe Johanne Nilsdatter og Massi Caroline Nilsdatter.

 

Her er det vel heller ikkje noko som knyter denne Kristiane eller til Samund Jonson Indre Åm. Men vigselen finst sannsynlegvis ein stad, kanskje med fullt namn på faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi være helt nøye så har du naturligvis rett. Jeg mener likevel at dette må være riktig familie. Tre av barna er identifisert i Ft 1801 og de er på plass i skiftet. Anders er så vidt jeg kan lese kalt Andreas i skiftet. Han er i skiftet knyttet til Wigen(e), altså samme sted som Samund. Når han dør i 1839 har han riktig alder for en som er født i 1790. Nils er nevnt i skiftet og knyttet til Fauskehagen. Der bor han i 1839, når han dør 54 år gammel. Dette skulle tilsvare at han ble født ca 1786, mens det riktige er 1787. Det er også to stk. Johanna, en død og en levende. En av disse burde vel vært kalt Birgitte. Christiane er kalt Christiana i skiftet. Rekkefølgen av barna ser også ut til å være den som var naturlig å følge den tiden. Først Nils som var eldste sønn, så Anders, så Christiane som var eldste datter og så Johanna.

Det er en rekke småfeil i skiftet, men likevel så mange opplysninger som peker i samme retning at jeg er temmelig overbevist om at dette må være riktig.

 

Alternativt satt det en Samund på Hanken som hadde denne barneflokken. Samund er et navn jeg har sett tidligere i forbindelse med Hanken. I skiftet er for eksempel også nevnt Christian Samundsen Hanken, hvem nå dette var (skal sjekke). Han var gårdbruker og døde i 1819.

 

Ut fra en ren sannsynlighetsbetraktning er det svært liten sjanse for så stort sammenfall i foreldres navn, barns navn og antall barn, samt geografisk plassering av familiene. Det er mulig, men usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rekke småfeil i skiftet, men likevel så mange opplysninger som peker i samme retning at jeg er temmelig overbevist om at dette må være riktig.

 

Det kan godt hende samanknytinga er rett. Men det krev ein del "retting" av opplysningar om det skal stemme.

 

Christianna (som det står i skiftet)/Christiane og Anders/Andreas er greitt. Det er vanlege variantar (evt. vanlege feilskrivingar, om ein vil).

 

Med utgangspunkt i Kristiane, så er det klart at det er hennar syster det er skifte etter, at Nils Fauskehagen er bror deira, at dei har ein bror og ei syster til som levde i 1830.

Ifl skiftet hadde Kristiane og Nils to systre Johanne og ein bror Andreas. Her må ei Johanne rettast til Anne, for at det skal stemme.

Etter den andre vigsla til Kristiane heitte faren Samund Anderson Bjørdal. Dette må rettast til Jonsson Åm.

Ifl. skiftet heitte mora Marte Samundsdotter. Dette må rettast til Nilsdotter.

 

Det er vel ikkje nokon stad det kjem fram at farfar til Kristiane eller Nils heitte Jon(?)

Både Nils og Kristiane kan knytast til Kvammen; men berre farsnamnet Samund (utan patronym) er nemnt i den samanhengen.

 

 

Eg er samd i at Samund ikkje var så vanleg (men meir vanleg i enn i dag). På den andre sida var Marte, Nils, Johanne og Anders svært vanlege namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles mange haltende opplysninger som jeg prøver å finne ut av. En av utfordringene er skrivemåten til Samund/Sæmund/Salmond/Salmund som ikke er helt konsistent. Det er også enkelte avvik mellom skannet og digitalisert utgave av kirkebøkene for Borgund, noe som sikkert har årsak i en ikke altfor god håndskrift. Jeg strever også med søkefunksjonene til den digitaliserte kirkeboka for Borgund. Om dette skyldes en overarbeidet CPU i min litt aldrende PC, eller om det har andre årsaker vet jeg ikke.

Jeg har i alle fall fått mange gode innspill gjennom denne tråden og er takknemlig for det. To foreldre og fem barn ser ut til å være på plass, men videre historikk er bare etablert for Christiane og Nils. Om Johanne Samundsdtr. Wog? som giftet seg 11/10 1824 med Peter Peders. Ystenes er et av barna har jeg igjen å sjekke. Hvis oppgitt alder på 30 år er riktig så må dette være en annen, for eksempel Johanne Samundsdatter Lausund. Denne alderen ville passe godt for henne.

Det skal finnes et skifte etter Jon Andersson Indre Åm og der burde det kanskje være opplysninger å finne. Hvis det blir dårlig vær i helga så er kanskje dette en passende oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er rett du vert skuffa over skiftet etter Jon Andersson Indre Åm (far til Samund). Han døydde i 1777, skifte -78 (ifl. Ørstingar 1 .s .414). Mor til Samund døydde i 1770, skifte same året.

Men det kan vere ei anna von: eldste syster Ingeborg Jonsd. var gift med Jon Larsson Rotnes, Vartdal. Begge to omkom ved at ei snøfonn tok huset i 1816. Dei hadde ikkje born, og det var skifte etter dei. (Buset 1964, Vartdalssoga b. 1 s. 289) Er du "heldig", var Samund død - og borna lista opp som arvingar.

 

 

Eit døme på at sannsynsrekning er vanskeleg:

Kristianne Sa(l)mundsdotter er ein sjeldan kombinasjon. "Sannsynlegvis" burde det ikkje vere to, men det var det...

Salmund Salmundson Hanken hadde ei dotter Kristianne, døypt 1.feb 1785

http://www.arkivverk...y&idx_side=-209

I den registrerte kyrkjeboka fann eg døypte barn Sylvia (f.1782), Christen (f.1787), Christian Didric (f.1788), og Berthe (1792). I Ft1801 heiter kona Anne Christiansd. og dei har borna Christian (12), Sylvei (15) og Brite (9) heime.

 

Og nei - det er ikkje di Kristianne. Denne vart gift 1825 m. Rasmus Eriksen Aarsetreite, og som enkje (med opphaldsstad Birkevog) 1840 m Peter Aagneson Leirvog. (I det siste tilfellet er det fullt namn på faren.)

 

Eg fann også vigde 1824 Annanias Olsson Stennæs 26 år og Berte Samundsd. Sunde 34.

http://digitalarkive...2&merk=532#ovre

Alderen på bruda høver med dotter til Salmund Hanken. Det første ekteskapet finn eg ikkje.

Namn og alder på brudgomen høver med Annanias Frøystadvåg/Skinnes/Hestholm, som var fadder for to av barna til Kristianne Liadal, og som var gift (men ikkje i Herøy) med ei Brite Salomonsd.

Det kan naturlegvis vere ein annan Annanias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette etter Christiane for en del år siden og fant også Kristianne Samundsdatter Hanken. Jeg mener at jeg da etterhvert fant et giftermål eller en annen handling for henne og hadde derfor i mitt hode sjekket henne ut som uaktuell. Jeg må nok sjekke dette igjen.

Berte Samundsdatter Sunde gifter seg 1824 med Annanias Olsen Stennes. Jeg fant også dette giftermålet tidligere i dag og dette gir grunn til ettertanke. I den skannede kirkeboka heter hun så vidt jeg kan lese Birte Salmundsdatter, hvilket stemmer godt med navnet fra Frøystadvåg. I den skannede kirkeboka oppgis Christian Salmundsen Hanken som ett av de to vitnene.

Ut fra alder ved giftermålet kan hun også være den samme som Berte Olava Samundsdatter Østrem, f. 1783, men det at Christian Hanken er vitne peker jo heller mot Hanken.

I et tidligere innlegg i denne tråden sa jeg at det eneste alternativet jeg så til Samund Jonson Indre Åm som far for denne ungeflokken var en Samund på Hanken. At de fem barna er søsken er hevet over enhver tvil i og med skiftet på Hanken. Men hvis det er Annanias og Birte fra Frøystadvåg som gifter seg i Borgund i 1824 og Birte er datter av av Salmund Salmundsen Hanken så begynner dette å bli litt komplisert. Hvor kommer da Annanias inn i bildet? Han er fadder i Liadal for Christianes barn allerede i 1822, men gifter seg eventuelt med søster til Christiane i 1824.

Jeg kan ikke se at Birte Salamonsdatter Frøystadvåg er nevnt i skiftet på Hanken i 1830. Hun får datteren Ane Birte i 1834 og er i alle fall i live i 1830.

Ut fra det vil jeg avskrive henne som en i søskenflokken. Spørsmålet om hvem foreldrene til søskenflokken er er det nok grunn til å gå en runde til på.

Samund Jonson Indre Åm er i alle fall ikke den samme som Samund/Salmund Salmundson Hanken og vi snakker derfor om to forskjellige familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Christianne Salmundsdatter Hanken så giftet hun seg i 1825 med enkemann Rasmus Eriksen Årsæterreiten. Hun gifter seg også som enke i 1840. Salmund Salmundsen Hanken finner jeg fire barn på; Sylvia (f. 1782), Christina (f. 1785 i Haram), Christen (f. 1787) og Berthe (f. 1792). Dette forteller i alle fall at Salmund Salmundsen Hanken ikke er far til de fem barna som er nevnt i skiftet på Hanken i 1830.

 

Jeg har da følgende barn som jeg mener kan knyttes til Samund Jonson Indre Åm og Marte Nilsdatter.

Christiane (f. ca 1785). Trolig født på Kvammen i Ulstein

Nils (f. 1787). Født på Kvammen

Anders (f. 1790). Født på Koparnes i Vanylven

Johanne (f. ca 1794/95). Ukjent sted for fødsel

Anne (f. 1797). Født i Borgund. Dør 10 uker gammel

Birgitte Johanne Marte (f. 1798). Født i Borgund.

 

Nå når Salmund Hanken er sjekket ut kan jeg ikke se andre enn Samund Jonson og Marte Nilsdatter som kan være foreldre til disse barna, selv om opplysningene flere steder halter ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da er fødselen til alle barna funnet, bortsett fra Christiane. Dette er igjen et av de halvgode bevisene i denne saken. Barna kan på ulike måter knyttes til Samund Jonson og Marte Nilsdatter, men det mangler direkte bevis for at det er de riktige Samund og Marte som er foreldre. Det er kanskje det man må forvente for en familie som ser ut til å ha flyttet så mye rundt, og som bruker etternavnet til stedene de oppholder seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ei retting til nr. 17: Christina f. 1785 er ikkje fødd i Haram; men ho er døypt der. Dersom dei hadde budd i Haram, skulle ho stå i kyrkjeboka der, ikkje i Borgund. Salmund og Anne budde nok på Hanken då også. Vidare er det rettast å seie at Anders er fødd i Syvden. (Det er i Vanylven prg., men om ein seier det må ein vel også seie at Samund Jonsson var frå Volda (Prg).....)

 

Så til hovudsporet: ... så langt har du ikkje noko avgjerande dokumentasjon på at Samund Jonson "rundtomkring her og der" var den same som Samund Jonson Indre Åm.

 

Men det finn du i skiftet etter Ingeborg Jonsdotter på Rotnes. Det er her http://arkivverket.n..._read/24578/70/ .

Sånn for ordens skuld: Fram til 1822 var Vartdalsstranda i Ørsta skipreide (tingdistrikt), sjølv om det høyrde til Hareid sokn i Ulstein prg.

 

Skrifta er svært svak, og i den første oppsummeringa av arvingar er berre "fuldbroderen Samund Jonssen" nemnd, død., men utan at borna er nemnde. (For ordens skuld, igjen: Samund og dei andre syskena er heilsysken til kvarandre, men halvsysken til avdøde Ingeborg.)

Men lenger bak, nede til høgre på den 3. sida og øvst på den 4., finn vi att Samund med fem etterlatne born: a) Nils, myndig, busett Sykkylven, b ) Anders, 20 (?) år, kurator Hans(?) Pedersen Viige c) Christianne, med formyndar Jon Andersen Bjørdal, d) Johanne, formyndar Jon Anderssen Liedal e) Johanne, formyndar Knud Olsen Ekrem(?).

 

Formyndaren Jon (for Kristiane) må vere den same som budde på Ytre Steinnes vel 10 år seinare. Han og den andre

Jon (Liadal, seinare Lianes) var begge søner av Anders Jonson Bjørdal, bror til Samund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var storartet. Jeg hadde ikke rukket å se på dette skiftet som du gjorde meg oppmerksom på, og hadde vel neppe kommet til å tenke i de baner i det hele tatt på egen hånd. Det var svært bra å få dette håndfast. Fram til nå har jeg konkludert på basis av at alternative tolkninger er sjekket ut som umulige eller lite sannsynlige.

Etter dette tar jeg sjansen på at barna som er funnet er de riktige. De har riktige navn, men det mangler en del før jeg kan være helt sikker på at det er riktig Samund Jonson som er faren der fødslene er registrert. Dette tror jeg nok jeg må leve med.

 

Jeg strever en del med å finne ut av linken til Hanken, som skiftet etter Johanne viser. For det første vet jeg ennå ikke hvem av de to som kalles Johanne dette er. For det andre vet jeg ikke hvilken rolle Johanne hadde på Hanken. Den naturlige forklaringen ville vært et giftermål, men jeg har ikke klart å finne noe slikt.

 

Jeg ser også at Wigen/Wiigen/Wigene/Viige går igjen flere steder. Samund og Anders er knyttet til dette navnet i skiftet på Hanken. Når Johanne Samundsdatter gifter seg med Peder Pedersen Weibust 11/10 1824 så er hun også knyttet til Wigen så vidt jeg kan tolke skriften. Den digitaliserte versjonen skriver navnene deres som Peter Pedersen Ystenes og Johanne Samundsdatter Wog?? Hvis denne Johanne er datter av Samund Jonson Indre Åm så må dette være den eldste av de to som bruker dette navnet. Senere finner jeg også et skifte etter en Peder Pederson Wigen, men har ikke fått lest igjennom ennå. I skiftet etter Ingeborg, som er referert over, er Hans Pedersen Viige kurator for Anders. Jeg er dessverre ikke så lokalkjent i Borgund/Ålesund at jeg klarer å plassere Wigen. Er det en gård som familien har hatt tilhold på, eller er det et område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at du ikkje kan vere sikker på at alle barnefødslane du har funne høyrer til Samund Jonsson Åm. Men samanhengen mellom Kristiane og Samund er nesten sikker.

 

Det er ein liten lekk som manglar mellom Kristiane i skriftet etter syster Johanne (1830) og Kristiane i skiftet etter farsyster Ingeborg (1816). I 1830 er Kristiane på Liadal; men ikkje i 1816. Lekken kan t.d. vere broren Nils, som i 1816 er busett på eit gardsnamn eg ikkje heilt greier å tyde (kan vere Aurdal) i Sykkylven sokn, og i 1830 er busett på Fauskehagen, også i Sykkylven. Finn du dokumentert at dette er same Nils, t.d. ved at Nils Samundson Aurdal(?) flytta til Fauske(hagen), har vi ein fast samanheng. Eg reknar med at Sykkylven har bygdebok som kan gje tips.

 

Johanne som døde i 1830 var "Inderste" ifl. skiftet.

Enkemannen etter Johanne, Peder Christian - står utan farsnamn og med eit etternamn (??..berg) eg ikkje heilt greier å tyde.

Systera Johanne som levde i 1830 var ugift ifl. skiftet.

 

I skiftet 1816 etter Ingeborg står det at Samund hadde "opholdt sig paa Gaarden Viigene på Sulen i Borgunds Præstegield". Vikane ligg i dag i Sula kommune. Det vil seie at det kanskje står noko om dette folket i Busetnadssoga for Sula (2004-09) http://www.lokalhistoriewiki.no/index.php/Bibliografi:Sula_kommune (Vikane i b2, Veibust i b.1; eg har ikkje bøkene - kanskje nokon annan?)

 

Hanken ligg på øya Tørla, som ligg i dag i Ålesund, men berre vel ein kilometer frå Vikane. Då er det den gamle "Borgund og Giske", som ikkje har like mange personopplysningar som nyare bøker. Eit innerstpar vil uansett ikkje etterlate seg særleg sterke spor i arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Johanne Samundsdatter gifter seg med Peder Pedersen Weibust 11/10 1824 så er hun også knyttet til Wigen så vidt jeg kan tolke skriften. Den digitaliserte versjonen skriver navnene deres som Peter Pedersen Ystenes og Johanne Samundsdatter Wog??

Kyrkjebøkene for Borgund er noko forvirrande....

 

I klokkarboka er Peder og Johanne vigde her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16011&idx_id=16011&uid=ny&idx_side=-151

Etternamnet hennar er litt uklart; det kan vere Vig.

Forlovarane er Ole Erichsen Nyeplads i Birchevog og Martines Peer(?)sen Eydsnæs.

Det er nok denne boka dei har brukt til dataregistrering

 

I lysingane, som er førte i ei anna klokkarbok, er etternamnet greiare

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16007&idx_id=16007&uid=ny&idx_side=-144

Her står det tydeleg Viige. Og Peter er 23 år, mot 20 år ved vigselsinnførsla.

 

I presteboka står det korkje dag eller år (lenger framme finn vi 1823, og lenger bak 1826)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16003&idx_id=16003&uid=ny&idx_side=-57

Her (4.par til venstre) er Peter kalla Lindberg, og Johanne kalla Viige; 21 og 33 år.

Forlovarane er dei same.

 

 

Bjørkavåg er grannegard til Vikane, og Eidsnes er nokre hundre meter unna.

Det står ikkje noko om Veibust her; men Peter kan ha flytta før han gifte seg. Eller så har han ikkje noko med Veibust å gjere.

Ystenes er sørvest på Nørvøya, i det som vart Ålesund i 1848. Lindberg seier meg ikkje stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Samundsen Fauskehagen er nevnt i skiftet etter sin søster Johanne på Hanken i 1830 og jeg har derfor gått ut fra at det er samme Nils som han som dør på Fauskehagen i 1839. Jeg har også lest det som at han har vært innom Aurdal, men det må vel ha vært før 1830. Det eneste alternative gårdsnavnet jeg vet om i dette området er Aursnes, men jeg tror det står Aurdal og ikke Aursnes. I skiftet i 1830 er han oppgitt å være gift, men konas navn står ikke der.

 

Det er svært lenge siden jeg bodde og reiste på Møre og det var derfor fint å få plassert disse gårdsnavnene. Jeg har forøvrig også en annen slektsrot i samme området, med utgangspunkt i en helt annen Samund.

 

Hvor Christiane Samundsdatter Kvammen har oppholdt seg mellom 1801 og 1820 hadde vært interessant å vite, men hvordan det kan komme for en dag ser jeg ikke i øyeblikket. Et eventuelt skifte etter faren kunne kanskje fortalt en del, men så langt har jeg ikke funnet noe slikt. Hun kan kanskje ha vært fadder, men det blir et altfor stort prosjekt å lete etter slike innføringer.

Jeg leter fremdeles etter opplysninger i kirkebøkene for Borgund, men de er ikke de enkleste kirkebøkene å finne frem i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er på tide å konkludere angående denne familien. Mange spørsmål er fremdeles ubesvarte, men det som var mitt hovedanliggende er med svært god hjelp besvart. Fire av de seks barna er rimelig godt plassert.

 

Christiane er på plass.

Niels stiftet familie i Sykkylven og fikk en datter der (Marte Johanne, f, 1822).

Anders kan jeg ikke se noen steder som gift og med etterkommere. Han knyttes flere steder til Wiigene. Dette kan være det som i dag er Vikane på Sula. Jeg har ikke funnet ham i gårdshistorien der, men på Vikane er det noe som heter Samundtufta. Der skal en som het Samund ha bygd seg hus, men bygdebokforfatter har ikke noe forslag til hvem denne Samund var. Dette stedet ligger nært Sulebakk og det er mulig å tenke seg at dette er stedet på Wiigene som Samund Wiigene og Anders Samundsen bodde på (se skiftet på Hanken 1830).

Anne døde 10 uker gammel og er også plassert.

Johanne I og Johanne II er vanskeligere å få tak på. Det at navnet Johanne brukes på begge to gjør at de sparsomme opplysningene som finnes blir ennå mer usikre.

En ugift Johanne Samundsdatter Wiige får datter Anne Petrine med dreng Peder Jens. Nottenes i 1823. Anne Petrine kan være den samme som er 42 i 1865 og som bor på Monsplassen i Borgund med mann og fire barn.

En Johanne Samundsdatter Wog eller Wiig gifter seg 1824 med Peder Pedersen Veibust.

En Johanne Samundsdatter Skutevik dør i 1868 som legdslem 90 år gammel. I klokkerboka ser det ut som alderen er tilføyd senere med en annen penn.

En Johanne Samundsdatter er knyttet til Hanken. Jeg har så langt ikke klart å finne begravelsen hennes i kirkebøkene, noe som kunne ha fortalt mer. Jeg har foreløpig ikke sett noe om mann og eventuelle barn for Johanne på Hanken i skiftet i 1830, men jeg synes det er vanskelig å tenke seg at hun skulle havne der som en enslig ung dame.

Hvis opplysningenene over skulle ha rot i virkeligheten så vil jeg tro at en eventuell datter Anne Petrine tilhører søster Johanne som ikke er på Hanken. Johanne Samundsdatter Skutevik som dør i 1868 ville passe veldig godt inn i dette bildet hvis hun hadde vært 70 og ikke 90 da hun døde. Da kunne dette vært Johanne II. Hvis hun hadde en datter i 1830 så ville denne datteren neppe blitt nevnt i skiftet uansett.

Jeg ender da opp med at Johanne I gifter seg i 1824 og på en eller annen måte havner på Hanken. Johanne II fikk en datter i 1823, men ser ut til å ha forblitt ugift til sin død i 1868. Dette er en gjetning som jeg godt kan leve med.

 

Det viktigste spørsmålet for meg har vært å plassere min 3Xtippoldemor Christiane i en anerekke og å finne hennes familie. Jeg kjenner nå hennes familie og vet at hun er bindeleddet mellom min morsslekt på Sørheim i Ørsta, via Liadal og til slekta til Claus Corfitzen på Hessa.

Jeg hadde nok ikke kommet så langt uten all hjelpen jeg har fått, så tusen takk for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.