Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av barna til Samund Jonson Indre Åm, Sunnmøre


Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Berre eit par tillegg/rettingar:

ifl. skiftet etter Nils og kona hadde dei to døtre: Marthe Johanne og Massi Caroline.

 

bruda i 1824 heitte Johanne Samundsdatter Wiig (ikkje "Wog")

 

Johanne som det er skifta etter i 1830 kan ikkje hatt barn i live. Då ville dei vore arvingar i staden for syskena til avdøde.

 

Sulebakk er om lag så langt unna Vikane som du kan kome på øya; vel 10 km langs nesten bein veg i dag (bortsett frå at Sulebakk framleis er veglaus og du til slutt må gå 5-600 m til fots i bratt lende.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bommet visst litt på kartet i Sulasoga når det gjelder Sulebakk og Vikane. Akkurat der mangler jeg lokalkunnskap.

 

Det er jo helt klart i skiftet fra 1830 at Johanne ikke kan ha egne barn i live, men kan hun ha vært gift? Jeg vet ikke, men gjetter på det. Når det gjelder Wiig eller Wog så leser jeg Wiig i den skannede kirkeboka, mens den digitaliserte foreslår Wog.

 

Jeg fant også de to jentenavnene i skiftet etter Nils og kona. Jeg har lett ganske mye i kirkebøkene, men fant bare Marte Johanne. Bygdeboka for Sykkylven har også bare tatt med Marte Johanne, uvisst av hvilken grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jf. #22: Enkemannen etter Johanne, Peder Christian - står utan farsnamn i skiftet og med eit etternamn (??..berg) eg ikkje heilt greier å tyde.

 

Det står utvilsamt "Wiig" i kyrkjeboka og i klokkarboka med lysingar. I klokkarboka for gifte er det utydeleg, og avskrvaren har gjetta på "Wog".

 

Massi Karoline var fødd 13.6.1825, døypt her

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15987&idx_id=15987&uid=ny&idx_side=-50

faren er kalla Nils Amundsen, men elles stemmer det. Konfirmert 1842 (nr. 78).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Sykkylven så lette jeg etter Nils Samundsen og hoppet over Nils Amundsen. Jeg har lurt noen ganger på om Amund kan være en feilskriving for Samund og dette viser at det kan være aktuelt.

I skiftet på Hanken ser jeg jo nå at det tydelig står "....manden Peder Christian .....berg/borg". Første gang jeg så det leste jeg det som Peder Christiansen og koblet ikke dette til giftermålet i 1824 der brudgommen heter Peder Pedersen Veibust i den skannede kirkeboka. Da blir det litt interessant at Iver Pedersen Veibust i 1796 får sønnen Peter Christian. Alderen på 20 år i 1824 passer ikke, men det var vel ikke så vanlig å gifte seg 20 år gammel, hvis man ikke måtte? Det er også en del ting som passer bra hvis han skulle være riktig Peder Christian på Hanken. Noe skifte etter Iver Veibust har jeg foreløpig ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt meir....

 

Døypte, Borgund/Borgund,Giske kb 1801 1ste juledag;

Samund Johns. Skuteviigs datt. Birthe Andrina.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16003&idx_id=16003&uid=ny&idx_side=-67

 

 

Døde Borgund/Borgund,Giske kb 1802 Onsdag 28. april:

Samund Johns. Skuteviigs D. Bertha Andrine 17 uger

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16003&idx_id=16003&uid=ny&idx_side=-149

 

 

Døde,Borgund/Borgund,Giske kb s275, 1813, Løverdagen d. 13 [februar], nr. 2

Indsidder Samund Johnsen Wiige 55 aar [f.ca. 1758]

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16003&idx_id=16003&uid=ny&idx_side=-170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende opplysninger. Fødselen til Birthe/Bertha hadde jeg notert, men lagt vekk, siden faren het Samund Knuds. i den digitaliserte kirkeboka. Jeg lette etter originalen en kveld hvor alt gikk i stå hos Arkivverket og glemte hele greia neste gang jeg lette etter familiemedlemmer. Samunds død fant jeg aldri og er glad for at den også er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.