Gå til innhold
Arkivverket

Agnes Nilsen feil ved fødselsdato?


Rune Viken
 Del

Recommended Posts

Min mormor Agnes Lundstein født Nilsen fyller 99 år den 19. eller den 20. feb.i år. Jeg har snakket mye med henne om familiens historie, men jeg hadde ikke sjekket hennes egen fødselsdato før for et par uker siden. Å da ble jeg usikker gitt.

Vi har feiret dagen hennes den 19.2 hvert eneste år. Men når jeg gikk gjennom kirkebøkene for Ringsaker/Ringsaker i 1914 Finner jeg Agnes født 20/2 døpt 21/6 av Nils Larsen 1877 og Kristine Evensdatter 1880

Foreldrene stemte og det står likt i "klokkerboka" og "ministerialboka" født 20/2 1914.

Har snakket med henne om hun har sin egen dåpsattest, men den mener hun ble borte i husbrannen hjemme hos dem for etter krigen. Hun sier som så: Jeg vet da sjøl når jeg ble født. Så hun blir nok feire sine siste år den 19.2 uansett hva jeg sier.

Er det noe jeg kan gjøre for å sjekke dette ytterligere?

 

Mvh

Rune Viken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme med min farmor som var født i 1889. Hun opererte hele livet med 15. desember, men i kirkeboka sto det 11. desember. Det oppdaget jeg nesten 40 år etter at hun var død, og hun visste det antakelig aldri selv. Hva er rett? Var det presten eller min farmor som hadde riktig dato? Det får vi nok aldri vite. Kanskje må dere også leve med den usikkerheten. La henne feire den dagen hun alltid har feiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gikk til konfirmasjon i Brøttum kirke den 30/9 1928 Her ser det ut som om det står at hun er født den 14/2 1914 (men 14 kan byttes mot 19 og motsatt)

Hun og Martin Emilsen Ludstein giftet seg 4/4 1934 Stavsjø kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var vanskelig. Men jeg kommer med et skudd i blinde. Fikk man personnummer da man ble født den gangen i 1914? Og hvordan ble det eventuelt opprettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem - min bestemor oppga at hun var født 18. juni 1923, men ministerial- og klokkerboka sier begge 18. juli. Nesten all dokumentasjon oppgir dette datoet, men noen kilder angir 18. juni.

 

Det är veldig vanskelig, ettersom det her skjelner en hel måned.

 

Vil bare spørre dette: hvordan kan det være at din bestemor var født Nilsen, men var datter til en Nils Larsen? Skulle hun ikke kalles Nilsdatter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det er ganske vanlig med slike småfeil. Kanskje er det slik at familietradisjonen oftast har rett. Dåpsdagen er nøyaktig i kirkeboka, men fødselsdagen er andrehånds opplysning for presten, og kan bli feil. Og ein feil ved dåpsinnførsel kan så virke som oppslag i forbindelse med konfirmasjon og bryllup, og dermed blir feilen gjentatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem - min bestemor oppga at hun var født 18. juni 1923, men ministerial- og klokkerboka sier begge 18. juli. Nesten all dokumentasjon oppgir dette datoet, men noen kilder angir 18. juni.

 

Det är veldig vanskelig, ettersom det her skjelner en hel måned.

 

Vil bare spørre dette: hvordan kan det være at din bestemor var født Nilsen, men var datter til en Nils Larsen? Skulle hun ikke kalles Nilsdatter da?

 

Den nye navneloven kom det året hun ble født (1923). Det ble slutt med patronymene da (f.eks. Nilsdatter). Veldig mange patronymer ble da (og tidligere) gjort om til familienavn, slik at også jenter ble hetende Nilsen og Larsen etc., slik som det er nå. Men hvorfor din bestemor da het Nilsen og ikke Larsen som sin far, er et annet spørsmål, som jeg ikke har svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.