Gå til innhold
Arkivverket

Peter Motzfeldt på Ringstad i Trøgstad


JanMKeus
 Del

Recommended Posts

Etter den vellykede research her på Brukernes eget forum om hvem Michaeline Krom var, ble det stilt spørsmål om slekten Motzfeldt.

Hennes mann ble i 1791 Peter Motzfeldt jr, (illegitim) sønn av oberst Motzfeldt på Ringstad gård i Trøgstad (født ca 1736- død 25 dec 1800).

Om denne herremann, som i sitt ekteskap med prestedatteren Helene Margrethe Heidenreich, ikke hadde egne barn vet vi en del, takket være Olai Ovenstad.

Men mindre om hans periode på Ringstad.

Det finnes ingen bygdebok over Trøgstad, så kunnskapet må finnes via andre veier.

 

I Ovenstad står det bl annet på s 186:

Ved hærens omordning fra 1/1 1766 blev han (Motzfeldt sr) satt som virk. prlt ved 2. S.fjeldske nasj drag regt.s S-Jarlsbergke linjekompagni (til 1769).

(Det var her, i Ramnes, at han fikk sønnen Peter - med en bondedatter, i 1767)

Motzfeldt sr bodde i 1787 på sin eiendomsgård Ringstad i Trøgstad.

Død 25 dec 1800 på Toten, gravl der 5. januar 1801.

 

Under 27/12 1792 blev det oppsatt testamente mellom ektefelle.

 

Hvor kan jeg finne (og lese) dette testamente, som kanskje sier noe om forholdet til sønnen Peter jr.?

 

Hilsen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne boka nevnt på Finn Holbeks sider (Mulig du har sett på denne):

Ernst Motzfeldt: Stamtave over familien Motzfeldt.

 

Mulig at endel av opplysningene er brukt på denne siden?: http://www.genfryd.org/8/8%20anefiler/84.htm

 

Ellers håper jeg du finner det du leter etter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David,

Finn Holbek viser bare den "officiële" stamtavlen over slekten Motzfeldt, og gjengir at ekteskapet mellom Peter M og Helene M Heidenreich var barnløs. Men i tavlen står det at Obersten Peter Motzfeldt hadde en naturlig sønn, og utdypper dette ikke mer. Men som jeg har skrevet tidligere fikk gutten anledning til å bruke faren's navn og kalte seg Motzfeldt. Slik er han navngitt ved flere anledninger i kirkeboken. Dvs at faren annerkjente sønnen.

Slekten Motfeldt forøvrig, og særlig han som komponerte slektstavlen, accepterte dette ikke. Og så sent som i 1955 nektet slekten's grand old man, grosserer Peter Ulrich Anton Motfeldt å ha samkvem med medlemmer av denne grenen. Grossereren var ikke hvem som helst; i 1960 fikk han Kongens Fortjenestemedalje i gull. Men særlig respektfull var han ikke. Jeg har kopi av to skarpe brev som han sendte til et medlem av den uekte grenen, arkitekt Knut Peter Motzfeldt på Ullern.

 

Ringstad:

Jeg har en gammel notat som kaster lys på forholdet Heidenreich-Motzfeldt-Krom. I Jubileumsskrift Trøgstad Herred 1837-1937 omtales sogneprest og prost i Trøgstad Adolf Carl Heidenreich, (1749-1821), som var Helene Margrethe's bror og dermed oberst Motzfeldt svoger. Før han kom til Trøgstad var han personellkapelan i Aurskog. Han var gift med Sophie Rasch, datter av sogneprest og prost Lars Rasch på Aurskog. Og det var nettopp i presten Rasch's husholdning at Michaeline Helene Krom vokste opp. Kanskje under et besøk til Aurskog, til sin tante Sophie Rasch's hjemsted, at Peter Motzfeldt jr ble kjent med Michaeline.

 

Hilsen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Som jeg sa innledningvis, dreier mitt spørsmål seg om omstendigheter og hvordan ting skjedde.

Ut fra opptegnelser i kirkebøkene finner vi ut at oberst Peter Motzfeldt i Trøgstad tok hånd om sitt "naturlige" barn, og gav ham navnet sitt. Dessuten vet vi at denne sønnen - Peter jr - liksom sin far, skulle inn i det militære. Men på en øvelse ble han skadet (forfrysninger) og ikke lenger egnet som soldat. Han fikk derfor mulighet til å bli klokker -1794 - hos sin slektning sogneprest Kahrs i Egersund.

Presten var nemlig gift med Anne Marie Bull, som var hans kusine. Dette er ytterligere et bevis for at Motzfeldtfamilien annerkjente ham. Denne slekten fikk etterkommere i Groningen i Nederland.

 

Vi vet også at ekteskapet mellom Peter Motzfeldt sr og Margarethe Heidenreich var barnløst. Ektefellen opprettet testament i 1792; og det er just dette testament jeg leter etter.

Fordi her er muligens arveforholdet mellom far og sønn avklart.

 

Jeg har jevnlig oppdatert informasjonene om slekten Motzfeldt og har særlig jobbet med opprinnelsen- og etterslekt av den tyske gren (den som ble adlet og som gikk inn i diplomatiet) og den "uekte" gren som var bønder.

Begge grenene bodde under 1700- og 1800 tallet i Nederland, noe som er årsaken til min interesse for denne slekten. Navnet finnes dog i dag ikke lenger i Nederland.

 

Hilsen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.