Gå til innhold
Arkivverket

Lier i Buskerud. Lars Christoffersen og Dortea Nilsdatter.


Arne Robertsen
 Del

Recommended Posts

Klarer ikke å finne foreldrene til Lars Christoffersen, født 5/8 1828, gift i 1860.

 

Har slekten hans bakover til vår tid. Kristoffer derimot har jeg lett lenge og vel.

 

Trodde en stund at det var Kristoffer Larsn og Maren Hansdatter, men det er nok feil.

 

Er det noen i Lier eller andre steder som har svaret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fødselsdatoen hans fra, hvis du ikke har funnet ham døpt i kirkeboka?

Dette er den eneste Lars døpt i Lier i 1828, og med den fødselsdatoen du har oppgitt. Nr. 144 her:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 10 (1827-1843), Fødte og døpte 1828, side 9.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8446&idx_id=8446&uid=ny&idx_side=-13

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215620321.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fødselsdatoen hans fra, hvis du ikke har funnet ham døpt i kirkeboka?

Dette er den eneste Lars døpt i Lier i 1828, og med den fødselsdatoen du har oppgitt. Nr. 144 her:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 10 (1827-1843), Fødte og døpte 1828, side 9.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8446&idx_id=8446&uid=ny&idx_side=-13

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215620321.jpg

 

Takk for raskt svar. Jeg hadde skrevet at jeg mente at jeg hadde feil opplysninger på hans foreldre.

 

Jeg fant dem ikke i kirkebøkene, men nu har jeg funnet dem.

 

 

Christopher Larsen, "Norway, Marriages, 1660-1926"

« Back to search results

No image available

 

Search collection

About this collection

 

groom's name: Christopher Larsen

groom's birth date: 1780

groom's birthplace:

groom's age: 36

bride's name: Maren Hansdr

bride's birth date: 1796

bride's birthplace:

bride's age: 20

marriage date: 22 Nov 1816

marriage place: Lier,Buskerud,Norway

groom's father's name:

groom's mother's name:

 

Flere av deres barn står også der.

 

Beklager bryderiet og takker for hjelpen.

 

mvh rober

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner mange opplysninger om paret om du googler buskerudslekt ,.Marie Hennum,familier i Lier..Der er alle barna med fødsel/dåp og død oppgitt.Vielsen er oppgitt å være 27.11 1857.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars er nevnt som enkemand når han gifter seg med Dorthea Nielsdatter 20 juli 1860 i Lier.

Han giftet seg første gang med Karen Mathea Christensdatter 27 nov 1857 i Lier.

Ser i 1865 at Dorthea og Lars har en sønn Kristoffer 15 år,dette må være feil.

 

Er det noen av barna til Christopher Larsen og Maren Hansdatter som heter Martin ?

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

i overskriften står det Nils Christoffersen og Dortea Nilsdatter. Hvis det er den Lars du er på jakt etter, som i 1860 giftet seg med Dorthea Nilsdatter (fra Svarvestolen i Modum), så er det ikke han som er født 5. august 1828 på Hellum. Lars Kristoffersen Hellum (5. august 1828 - 1897) giftet seg med Karen Mathea Kristensdatter fra Tveten 27. november 1857, og de fikk mange barn, inkl. Martin i 1865 (død i 1933 og gift med Lila Aanonsen).

 

Han som giftet seg i 1860 med Dorthea, var enkemann (1. kone var Anne Andersdatter Justadeie. De giftet seg i 1848 og hun døde i 1859). Lars Kristoffersen ble født 12. februar 1827 på Solberg-eie og døde i 1903 på Modum. Hans foreldre: Christoffer Larsen og Maren Kirstine Olsdtr. De giftet seg 2. mars 1819 (og fikk mange barn, inkl en sønn som het Martin i 1829). Lars bodde både på Solberg-eie og Justad-eie. Jeg anbefaler også at du tar en titt på Marie Hennums "Familier i Lier", for det tusser av menn som heter Lars Kristoffersen i Lier på den tida, og der finner du også de opplysningene jeg har skrevet her, med lenker til kirkebøkene,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne - Beklager feil omkring din Lars Christoffersens første kone.Karen Mathea Christensdatter var gift med

Lars Christoffersen fra Hellum. Din Lars giftet seg første gang 16 juli 1848 med Anne Andersdatter Sjaastad.

Deres barn:Christoffer født 26 des 1851,døpt 11 apr 1852 og tvillingene Martin og Gunerius født 2 juni,

døpt 12 aug 1855 i Lier.

Jeg fant også det Astrid nevner,Lars Christoffersens fødsel 12 feb 1827 i Lier.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere barn av Christopher Larsen og Maren Kirstine Olsdatter: Ragne 18 jan 1821 - Maren 12 apr 1822 -

Oline 10 jan 1824 og Torger 9 sept 1831.

Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen som har gitt meg svar.

 

Dere er utrolig dyktige og hjelpsomme. Oppsettet med Marie Hellum var toppen. Den hjalp meg mellom alle de

skjær som er med navnelikheter. og alle opplysningene som lå bak de forskjellige navn og hendelser.

 

Det må være litt av en oppgave å få ned alle personene og hendelsene.

 

Hjertlig takk til alle sammen.

 

mvh. arrober

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.