Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan søke på en kommune i det nye søkesystemet på 1801 folketellingen


Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at det er endring ved søk på 1801 folketellingen og sliter litt med å finne ut av hvordan jeg skal søke etter folk i spesielle kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte det med å trykke på plussteget ved fylkesnavnet, men hvordan avgrenser jeg søket til en kommune? Fjerner stjernen for den kommunen jeg vil ha, eller fjerner for alle de jeg ikke vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte det med å trykke på plussteget ved fylkesnavnet, men hvordan avgrenser jeg søket til en kommune? Fjerner stjernen for den kommunen jeg vil ha, eller fjerner for alle de jeg ikke vil ha?

 

For fylket haker du ikke av boksen til venstre, du bare klikker på plusstegnet til høyre. Da skal alle prestegjeldene (kommuner fantes ikke i 1801) komme opp, uten at det er haket av i noen av boksene. Da kan du hake av den eller de prestegjeldene du ønsker. (Klikker du på huset helt til høyre, kan du bla i tellinga for prestegjeldet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk nå skjønner jeg hvordan det fungerer, og hva jeg ikke skulle ha gjort.

Heldigvis fant jeg tilbake til den gamle måten som jeg liker bedre. Håper den

ikke blir borte med det første. Den er enklere og mer oversiktlig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk nå skjønner jeg hvordan det fungerer, og hva jeg ikke skulle ha gjort.

Heldigvis fant jeg tilbake til den gamle måten som jeg liker bedre. Håper den

ikke blir borte med det første. Den er enklere og mer oversiktlig for meg.

 

Det gamle systemet forsvinner i løpet av kommende sommer. Det lønner seg derfor å bli kjent med det nye søkesystemet først som sist. Det nye søkesystemet er identisk med søkesystemet for FT1910.

 

En av fordelene er nettopp at du kan søke i et fritt valgt antall prestegjeld; i det gamle må du søke i ett og ett prestegjeld eller i hele landet. Hvis du er litt usikker på hvor en person bodde, kan du klare deg med ett søk, i stedet for et landsdekkende søk der det kan bli mange treff å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du vet, noen liker mora og noen dattera.

Det blir en trist dag når den gamle versjonen blir borte.

Jeg har vent meg til dette forumet uten at jeg synes det er bedre enn det gamle.

Alle de nye blir så oppblåste i forhold til de gamle. Får bare håpe RHD beholder

sine søk slik de er idag. Da har man alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.