Gå til innhold
Arkivverket

Sølvfinnen av Puransætta i Våler i Solør.


Laila Henriksen
 Del

Recommended Posts

Har ættelista for slekta etter Anders Pedersen Risberget og Erik Pedersen Nyborg, men det står jo ikke noe om disse menneskene, kun data om født gift osv.

Bestemor på farsiden het som ugift Risberg, Dagmar, mor til Sten Holtet, min far.

Ønsker å vite mer om Risberget og folk som eventuelt har noe stoff om disse menneskene før i tiden.

Ps. Jeg vokste opp på Flisa, og vi var mye i Risberget der det var tømmerstue® Dessverre så er alt solgt og jeg har

ikke noen kontakt med familie på farsiden, så jeg har null informasjon utover boka.post-3782-0-20987800-1359094989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laila,

 

Jeg også er av den oppfattningen av at Sølvfinnen var av slekten Purainen, men som vi vet så betegner C A Gottlund denne familien i Risberget som den finske familien Muhoinen.

 

Sølvfinnens anntatte tippoldefar Erik Andersen Purainen var en gang på slutten av 1680-tallet interesert i å kjøpe land i Aspberget i Norra Finnskoga, og på den tiden kunne han vanskelig ha kunnet det om han ikke hadde vært gift med ei som var arveberettiget i bygda. Vi tror i dag at Erik da hadde vært gift med ei jente som var av slekten Muhoinen, og at deres sønn Mattis Eriksen ble født i Aspberget ca. 1687, og at Eriks kone døde rett før 1690, og at sønnen da vokste opp i Aspberget hos besteforeldrene. På denne måten kan dette Muhoinen navnet kommet inn i historia til familien på Nyborg i Risberget. Her er det mye som ikke kan bevises siden dette er før kirkebøkenes tid.

 

Husk også at boka om Purainenslekta i Risberget inneholder mye feil.

 

Om du sender meg en Mail, så skal jeg sende deg det jeg har om denne slekta. Dette blir for mye å legge ut her.

 

morti2@nline.no

 

 

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.