Gå til innhold
Arkivverket

Tre halvbrødre med tilknytning til Ål i Hallingdal. Hvor ble de av?


Inger-Lise Moen
 Del

Recommended Posts

Mor til de tre:

Aagot Kittilsdatter Turrhaug Strand, født 15.05.1836 i Ål, død 22.03.1905 i Modum

 

Sønn nr. 1:

Thor Christianson, født 20.08.1856 i Ål, døpt 24.08.1856, konf. 26.03.1872 i Ål med adresse Turrhaug

Far: Ungkar Christian Johannesen

 

Sønn nr. 2:

Andreas Svendson (Sveinson) født 16.04.1859 i Norderhov, døpt 29.05.1859 i Haug kirke, konf. 23.03.1875 i Ål

Far: Svend Svendson Strandeie fra Ål

 

Sønn nr. 3:

Christian Syvertson, født 17.02.1863 i Norderhov, døpt 25.05.1863, konf. 02.06.1878 i Ål

Far: Enkemand selveier Syvert Toreson fra Lunder i Jevnager

 

Guttenes mor Aagot Kittilsdatter Turrhaug Strand hadde også en datter. Aagot, født 1868. Jeg kjenner godt til hennes liv, men halvbrødrene er foreløpig en gåte.

I folketellingen for 1865 var Thot 9-10 år, og er oppført som fostersønn til mormoren Astri Torsdatter og hennes mann Peder Botolsen. Andreas og Christian står sammen med moren Aagot. (Christian blir her kalt Kittil Syverson). Alle står med bosted Tørhoug.

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60619&gardpostnr=293&personpostnr=1658#nedre

 

Spørsmål: Hvis Thor, Andreas og Christian utvandret, hvor bør jeg starte letingen? Eller er det noen der ute som kjenner til deres liv?

 

Takknemlig for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det kom vell ut nye bygdebøker for en 2-3 år siden for ÅL.Der burde det vell stå noe om disse. Sjekk på biblioteket så får du vell lånt disse

 

Gunnar Andre

med slekt fra MYRO i ÅL..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

har dette tipset: se under utflyttede i de skannede kirkebøkene for Ål (antar det blir riktig kirkebok). Ikke alle som flytter blir registrert, men innimellom er en heldig....

Du kan også prøve å søke etter dem under Emigranter på Digitalarkivet. Antar de først flyttet/evt. emigrerte etter at de var blitt konfirmert.

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant Astrid og datteren med familier her i Ål bygdebok fra internett:

 

http://www.aal-bygdebok.no/123029-.htm

 

Fikk jammen mer informasjon om mine aner her også, som tidligere bodde på samme plassen. Det hadde jeg en del om, men jeg fikk noen flere detaljer nå(blant annet at min forfar Nils

fikk barn utenfor ekteskap i 1810)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant Astrid og datteren med familier her i Ål bygdebok fra internett:

 

http://www.aal-bygdebok.no/123029-.htm

 

Fikk jammen mer informasjon om mine aner her også, som tidligere bodde på samme plassen. Det hadde jeg en del om, men jeg fikk noen flere detaljer nå(blant annet at min forfar Nils

fikk barn utenfor ekteskap i 1810)

 

 

Takk for linken. Fint at du også fant ny opplysning samtidig. Jeg husker jeg fikk en del tips fra deg for noen år siden da jeg var aktiv med diverse familier i Ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene jeg etterlyser hadde en onkel, Knut Hansson født 07.04.1840 (halvbror til Aagot Kittilsdatter) som emigretre ca. 1885 sammen med kone og barn. Derfor tenker jeg at det kunne være sannsynlig at Thor, Andreas og Christian også fant veien til Amerika. Et av Knut Hanssons barnebarn, Alma, greide å komme i kontakt med norske slektninger ved hjelp av en adresse hun husket, og jeg brevvekslet med henne i mange år og besøkte henne også i Bemidji,Minnesota. Hun døde i 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.