Gå til innhold
Arkivverket

Oldefar og oldemor skilt, Bergen


Bente Tyse
 Del

Recommended Posts

Lurer på om det finnes noen nedtegnelser i arkivene om når mine oldeforeldre ble skilt:

 

Nikolai Kristian Pedersen (f. 7.oktober 1895, Saltum, Danmark) og Gusta Olava Mjaanes(f.20.juni 1896, Valestrand). De ble gift i Sandviken kirke i Bergen 24.oktober 1918. Gusta og Nikolai må ha blitt skilt mellom 1924/25 og 1930. Hun ble gift for andre gang med Trygve Mikal Ludvigsen hos Byfogden i Bergen den 12.april 1930. Gusta (Augusta) er da oppført som fraskilt.

 

Finnes det noen nedtegnelser i arkivene om denne skilsmissen?

 

Mvh Bente Tyse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist til en kongelig resolusjon 21. februar 1930 med skilsmisse. Hun hadde da 2 barn.

 

Det var jammen raskt svart. Det er riktig at hun hadde 2 barn. Det er farmor og søsteren hennes. Står det noe mer om hvor Nikolai evt. bor på dette tidspunktet?

 

Tusen tusen takk for svar. En tråd til som ikke lenger er løs.

 

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å finne Nikolai Pedersen igjen etter 1930. Han står ikke i manntallet for Bergen 1934, men var han fortsatt dansk borger hadde han heller ikke stemmerett. Han er ikke å finne blant utflyttede fra Bergen 1921-1940. Er det fortalt noe i familien om hvor han ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å finne Nikolai Pedersen igjen etter 1930. Han står ikke i manntallet for Bergen 1934, men var han fortsatt dansk borger hadde han heller ikke stemmerett. Han er ikke å finne blant utflyttede fra Bergen 1921-1940. Er det fortalt noe i familien om hvor han ble av?

 

Atter en gang må jeg takke for raskt svar. Dessverre har det seg slik at ingen vet hvor Nikolai ble av eller noe særlig om han. Jeg har funnet ut at han jobbet på D/S "Sogn" som fyrbøter i 1918 da han ble gift med Gusta. Det er også dette yrket han står oppført i adresseboken for Bergen 1924-1925 med. D/S "Sogn" tilhørte den gang Fylkesbaatane sogn & fjorande, dagens Fjord1. Har sendt dem en mail for å prøve å finne han i mannskapslistene siden jeg ikke finner dem på nettet.

Kan det være at Nikolai er dratt tilbake til Danmark som mannskap på en båt?

 

Mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tenkes at søknaden om skilsmisse vil fortelle noe. Det kan godt være at han har forsvunnet. Søknaden ligger rimeligvis i Riksarkivet. Det er mulig vi kan finne noe i sjømannsprotokollene for Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du godeste. Her går det unna. Ligger sjømannslistene offentlig på nettet?

Så mye har jeg ikke funnet ut om oldefar på så kort tid siden jeg begynte. Jeg må si han er den det har tatt lengst tid å finne noe om. I de Danske arkivene måtte jeg gå gjennom de fleste for aalborg før jeg fant han siden de ikke er søkbare på navn. Så jeg må si han er den mest hemmelighetsfulle slektningen jeg har.

 

Mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.