Gå til innhold
Arkivverket

My Heritage - fornyelse av abonnement?


Jostein Knighta Bø
 Del

Recommended Posts

Her er sikkert mange brukarar av MyHeritage innpå her. Har sjølv brukt det ei tid og er veldig godt nøgd med programmet. Abonnementet går ut i dag og i den forbindelse vart eg oppringt av ein svenske som ringte på uregistrert nummer. Han ringte frå Sverige sa han, og ville gje meg rabatt. Er jo litt skeptisk med omsyn til å gje kortopplysningar på telefon. Er det nokon som har røynsle med at MH ringer til folk på dette viset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fått mail fra MyHeritage, og ville aldri akseptert en oppringing slik du har fått. Enklest er å sende en email til dem og høre med dem. Ville ikke forundre meg om det var fuks og fanteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få mail. Du skal ALDRI oppgi kortopplysninger pr telefon. Ingen seriøse aktører krever det. Myheritage har sikker betaling på nett.

 

Hvis du logger deg in på myheritage, og peker på navnet ditt øverst i høyre hjørne, så kommer det en rullegardin hvor det står mine kjøp. Klikk på den, så ser du hva du har. Der kan du også kontakte kundestøtte hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau - eg har fengje mail for nokre dagar sidan, men no var det ein kar som kom med eit særs godt (?) tilbod på Premium Plus og da gjaldt bere på telefonbestilling. Jau jau - eg tenkje eg droppar da når han ringjer attende på måndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få det samme tilbudet på mail. Du vil få en kode som du skal bruke når du tinger/utvider ditt abo. Det fekk eg. Ikke gi noe kort info over nett, det har eg ikkje opplevd fra MyHeritage før. Men har fått tlf fra de noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så dum at jeg ga kortopplysninger over telefonen til et antikvariat i Sverige en gang. Jeg hadde ved en feiltagelse bestilt to eks. av samme bok. En av de ansatte tok seg en tur på shopping kan du si... Aldri mer! Var så naiv at jeg trodde bare ærlige folk jobbet på antikvariat. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppringt av en engelskmann dagen etter mitt abonnement utløp. Han informerte meg at mitt abonnemet var utløpt og at han hadde ett tilbud til meg. Men det var aldri noe snakk om å avgi kort-info.

Jeg ba ham sende meg e-post noe han gjorde kort etter.

Jeg ble litt forbauset at de benyttet telefon. Men i mitt tilfelle var det for de ikke fikk svar på e-post.

 

Kanskje dette har noe med at MyHeritage og Geni er slått sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er den personen som oppretter en familieside (med familietre) på My Heritage som får regning? Når jeg figurerer på hans tre, koster det vel ikke meg noe, går jeg ut i fra. Men om han inviterer meg til å delta og bidra, og jeg eventuelt takker ja til det, vil da også jeg få regning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er den personen som oppretter en familieside (med familietre) på My Heritage som får regning? Når jeg figurerer på hans tre, koster det vel ikke meg noe, går jeg ut i fra. Men om han inviterer meg til å delta og bidra, og jeg eventuelt takker ja til det, vil da også jeg få regning?

 

Det er bare administrator som betaler, du får ingen regning. Ikke fra MyHeritage iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har MyHeritage og Geni slått seg sammen?! Når skjedde denne fusjonen og hva innebærer det eventuellt for brukerne?

 

Jeg har prøvd begge deler men ingen av disse passet for meg og mine behov. Heldigvis fikk jeg tips om Tribalpages, som er alle tiders og som stadig blir bedere kjent og mere brukt. Jeg er storfornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har MyHeritage og Geni slått seg sammen?! Når skjedde denne fusjonen og hva innebærer det eventuellt for brukerne?

Det skjedde før Desember 2012

http://uk.reuters.co...E8AR0TX20121129

 

MH og Geni ville ikke bli slått sammen og vil forsette som 2 forskjellige produkter.

 

Jeg har hørt at andre har også blitt oppringt av "MH" av noen Svensker, men skal vist være svindel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH og Geni ville ikke bli slått sammen og vil forsette som 2 forskjellige produkter.

 

Ikke helt. En sammenblanding har allerede begynt.

 

Ett utdrag fra MtHeritages blog.

Sist, men inte minst, förvärvade vi en av våra konkurrenter: Geni.com i november. Det var MyHeritages åttonde och störst förvärv. Nyheten uppmärksammades i media och utökade MyHeritages nätverk till 72 miljoner registrerade användare, 1,5 miljarder profiler och 27 miljoner släktträd som innehåller information från hela världen. Geni.com och MyHeritages kommer tillsvidare att drivas som två separata hemsidor.

Användare av båda sidorna kommer att motta matchningar från vandras släktträd och MyHeritages Record Matching-teknologi kommer att läggas till på Geni.com, så deras användare kommer kunna få tillgång till tidigare otillgängliga historiska dokument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå si at dette er ikke noe sammenslåing av de to produktene.

At man får match fra hverandre er nå helt greit, men du blir sikkert forlangt å betale ekstra for å se detaljer (hvis du ikke har abb. på begge steder)

Man kan sammeligne med Find a Grave, hvor Ancectry.com har tilsvarende Match, uten at de 2 produktene er sammenslått.

 

Det er ikke aktuelt så lang jeg vet at det som ligger på Geni blir å finne på MH og det samme gjelder den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har blitt oppringt to dager på rad fra +85295426 fra en engelsktalende person (iflg. kona som tok telefonen - jeg var ikke hjemme). Sjekket nummeret og eier er MyHeritage. Egentlig er det irriterende om de driver telefonsalg...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen opplyse en uvitende? Gikk in på My Heritage.. der kan en visst legge inn egen slekt uten at det koster noe.

http://www.myheritage.no/

Prøvde å søke etter noen der..svar kom men trengte mer fakta og da kostet det. Er det gratis å legge ting inn og betaling for å få noe ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ 16

Du kan legge inn så mange personer du vil (i slektsprogrammet Family Tree Builder) men for å publisere disse personene på myheritage.no må du betale dersom du vil vise mer enn 250 personer på deres hjemmeside.

 

Om du vil bruke myheritage som "oppslagsverk" vil jeg tro du må betale. Personlig ville jeg nok ikke anbefale dét, om du er ute etter faktaopplysninger. Det er tross alt brukere som deg og meg som legger ut opplysningene, med andre ord er opplysningene ikke troverdige med mindre det følger henvisninger til en eller annen kilde (kirkebøker m.v.) på personen du eventuelt finner.

 

Jeg har brukt Family Tree Builder et halvt år nå og er godt fornøyd med det. Det må sies at jeg har hovedsaklig brukt det på lokal PC, og ikke vært så opptatt av å publisere slik at andre kan se. Det kan jeg nå uansett velge å gjøre, helt gratis. Selv om du har mer enn 250 personer lagret lokalt i programmet og publiserer disse, vil 250 av dem vises på myheritage.no

 

Hva enn du måtte finne på å legge inn av opplysninger i programmet, så er det helt ubegrenset hvor mye du vil legge inn. Du har alltid kontroll på din lokale PC. Selvsagt, som så mange andre slektsprogrammer er det begrensinger på funksjonalitet, men jeg tviler i grunn litt på at du vil synes disse vil være i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, vil ikke bruke hverken Geni eller My Heritage som oppslagsverk, dertil inneholder disse sidene altfor mange feil dessverre. Mange bruker disse sidene og fører i god tro bare feilene videre dessverre, Jag har mer enn 111000 i basen, Brothers Keeper oh har ikke tenkt å legge noe inn der. Jeg bare lurte...og fikk svar. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg benytte en database som eies av noen andre? Du har i prinsippet ikke styring med din egen slekt. Det er til og med salgsvare! Vet du noe om kjøperene og hvordan dine slektsopplysninger blir brukt? Hva legger du inn av opplysninger? Helse etc? Meget interessant for forsikringsselskap etc. Andre opplysninger er interessant for andre komersielle aktører av ymse slag! Valget er ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@19

Det er hundrevis av hjemmesider som publiserer nøyaktig de samme opplysningene som brukerene av Family Tree Builder gjør på myheritage.com. Fordi det er et komersielt firma som legger til rette for publisering av data du selv samler inn så er det ikke lenger ok? Trodde du at brukeren selv ikke hadde kontoll over egne data? Det er feil, undersøk fakta før du påstår at mine innsamlede data kontrolleres av noen andre enn meg selv.

 

Du har rett i én ting, det er sikkert noen som kan være interessert i de data jeg har samlet inn. Det paradoksale i det er jo at dersom jeg velger å gjøre dem offentlig, så er det jeg som står ansvarlig, ikke myheritage....nøyaktig på samme måte som enhver annen hjemmeside som inneholder opplysninger om andre personer.

 

Man må bruke hue når man bruker internett, ikke legge skyld på firma som tjener penger på dine valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@19

Det er hundrevis av hjemmesider som publiserer nøyaktig de samme opplysningene som brukerene av Family Tree Builder gjør på myheritage.com. Fordi det er et komersielt firma som legger til rette for publisering av data du selv samler inn så er det ikke lenger ok? Trodde du at brukeren selv ikke hadde kontoll over egne data? Det er feil, undersøk fakta før du påstår at mine innsamlede data kontrolleres av noen andre enn meg selv.

 

Du har rett i én ting, det er sikkert noen som kan være interessert i de data jeg har samlet inn. Det paradoksale i det er jo at dersom jeg velger å gjøre dem offentlig, så er det jeg som står ansvarlig, ikke myheritage....nøyaktig på samme måte som enhver annen hjemmeside som inneholder opplysninger om andre personer.

 

Man må bruke hue når man bruker internett, ikke legge skyld på firma som tjener penger på dine valg.

 

Det blir vel ikke tryggere på grunn av at hundrevis av webbsider gjør det samme? Du har rett i at det er ditt valg - også på alle andres vegne når det er du som legger det ut? Eller? Blir det mere trygt for alle andre av den grunn?

 

Hvordan kan du ha herredømme over data som publiseres offentlig på en webbside?

 

Det er blitt en meget tvilsom praksis, men det må ikke oppfattes som det er den enkelte bruker sin feil. Det blir liksom mere trygt og ok når det er vanlig praksis fordi alle gjør det! Det er en kulturfeil i slektsmiljøet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært vanlig praksis å publisere slektshistorie i godt over 100 år, at informasjonen nå publiseres gjennom flere kanaler enn tidligere er neppe noen grunn til å stanse. At vi har sider hvor vi kan dele informasjon slik som her på Arkivverket eller andre sider hvor slektshistorie finnes er et sunnhetstegn og et godt tegn på at vi har behov for å føle tilhørighet til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært vanlig praksis å publisere slektshistorie i godt over 100 år, at informasjonen nå publiseres gjennom flere kanaler enn tidligere er neppe noen grunn til å stanse. At vi har sider hvor vi kan dele informasjon slik som her på Arkivverket eller andre sider hvor slektshistorie finnes er et sunnhetstegn og et godt tegn på at vi har behov for å føle tilhørighet til noe.

Det er vel så men det var før internett kom så det ble nok ikke publisert til så mange. Det er også noe som heter Dis-treff hos Dis-Norge hvor feilene florerer og som bare blir viderført. Er nok enig med Leif her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du ha herredømme over data som publiseres offentlig på en webbside?

 

Det er blitt en meget tvilsom praksis, men det må ikke oppfattes som det er den enkelte bruker sin feil. Det blir liksom mere trygt og ok når det er vanlig praksis fordi alle gjør det! Det er en kulturfeil i slektsmiljøet!

 

Så får vi søke å arbeide IMOT kulturfeilene! Samt spre korrekt informasjon samt kunnskaper. Og selv tilegne oss det samme.

 

Vi har alle et ansvar - i hvert fall om og når vi er bevisste.

 

Mitt inntrykk er også at de fleste her ikke er ukritiske, hva gjelder kilder. Kilder, kildehenvisninger og lignende: Ja takk!

 

Ellers kan man utmerket godt både ha og ta herredømme over data som publiseres. Egne data, vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel så men det var før internett kom så det ble nok ikke publisert til så mange. Det er også noe som heter Dis-treff hos Dis-Norge hvor feilene florerer og som bare blir viderført. Er nok enig med Leif her.

 

DIS-treff tjente definitivt sin misjon i starten. Etter min mening burde alt der vært slettet. Og igangsatt på nytt. Med blant annet krav om kildeopplysninger, og dessuten langt strengere kriterier for bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.