Gå til innhold
Arkivverket

My Heritage - fornyelse av abonnement?


Jostein Knighta Bø
 Del

Recommended Posts

Det har vært vanlig praksis å publisere slektshistorie i godt over 100 år, at informasjonen nå publiseres gjennom flere kanaler enn tidligere er neppe noen grunn til å stanse. At vi har sider hvor vi kan dele informasjon slik som her på Arkivverket eller andre sider hvor slektshistorie finnes er et sunnhetstegn og et godt tegn på at vi har behov for å føle tilhørighet til noe.

 

Det er konteksten det blir publisert i som jeg har uttalt meg om. Altså, noen legger ut slekta til kreti og pleti uten at kreti og pleti er spurt - tilgjengelig for alltid for alle som ønsker å lese, republisere på egne hjemmesider, bruke det til det man måtte ønske - også kommersielt, til og med til å bygge opp sin egen identitet dersom en skulle være utsatt for identitetstyveri. Her er det bare fantasien som er en begrensning.

 

Datattilsynet er jo også MEGET skeptisk til dette! Det er bare vi i slektsmiljøet som ikke overhode reflekterer over dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder egne opplysninger, opplever jeg at man har bra kontroll med det man selv legger ut. Jeg kan selv bestemme hva andre kan se og ikke se av opplysninger, bilder osv. gjennom såkalte "personverninnstillinger". Hva kreti og pleti legger ut, har jeg derimot ingen kontroll over. Har selv opplevd å figurere med feil navn (ektefellens, hvilket jeg aldri har brukt), har sett at mine forfedre er ført opp med feilaktige slektsnavn, at de har fått feil dødsår osv. osv. Kort sagt: Det er mye rart å se, og det meste bør tas med både en og to klyper salt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder egne opplysninger, opplever jeg at man har bra kontroll med det man selv legger ut. Jeg kan selv bestemme hva andre kan se og ikke se av opplysninger, bilder osv. gjennom såkalte "personverninnstillinger". Hva kreti og pleti legger ut, har jeg derimot ingen kontroll over. Har selv opplevd å figurere med feil navn (ektefellens, hvilket jeg aldri har brukt), har sett at mine forfedre er ført opp med feilaktige slektsnavn, at de har fått feil dødsår osv. osv. Kort sagt: Det er mye rart å se, og det meste bør tas med både en og to klyper salt!

 

Hva man har kontroll på er jo opp til den enkelte å gjøre seg en oppfatning om. Naboens junior gikk på teknisk skole. Elevene laget sitt eget nettverk på hybelblokka (ikke i Norge). Jeg var innom på besøk og da sier han i det han drar fram nettserveren fra under senga "Som nettoperatør kan jeg selvfølgelig lese alt, også epost".

 

Det taler vel for seg? Har man kontroll på nettet, gjør man hva man vil med innholdet og det ser man jo at enkelte gjør. Både på godt og ondt.

 

Ellers har jeg samme oppfatning som Anita om nøyaktighet på det som legges ut - og da er det kanskje ikke så farlig like vel? :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt My Heritage noen få måneder, er jeg blitt overbevist om at tjenesten kan ha sin berettigelse, men i en "engere" krets, dvs. innad i familien. Jeg har selv invitert familiemedlemmer inn som "medlemmer" for å dele gamle bilder, digitaliserte brev, minneord, slektstrær m.m., men jeg har sperret innsyn for alle andre. Såkalte "Smart Matches", dvs at de samme personene dukker opp fra andres slektstrær som "matcher", er bare gjenstand for irritasjon i mange tilfeller, unøyaktige og feilaktige som oppysningene ofte er, så denne tjenesten har jeg koblet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hej,

 

Jag heter Sara och arbetar på MyHeritage. Jag har läst igenom era kommentarer och synpunkter och vill passa på att förklara att det finns olika sätt att betala på om man vill upprätta eller förlänga ett abonnemang hos oss, bland annat PayPal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet har jeg brukt i flere år, bestillte mitt i 2010, fornyest i 2015, vil få kravet på e-postadressen, og med Premium Pluss som jeg har, er det mange

fordeler. Har forsøkt endel program, bruker også Legacy, men det er for meg mere tungvint. Der kommer tid om annen oppdateringer, som er gratis, endel slektsbaser i Amerika har jeg registrert.

Oppgi aldri kreittkort på telefon, kjeltringer finnes over en lav sko, la alt gå via e-posten, då kan en styre det som en vil, et lite råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Jag heter Sara och arbetar på MyHeritage. Jag har läst igenom era kommentarer och synpunkter och vill passa på att förklara att det finns olika sätt att betala på om man vill upprätta eller förlänga ett abonnemang hos oss, bland annat PayPal.

 

Hei, Sara.

Kanskje du kan forklare hvorfor vedkommende selger ringer meg kun når jeg er pålogget MyHeritage?

Og finnes det noe sted i MyHeritage hvor man kan reservere seg mot telefonsalg? Det er irriterende med telefoner fra selgere - ikke minst i ferien idet man har lagt seg i hengekøye med iPad'en og skal pusle med MyHeritage. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hej Trygve,

 

Våra säljare brukar ringa aktiva användare.

 

Jag har tagit bort dig från listan över personer våra säljare ringer, så du slipper bli uppringd när du är mitt uppe i din släktforskning. ;)

 

Vänligen Sara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@19

Det er hundrevis av hjemmesider som publiserer nøyaktig de samme opplysningene som brukerene av Family Tree Builder gjør på myheritage.com. Fordi det er et komersielt firma som legger til rette for publisering av data du selv samler inn så er det ikke lenger ok? Trodde du at brukeren selv ikke hadde kontoll over egne data? Det er feil, undersøk fakta før du påstår at mine innsamlede data kontrolleres av noen andre enn meg selv.

 

Du har rett i én ting, det er sikkert noen som kan være interessert i de data jeg har samlet inn. Det paradoksale i det er jo at dersom jeg velger å gjøre dem offentlig, så er det jeg som står ansvarlig, ikke myheritage....nøyaktig på samme måte som enhver annen hjemmeside som inneholder opplysninger om andre personer.

 

Man må bruke hue når man bruker internett, ikke legge skyld på firma som tjener penger på dine valg.

 

Jeg har forstått det slik at MyHeritage er et forretningsforetagende med hovedsete i Israel (!) som har til formål å tjene penger på folk som er slektsinteresserte. Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen slektsprogrammer som ikke har som formål å tjene penger?

Problemet med Geni og MYHeritage er vel egentlig at at man så utrolig lette blander sammen en masse trær, slik at mange får inn feil opplysninger i sitt tre. Det er vel ikke programmene i seg selv som er problemet, men at det er for lett å slå sammen trær uten at man egentlig vet hva man gjør hvis du er litt fersk. Prøver du å kommentere slik jeg gjorde overfor en, fikk jeg spørsmålet om jeg virkelig trodde 65 moderatorer alle hadde feil. Latterlig spørsmål ettersom hvis en hadde lagt inn feil og de andre kopierte så ja selvfølgelig hadde de da alle feil. I dette tilfellet hadde de gitt en dame foreldre som ikek har kjente foreeldre beviselig ihvertfall.

 

Hvis jeg legger ut mitt tre helt uavhengig av andre og det er feil bakover, så har personer som legger inn samme feilen bare kopiert mitt uten å sjekke, men det er da evt hver enkelt som da må hente noe ut.

Legger jeg dette gale treet ut på Geni eller MYHeritage ja så blir det muligens kopiert hundrevis av ganger med et enkelt tastetrykk og feilen sprer seg som ild i tørt gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til MyHeritage v/ Sara eller andre som representerer firmaet.

 

Les dette innlegget: http://forum.arkivve...40#entry1576275

 

Fra MyHeritages personvernpolicy:

http://www.myheritag...=privacy_policy

 

"Deleting or amending information that others have posted about you or your family:

If the information was posted in a family site where you are a member, you may delete it. See information below on how to do this. Otherwise, you are not able to delete or amend this information and if it has been posted by another member then you should contact them through the Website and try and resolve the issue between you. If you cannot resolve the issue then you should contact us using the contact information at the bottom of this document." (Min utheving.)

 

Hva mener MyHeritage det skal koste personer som ufrivillig er lagt inn i familietrær på MyHeritage med åpenbare feil? I de tilfellene en ikke er medlem og kommer over slike feil, er det slik at support@myheritage.com korrigerer treet på anmodning fra den det gjelder? Eller tvinges man til å betale medlemsskap for å bli hørt?

 

I andre sammenhenger har man etter norsk lovgivning såvidt meg bekjent rett til å få feilaktige opplysninger som er registrert om en selv endret eller slettet. Tar MyHeritage hensyn til dette, eller blir man møtt med slike argumenter som nevnt i forrige innlegg: Tror man virkelig at flertallet tar feil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Fortsettelse fra forrige innlegg.)

 

Jeg har lett på MyHeritages sider etter et klageskjema uten hell...

 

Siden det i dette forumet gjennom tiden er referert flere mislykkede forsøk på å rette gale opplysninger i slike nettbaserte programmer, skulle det vel ikke være så vanskelig for MyHeritage å legge inn et standarisert klageskjema - Complaint form - på nettsiden, slik at også ikke-medlemmer lettere kan få kommet med krav om retting til dere.

 

Det vil nok bli merarbeid for MyHeritages moderatorer ved dette, men da vil jo firmaet vise hvilke verdier som prioriteres - kvalitet på

produktet - eller profitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i at de tar betalt for slektsprogram til å ha på egen pc. Noe annet er at de skal tjene penger på det arbeidet du har lagt ned med å finne opplysninger om slekta. Det koster penger å lage et slektsprogram med unntak av de som blir laget på "dugnad" Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Fortsettelse fra forrige innlegg.)

 

Jeg har lett på MyHeritages sider etter et klageskjema uten hell...

 

Siden det i dette forumet gjennom tiden er referert flere mislykkede forsøk på å rette gale opplysninger i slike nettbaserte programmer, skulle det vel ikke være så vanskelig for MyHeritage å legge inn et standarisert klageskjema - Complaint form - på nettsiden, slik at også ikke-medlemmer lettere kan få kommet med krav om retting til dere.

 

Det vil nok bli merarbeid for MyHeritages moderatorer ved dette, men da vil jo firmaet vise hvilke verdier som prioriteres - kvalitet på

produktet - eller profitt...

 

For meg er det klart at MH ikke er et selskap opptatt av slektsforskning, men av profitt. Hva med å prøve http://tribalpages.com?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har i det siste funnet enda flere betenkelige sider med My Heritage. Ved en ren tilfeldighet oppdaget jeg at en for meg ukjent person har vært inne på både mine egne og mine slektningers nettsider og kopiert bilder av avdøde familiemedlemmer. Disse bildene er igjen linket til fullstendig fremmede personer på vedkommendes egen slektsside. Problemet er at disse ingenting har å gjøre med personen på bildet, noe som i beste fall vitner om manglende pietet og elendig kvalitetskontroll av bilder, navn og personalia. I verste fall kan man snakke om regelrett misbruk av delt informasjon. Til og med bilder av gravstøtter er i stor stil linket til feil personer. Jeg har observert at enkelte "slektsforskere" opererer med over 30 000 navn i sin database, enkelte har sogar over 100 000 navn. Det sier seg selv at her må man mistenke av kvantitet teller mer enn kvalitet. Folk bør i det hele og store være forsiktige med å publisere bilder på My Heritage, selv om man etter sigende kan reservere seg mot at administratorer av andre nettsteder bruker bilder man selv har lagt ut. Man mister rett og slett kontrollen over egne nettsteder, og anmodning om å rette opp feil blir ikke fulgt opp når man henvender seg til "den skyldige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man legger noe ut på nettet hva enten det gjelder My Heritage eller egne lagde websider så forsyner folk seg uansett. Jeg må si meg enig i hva en annen sa, det er vel brukernes feil og ikke selve programmet som har feilen. Hvis jeg legger ut mine slekstsider ved hjelp av Legacy og folk forsyner seg av dem, kan jeg vel ikke klage på Legacy av den grunn. HVis det er masse feil på mine sider, så er det vel heller ikke Lecays feil, men min.

 

At man skal være litt skeptisk til sider lagt ut på nettet er fornuftig, men det gjelder da alle sider og ikke bare de som ligger på MyHeritage og Geni, men mange andre også.

 

Hvor mange personer du har i din base er vel litt irrelevant. Klart har du 50.000 og har holdt på ett år er det merkelig, men er det like merkelig om du har 250.000 hvis du har holdt på i 40 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men er det like merkelig om du har 250.000 hvis du har holdt på i 40 år?

 

... som blir 6250 personer pr. år eller 17-18 stk. pr. dag som skal sjekkes opp mot primærkilder, kanskje ikke umulig - men jo, jeg finner det noe merkelig, spesielt med tanke på at man i mesteparten av de siste 40 år har måttet oppsøke arkiver for å få tilgang til primærkildene.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget er ikke hva jeg selv har lagt ut. Dette er informasjon jeg fullt ut kan stå inne for, problemet er at andre slektninger har lagt ut bilder og annen informasjon om (felles) slektninger som useriøse aktører "stjeler" og bruker på en uakseptabel måte. For noen dager siden oppdaget jeg f.eks. at en person har linket bildet av en avdød tante opp mot en annen person som ikke har det minste med bildet å gjøre, og at samme person også har formidlet direkte gal informasjon som hun ukritisk har kopiert fra andres nettsteder. At antallet personer i databasen er irrelevant er jeg ikke enig i. Jeg personlig har omkring 485 personer i databasen min, og dette kan jeg stå inne for. En person som har 30 000 eller 100 000 personer i databasen sin kan umulig ha muligheter for å kvalitetssikre informasjonen vedkommende legger ut. Under alle omstendigheter har jeg gjort meg litt for mange urovekkende erfaringer. My Heritage kan være bra, men man bør bruke fornuften. Kutt ut "Smart Matching" hvis du vil unngå at noen misbruker informasjon og bilder. Hvis du vil dele gamle bilder, brev, slektstrær o.l. med resten av familen, så kan nettstedet ha en viktig funksjon, men ikke la kreti og pleti få del i denne informasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har også blitt oppringt tidligere, og fikk et godt tilbud via telefon. Jeg sa imidlertid til den personen som ringte at jeg ikke ønsket å oppgi kortinfo så det endte med at jeg logget meg på MyHeritage sin side og vedkommende la inn en spesiell rabattkode til meg og så kunne jeg gjennomføre bestillingen direkte på nettet selv. Fungerte perfekt og ingen problemer i etterkant (med hensyn til kortet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Og nå fikk jeg ( og sikkert mange andre?) mail om et datainnbrudd som skal  ha skjedd den 4. juni dette år 2018. Det skal visstnok "bare" ha berørt e-postenemed en hashtag knyttet til  tregistrerte brukere fram til den 26.oktober 2017, i antall er det visst over 92 millioner personers e-postadresser. Siden mine 2  abonnementer  utløp på den tiden og jeg ikke har fornyet dem forutsetter det at jeg går inn og forandrer passordet, som igjen betyr at jeg må fornye abonnementet jeg ikke ønsker å fortsette med ?  Jeg har ikke helt sansen for driften til My Heritage, skal jeg være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har berre "gratisabonnement", og pleier å vere innlogga heile tida. Ved forsøk på å gå inn på mh for eit par dagar sidan fekk eg melding om at passordet var "gått ut", og måtte då setje eit nytt for å få logga inn. Eg har ikkje fått noko melding om innbrotet, men har med dette fått ei "forklaring" på kvifor mh plutseleg fann det for godt å annullere passordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.