Gå til innhold
Arkivverket

Lars Actander - f Kristiania 1822 - gm Fredrikke Emilie Olsen Søm (f1842) i Fjære


Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

I "Stamtavler over familien Breder og de med den beslægtede ... Arctander" fra 1870-årene fant jeg at tippoldefars søskenbarn, Fredrikke Emilie Olsen, Søm i Fjære (f 1/5/1842) ble gift med Lars Arctander, f 13/4/1822 i Kristiania. Han omtales som kjøpmann i Kristiania.

 

I nevnte bok er det oppført to sønner:

Olaf Arctander f 14/5/1868 - d 12/3 1869.

Lejf (!) Erling Arctander, f 14/5 1870.

 

Jeg finner ikke etterslekt etter disse. Er det noen som vet hvor Lejf og eventuelt andre søsken ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf Severin Larsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 14 May 1868 christening 12 Jul 1868 TREFOLDIGHET MENIGHET, OSLO, AKERSHUS, NORWAY residence 1868 Oslo, Akershus, Norway

  • parentLars Arctander, Fredrikke Emilie Olsen

Leif Erling Arctander

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 14 May 1870 christening 10 Jul 1870 TREFOLDIGHET MENIGHET, OSLO, AKERSHUS, NORWAY residence 1870 Oslo, Akershus, Norway

  • parentLars Arctander, Emilie Olsen

 

2.LARS ARCTANDER, kjøpmann i Kristiania.

Hjemmedpt., bekreftet 6.sep.1822 i Kragerø.

I 1865 handelsfullmektig hos brødrene Eger, Akersgt.22.

Gift ca.1868 med FREDERIKKE ”EMILIE” OLSEN, f.1843 i Arendal.

I 1875 finner vi Arctander som kjøpmann i Karl Johansgt. 45, med hustru og sønn.

Ved folketellingen 1900 er enkefru Emilie Arctander bosatt med sin sønn i Wahlsgt.5.

Sønner:

 

A.OLAF SEVERIN ARCTANDER, f.14.mai 1868 i Kristiania.

 

B.LEIF ERLING ARCTANDER , f.14.mai 1870 i Kristiania, -i 1900 ”kontormand”, ugift.

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&sqi=2&ved=0CEAQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.grenlandslekt.no%2Fphorum-5.1.23%2F%2Fread.php%3F1%2C9499%2C9513&ei=C9EDUebrB_HU4QT1sYDABQ&usg=AFQjCNFoUF0QaAxLWbNAMN6cpSqe6vPlMw&bvm=bv.41524429,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, Ann-Mary.

 

Undrer meg på om den ugifte 30-åringen fra 1900 etablerte familie...? Har begynt å jakte i ft1910, men foreløpig uten treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at Olaf Sevrin Arctander levde i 1875.

 

Telling 1875.Carl Johansgade 45 Kristiania

23558 9 1 Lars Arctander m hf g Kjøbmand 1822 Kragerø b fglass.gif

 

 

23559 10 Frederikke Emilie Arctander k hm g 1843 Arendal b fglass.gif

 

 

23560 11 Leif Erling Arctander m s 1869 Kristiania b fglass.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i dette med at Olaf ikke levde i 1875, ref notert dødsdato i min første melding.

 

Mtp Belgia: Er dette å forstå som permanent emigrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steckbriefe aus dem Deutschen Reich 1908

 

 

Arctander, Leif, aus Christiana in Norwegen Arendt, Friedrich Gottlieb, aus Loeblau Arendt, Christian Friedrich, aus Kiel Arning, Wilhelm Bernhard, aus Hamburg

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&sqi=2&ved=0CEEQFjAD&url=http%3A%2F%2Fhome.foni.net%2F~herumstreifer%2Fanzeiger08.htm&ei=JfUDUYvcOqSL4gShi4C4DQ&usg=AFQjCNFBfuTSgQNbdRjGIiTGltncAhIggA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeinteressant. Jeg er usikker på forståelsen av dette, men indikerer dette omstreiferliv, tigging og ettersøkning fra politi/myndighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring.

 

Sier noe om krevende ting i slekta. Tror morfarens rederi gikk over styr seint på 1800-tallet, mormoren startet "fattighus" i velstandsvillaen på Søm, senere overtatt av Fjære herred. Men relativ velstand blant hans søskenbarn. Men jeg mangler sikre linjer frem til vår tid.

 

Leif var min oldemors tremenning. Husker ikke at min slektsinteresserte bestefar snakket om dette. Kanskje visste han ikke? Kanskje ville de gamle ikke snakke om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.