Gå til innhold
Arkivverket

Trenger tips til leting etter kvinner i USA, utvandret fra Innvik, S&F i 1870


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg har en familie som dro fra Innvik i 1870. Rasmus Sunde skriver i sin bok om utvandrere at de dro til Crawford, Wisconsin. Der finner jeg en 12-åring med riktig navn. Hun bor ikke hos sine egne foreldre. Jeg finner også en kandidat til hennes søster i Vernon, som er nabo-county til Crawford. Jeg finner ikke jentenes bødre eller foreldre.

 

Hvordan er det naturlig å gå fram i en slik sak? Tenkte jeg skulle prøve litt selv før jeg la ut mer info her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen tips? Jeg har lagt inn et spørsmål om dem på Rootsweb, og der er det en som sier han fant foreldrene døde. Hvor, aner jeg ikke, han ga meg ingen link. Så får jeg håpe han gir meg linken i alle fall. Finner fremdeles ingen søsken. Fant en jeg trodde kunne være broren, men det var det visst ikke, det var dessuten i Minnesota, ikke i Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anett!

 

Hadde det kanskje vore ein tanke å forelja oss kven du leiter etter? Då kan det òg vera lettare å gje råd...

 

Med venleg helsing,

 

lzrs E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogn og Fjordane fylke, Innvik, Ministerialbok nr. A 6 (1865-1878), Utflyttede 1870, side 256.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8396&idx_id=8396&idx_listetype=uf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-4

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070305640169.jpg

 

Sogn og Fjordane fylke, Innvik, Ministerialbok nr. A 6 (1865-1878), Utflyttede (1870-)1871, side 257.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8396&idx_id=8396&idx_listetype=uf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-5

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070305640170.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig kandidat for Pernille:

 

1900 United States Federal Census

about Pernille Eide

 

Name: Pernille Eide Age: 38 Birth Date: Oct 1861 Birthplace: Norway Home in 1900: Henden, Miner, South Dakota

[Miner] Race: White Gender: Female Immigration Year: 1870 Relation to Head of House: Wife Marital Status: Married Spouse's Name: Abraham Eide Marriage Year: 1881 Years Married: 19 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 11 Mother: How many children: 12 Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Abraham Eide 59 Pernille Eide 38 Kornelius Eide 16 Anna Eide 14 Josephine Eide 13 Amalia Eide 11 Nordahl Eide 10 Ida Eide 8 Andrine Eide 4 Inga Eide 2 Clarents Eide 6/12

 

 

Det er ikke lett å lære andre å lete...

 

Men 1900 census inneholder fødselsmnd og fødselsår så det er en greit sted å starte. Vær obs på at fødselsår kan være litt feil (+/- 1-2 år).

 

Pernille kunne kan også ha blitt Nille, Nellie osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1880 United States Federal Census

about Porcille Svarstad

 

Name: Porcille Svarstad Age: 20 Birth Year: abt 1860 Birthplace: Norway Home in 1880: Sterling, Vernon, Wisconsin Race: White Gender: Female Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Neighbors: View others on page Occupation: Servant

 

View image Household Members: Name Age F. B. White 48 Ruth White 30 Martin White 21 Clifton White 16 Wilbar White 13 Purley White 20m Porcille Svarstad 20

 

 

Pernille Svarstad rather than Porcille Svarstad

Pernille Svarstad emigrated from Norway with her parents in 1870. She was born 25th October 1860. They went to live in Wisconsin. Pretty sure this is her. Pernille is a common Norwegian name. Porcille is a first for me...

Submitted by usericon_small.gif AnettYtreEide on 1/26/2013

 

-

 

1880 United States Federal Census

about Andrine Svarstad

 

Name: Andrine Svarstad Age: 12 Birth Year: abt 1868 Birthplace: Norway Home in 1880: Rising Sun, Crawford, Wisconsin Race: White Gender: Female Marital Status: Single Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

 

Household Members: Name Age John Bryneldson 58 Berthe C. Bryneldson 49 Andrine Svarstad 12 Hellen Thayer 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan finne mye bare ved å google også.

 

http://www.solvberg.org/bok/nordfjordingernes_historie_i_amerika.pdf

 

s 94

I 1870 kom der flere Nordfjordinger og bosatte sig her.

Mathias Kristianson Fjellkaarstad var en av disse. Han var gift

med Johanne Martinsdatter Tisthammer. De bosatte sig ved

den bekjendte Sukker-bækken (Sugar Creek) som flyter ned

gjennem en av egnens trangeste gjøl og er bekjendt for sit

fortrinlige vand; derav navnet. Ogsaa denne familie flyttet

senere til Newman Grove, Nebraska.

Videre kom samme aar Absalon Valdemarson Svarstad med

kone Ingeborg Olsdatter Sæteren og bosatte sig her.

 

s 186

 

HOWARD, SYD DAKOTA

Det var i aaret 1880 de første norske ankom til Miner co. for

at

 

bosætte sig nordøst for Howard, hvor de dannet det norske

settlement, der væsentlig indtil idag har været bebodd av

Nordfjordinger.

Indtil denne tid hadde disse frugtbare sletter ligget uopdyrket

og været et tilholdssted for bøfler, antiloper og andre vilde dyr,

hvis liv stadig var efterstræbt av landets urindvaanere.

De første norske, som jo oprindelig var fra Nordfjord, kom

dog ikke direkte derfra, men fra Vernon co., Wis. Av disse

skal nævnes : A. A. Henden, sr., Abraham Eide, Anders Verlo,

Anders Devik, Nils Dale, Ole Aaland, Hans Kaarstad, Søren

Hauge, Anders Gimmestad, S. A. Tystad, Kristen Hauge,

Johannes Langland. - Gabriel Fjellestad kom ogsaa den vaaren

eller først paa sommeren, men tok ikke land før senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert! Skal se mer på dette når det blir dagslys! Jeg har googla, men tydeligvis ikke på riktig måte. Dessuten syns jeg hver stat er forskjellig. Har holdt på litt med North Dakota, så da kjenner jeg noen kilder som er greie å bruke der, men så var jeg plutselig i Wisconsin og lost... Tusen takk, og som sagt, jeg må se litt nøyere på det i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det jeg har gjort feil er å gå ut fra at Pernille var problemet og ikke løsningen. Jeg søkte på hele navnet, på etternavnet, og varianter av etternavnet. Selv om jeg gikk ut fra at hun sannsynligvis ble gift, tenkte jeg at hun kunne dukke opp i et slektstre. Jeg hadde også med "lived in Wisconsin", med tanke på mer presise treff. Jeg skulle selvsagt også søkt bare på fornavnet, men av en eller annen grunn tenkte jeg at hun garantert hadde forandret det (ja, jeg prøvde å søke på Nille). Altså har jeg prøvd for få varianter av søk, og feilaktig gått ut fra at fornavnet ikke ville bli beholdt. Jeg har googlet, men det var før jeg selv skrev den kommentaren om navnet hennes på Ancestry. ;)

 

Nå har jeg mye å jobbe videre med i alle fall. :)

 

Hei Anett!

 

Hadde det kanskje vore ein tanke å forelja oss kven du leiter etter? Då kan det òg vera lettare å gje råd...

 

Med venleg helsing,

 

lzrs E. Øyane

 

Lars, jeg prøvde å unngå det som vanligvis skjer, at du får en hel masse fakta uten å få vite hva folk har tenkt. Men det virker som det er vanskelig å beskrive tankeprossen som inngår i leting. Det kan selvsagt være veldig forskjellig fra sak til sak, det skjønner jeg. Nå har jeg i alle fall lært at jeg ikke bør anta noe som helst, men prøve alle varianter når jeg søker, også ting jeg på forhånd ikke tror vil få resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.