Gå til innhold
Arkivverket

Ekteskapsanmeldelse Iver Johnsen Dahlen og Bereth Christensdatter Alstad, Frosta 1816


Jan Ketil Ryggvik
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet ekteskapsanmeldelsen til Iver Johnsen Dahlen og Bereth Christensdatter Alstad, fra Kirkebok for Frosta i Nord-Trøndelag 1816, side 122-123. Noe av det kan leg lese, men mye er utydelig for meg : Jeg kan for eksempel lese : Ægteskabsanmældelse, Tirsdagen den 17de Mars 1816 paa Frostens præstegård(?) at Ungkarl Iver Johnsen Dahlen av Skogns (så noe militært, mulig dragon) Midelfarts_____ av 7de Marts 1816 med pigen Bereth Christensdatter Alstad af Frostens hovedsogn. _______Iver Johnsen er af ___manskabet med det Skongske dragoncompagnie, 26 aar gammel. (så kommer vel vitnene ? ) Andreas Aschlund, John Loktu , ( og at det ikke er slektskap og at det er betalt en avgift på 30 )

 

Synes at det var skrevet såpass mye, og derfor nysgjerrig på hva som står !

Med vennlig hilsen Jan Ketil Ryggvik, Oslo . Med etternavn fra Frosta !

 

post-3474-0-10853500-1359292676_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ægteskabsanmeldelse, Tirsdagen den 12 Marts 1816, paa Frostens Præstegaard af Ungekarl Jver Johnsen Dahlen af Skogns Præstegjeld, med Sognepræsten Hrr. Provst Midelfarts Attest af 7de Marts 1816, med Pigen Bereth Christens Datter Alstad af Frostens Hovedsogn. Bemelte Jver Johnsen Dahlen er af Ungmanskabet ved det Skongske Dragoncompagnie, 26 Aar gammel. - Forløftings-Mændene Andreas Aschlund og John Loktu indestaar for, at dette Par begge har havt de natturlige Børnekopper, samt ogsaa at der imellem dette Par er indtet Slægtskab eller Svogerskab, og at intet efter Kongl. Lov og Forordning hindrer dette Ægteskab. - Ved Anmeldelsen til dette Ægteskab, blev af dette Par betalt til Frostens Præstegjelds Skolekasse 30 Rbs. N. V. - Vielsen bestemt 29de Marts 1816. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk ! Helt fantastisk å kunne lese dette ! Og en masse nye ord jeg kan leite etter ved seinere granskinger . Takk igjen .

 

mvh Jan Ketil Ryggvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.