Gå til innhold
Arkivverket

Kari Pedersdatter Gillebu 1790 til Glømmen Tynnøl Valbjørg slekt


Anita Bakken
 Del

Recommended Posts

Hei Kari Pedersdatter Gillebu født 1790 er min tipp*2. I følge Øyer genealogi finner jeg opptegnet aner vidre ned til Glømmen, Tynnøl og Valbjørg. Jeg regner med at det er flere som kan følge denne anerekka . Det har vært interessant om noen kan si meg om kvaliteten på denne nettsiden. Jeg skulle også ønsket meg litt kjøtt på beina for disse folka. Kanskje noen kan anbefale meg noe litteratur. Engebret Haugen har skrevet om slekt i samme området,kan jeg finne noe dær. Hans bøker var desverre ikke til utlån. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del feil i Engebret Hougens bøker, så de må brukes med forsiktighet, særlig for tiden før 1600.

 

Ved å søke på Glømmen, Tynnøl og Valbjør(g) vil du finne en hel del informasjon her, særlig i det gamle forumet.

 

Glømmen er også behandlet av O.T. Forseth: Omkring Glømmen-ætta, NST XXX, 1986.

 

Avdøde Tore H. Vigerust har også notater om Glømmen-ætta på sin hjemmeside, Vigerust.net, som fortsatt er i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei takk til dere begge. Ja jeg har vært klar over at det har vært stilt spørsmål ang det Hougen har skrevet men det trenger ikke angå min slekt. Hadde også håpet at noen hadde felles aner med meg fra Gillebu, Sandvig, Mageli også da . Synes det blir for lett å plukke fra Øyer genealogi men det kan vel være riktig. Tør nesten ikke å spørre men..... er dette Bratt ætt igjen ? :ph34r: Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør nesten ikke å spørre men..... er dette Bratt ætt igjen ? :ph34r: Hilsen Anita

 

Trond Eiriksson Valbjørgs mor var Tora Eysteinsdtr. Bratt Bjølstad, d. 1606.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok han følge nok med. :) Jeg har litt å jobbe med da. Er det Øyer historielag som drifter Øyer genealogi ? Takk igjen Hilsen Anita

er du på geni.com? jeg har inne noe av den slekta der..via min ektemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nei jeg er ikke på geni.com . Er det et slektsprogram ? Det har vært interessant å fått mer kunnskap om denne siden av min slekt også. Det er ett helt ukjent område for meg både ang slekter og gårder. Hvem var disse anene mine? Jeg har ikke forsket selv på disse slektene. Det eneste jeg er helt sikker på er at mine tipp 2 er Kari Pedersdatter Gillebu og Peder Andersen Sønstevoldmoen. Deres foreldre finner jeg på Øyer genealogi. Min e post er anita_bakken@msn.com .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreldene til Kari som mine aner. Kari Pedersdatter er søster til min ane. Jeg vet ikke hva du har bakover i anerekken din.

Du etterspør troverdigheten til Øyer Genealogi. Jeg kan ikke uttale meg om alt som den innebefatter, men jeg har selv sett den og tildels brukt den og har ennå ikke funnet noen feil der til mine aner. Vedkommene som står bak den er en privatperson.

Forøvrig har jeg ikke slektsforsket noe på Kari og Peder Andersen og deres etterkommere, noe jeg regner med at du har gjort.

 

Vi må alle huske at andres slektsmateriale bør sjekkes grundig før de implementers i egen slektsbase og også huske på at om noen opplysninger ikke fremkommer i de(t) materiale vi ser på betyr det ikke at vedkommende har feil, det kan være at man også forsøker å begrense seg i både hvor mye tid man vil bruke på slekt og også hvilke personer man ønsker å ha med seg inn i sin egen base.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok han følge nok med. :) Jeg har litt å jobbe med da. Er det Øyer historielag som drifter Øyer genealogi ? Takk igjen Hilsen Anita

 

Hei, du kan jo se litt på denne tråden også: http://forum.arkivverket.no/topic/180299-slektsbok-som-omhandler-deler-av-slektene-gloemmen-harildstad-og-sandbu/

 

er du på geni.com? jeg har inne noe av den slekta der..via min ektemann

 

Hei, jeg har en GENI-konto og har deler av denne grenen jeg også. Kan du legge meg inn i treet så jeg kan se dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreldene til Kari som mine aner. Kari Pedersdatter er søster til min ane. Jeg vet ikke hva du har bakover i anerekken din.

Du etterspør troverdigheten til Øyer Genealogi. Jeg kan ikke uttale meg om alt som den innebefatter, men jeg har selv sett den og tildels brukt den og har ennå ikke funnet noen feil der til mine aner. Vedkommene som står bak den er en privatperson.

Forøvrig har jeg ikke slektsforsket noe på Kari og Peder Andersen og deres etterkommere, noe jeg regner med at du har gjort.

 

Vi må alle huske at andres slektsmateriale bør sjekkes grundig før de implementers i egen slektsbase og også huske på at om noen opplysninger ikke fremkommer i de(t) materiale vi ser på betyr det ikke at vedkommende har feil, det kan være at man også forsøker å begrense seg i både hvor mye tid man vil bruke på slekt og også hvilke personer man ønsker å ha med seg inn i sin egen base.

 

Hei Henning.

 

Jeg ser på sidene dine (http://www.anetavle.net/slekt/getperson.php?personID=I5247&tree=1) at du har koblet Trond Eindridsen med Åse Østensdatter. Per Berg mente at slekten hang sammen med Helle i Vågå pga jordeie som ble skiftet der i 1470 og som senere ble tatt på odel av Tronds sønner. Berg mente at Trond bare var gift 1 gang, mens E. Hougen mener at han var gift 2 ganger. Den første kona kan i følge Hougen være av ætten til Erland Trondsen Valbjør i Vågå. Aase Østensdatter Bratt har vært antatt gift med Trond, men det kan ikke stemme da hans sønn Erik giftet seg med henne søster. Vi kjenner evl også kun 7 av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskapskoblingen mellom Åse Østensdatter og Trond Eindridesen er uviss og det ligger inne med en kommentar under Married/Gift også på slektssiden min.

Åse er vel ikke omtalt noe særlig i samtidskilder, jeg ville nær sagt av naturlige årsaker, og er vel kun omtalt i et utdrag av et brev fra Bjølstad i Munthes samlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så ikke det kommentaren før du skrev det. Jeg har ikke oppført noen ektefelle til Trond i mitt tre da det ikke foreligger noe "bevis". Et slikt ekteskap ville vel vært "blodsynd", selv om de ikke er i slekt, men besvogret? Du har uansett masse spennende notater og har tydeligvis lagt ned mye arbeid i treet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under mottoet bedre med ingen ekteskapskobling enn en usikker en burde man kanskje heller fjerne den helt fra slektstreet. Jeg oppfatter både mitt slektsarbeide og andres som hypoteser, og da spesielt når samtidskilder blir mangelfulle og slektskoblinger dannes på grunnlag av enkeltdokumenter. Selvfølgelig kan enkeltkoblinger i slektstrær dannes, men sterke og livsdyktige trær kan man sjeldent påberobe seg. Endel er nødt til å bli antakelser.

 

Jeg vil nødig kuppe tråden med Bratt-koblinger, og jeg ønsker heller å gå litt tilbake til trådstarters utgangspunkt. Brattkoblinger er det en rekke trådemner om og de vil neppe avta med årene. Det finnes mange som er mer interessert i Bratt enn meg - og som har større kunnskap om ætten.

 

Ser forøvrig at jeg var litt kjapp med å si at Kari Pedersdatter (1790-) og min ane var søsken, de var halvsøsken med felles far. Anne Erichsdatter (1761-1794) døde på Gillbø og skiftet etter henne er her:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25176/400/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engebret Hougen skriver i et annet notat jeg har fra hans privatarkiv:

 

"Aase Østensdatter har vært ANTATT gift med Trond Eindridson på Tynnøl og å ha vært dennes 2. hustru.

En enkel beregning viser imidlertid at hun i så fall må ha blitt gift med Trond FØR dennes sønn Eirik giftet seg med hennes søster Thora, og dette ville uten tvil ikke blitt tillatt etter de dagjeldende strenge regler for slekts-ekteskaps-giftemål.

Hadde forholdet vært at Thora ble gift FØR Aaase kunne saken kanskje stilt seg annerledes.

Da det imidlertid må forutsettes at Absalon Pedersøn, som en av beilerne for Jon Pedersøn Jemt (skolemester i Bergen) til Barbara Trondsdatter d.y. må ha vært særdeles vel underrettet at hun derfor virkelig var Tord Bratts søsterdatter, blir den eneste tilfredsstillende løsning den at Aase er blitt Trond Trondsen Tynnøl, en sønn av Trond Eindridson Tynnøl, uten tvil av dennes første ekteskap og oppkalt etter Erlend Tronsen Valbjørgs far. Trond Trondsen må ha vært død før 1557 da Aase sto som eier av gården".......................(det står selvfølgelig mye mer her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, du kan jo se litt på denne tråden også: http://forum.arkivve...stad-og-sandbu/

 

 

 

Hei, jeg har en GENI-konto og har deler av denne grenen jeg også. Kan du legge meg inn i treet så jeg kan se dette?

 

Jeg skal se på det i kveld..dette er ting jeg ikke har lagt inn selv..husk at geni ikke er en god kilde fordi personer som dette er det mange som legger inn ting på og tukler med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen . Her var det kommet mange interessante svar. Spennede at det er flere her som har felles aner. Jeg har ikke forsket på denne delen av slekta mi enda, men den ser da svært interessant ut. Jeg ser nå at jeg har fått private meldinger takk for dem. Får håpe jeg klarer å kontrollere de opplysningene som ligger på genealogisidene. Hvor langt tilbake er sannsynelig her? Til Tore Fevolden. Du kan følge slekta di ned til 1300- 1400 tallet ,kan mine aner kobles dit? Takk for hjelpen så langt. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.