Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av mors navn i kirkeboka


Charlotte Waage
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har funnet min tippoldefars dåpsdag i kirkeboka fra 1868, men skulle gjerne hatt hjelp til å tyde hans mors navn. Kan noen hjelpe meg med dette? Hans navn er Hans, og det står at han er tvilling.

 

I tillegg ser jeg at farens navn ikke er skrevet ned, og at barna ble født utenfor ekteskap. Jeg vet at min tippoldefar het Halvorsen til etternavn, betyr ikke dette at hans far het Halvor? Noen som har noen tips til hvordan jeg kan spore opp denne Halvor?

 

Utdraget fra kirkeboka er lagt ved i dette innlegget.

http://www.arkivverk...uid=502488&js=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar!

 

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Jeg er ny her, og har visst ikke helt klart å sette meg inn i hvordan dette gjøres. Jeg prøver igjen, og håper på bedre hell denne gangen.

 

Min tippoldefar het Hans Halvorsen, ble født den 12. mars 1868 (noen kilder sier 1866) i Aasnes.

 

 

Nå håper jeg at det er en link på denne siden her som fungerer? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=16&uid=513555&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R2%25B1%25B44%25051%2581B%25C5J%25D6%2599V%2586f%25D6%25B5%2500%25C0y%2509%25C4

 

post-3811-0-62239200-1359326026_thumb.gif

 

 

Med vennlig hilsen

Anne Flobergseter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mors navn som Eli Einersdatter, Smørbøl, Gjesaasen.

 

I FT 1865 for Åsnes er hun 26 år, bor på gården Kvernmoen hos foreldrene Ejnar Embretsen og Sigrid Iversdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell!

 

Takk for god hjelp, jeg er enig med din tolkning! Dette ga meg muligheten til å se enda lenger tilbake!

 

Tusen takk!

 

Med vennlig hilsen

Anne Flobergseter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.