Gå til innhold
Arkivverket

forskjeller på fødselsdatoer?


Wærnes
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Min Oldefar er i følge hans gravstein født 12 mai 1905,

Jeg har fått høre at han kommer fra Hammerfest.

når jeg søker opp folketelling for 1910 samt kirkeboka over døpte i Hammerfest får jeg opp en annen med samme navn med

fødselsdato 8 mai 1905. kan det være muligheter for at dette kan være samme mann, og at datidens prosedyrer etc kunne

registrere forskjellige datoer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke uvanlig at fødselsdato og fødselsår er feil 1910 tellingen så det kan godt være han. Var han gift?, dersom du finner vielsen skal det stå hvor han var fra, og hvem som var hans far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er funnet endel feil med fødselsdatoer i 1910-tellingen, men dersom du har funnet ut at den stemmer med det som står ved dåpen, (f. 08.05.1905), skal du nok til en annen person dersom oldefaren din er født 12.05.1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet for Wærnes ser ut til ¨å være - "Min Oldefar er i følge hans gravstein født 12 mai 1905". Man kan ikke gå utifra at gravstein er rett. Av naturlige grunner er datoen oppgitt av andre enn oldefaren selv, og det er derfor ei noe upålitelig kilde. I tillegg er informasjonen blitt videreformidlet til vedkommende som laget gravsteinen. Dvs. et nytt ledd med mulighet for misforståelse. Som antydet over bør vielse og konfirmasjon finnes for å finne ut om personen det er reist gravstein over er den samme som er funnet ved dåp og Ft. 1910. Hvis det er samme person må man da vurdere hvilken fødselsdato som virker mest pålitelig. Regner med denne oldefaren er død så seint at man ikke har tilgang til dødsinnførsel, men det går an å henvende seg til kirkekontoret for å høre hva som ble oppgitt som fødselsdato ved hans død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst kan fødselsdatoer på gravstener være feil, men i dette tilfellet er personen født 08.05.1905 en annen enn oldefaren til Wærnes. Dette er sannsynligvis den samme som er gravlagt i Hammerfest med fødselsdato 08.05.1905, og som det også er reist en minnestein over samme sted. Han var distriktslege i Hammerfest og omegn.

 

Om en søker i Gravminner med dette navnet født i 1905 kommer navnebroren født 12.05.1905 opp gravlagt i Narvik og dette er vel oldefaren til Wærnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja det er min oldefar som ligger i Narvik

Det lyktes meg å skaffe noen tilleggsopplysninger, angående min oldefar, hans far var baker mester i Narvik, født 15.05.1867 ( Hans A Hansen)

og søsken av min oldefar som er eldre er født i Narvik, samt at tipp oldefar hadde en forretning der under folketellingen i 1910,

det vil si at jeg da antar at datoen på gravstedet er riktig, og at vedkommende jeg finner i Hammerfest nok ikke er min olde far, baser på yrket far til vedkommende da har.

Jeg finner også forøvrig dåps protokoll fra min bestemor, som også bekrefter navnet på tipp oldeforeldre, samt yrke.

Siden oldefar er født i 1905 skulle han forøvrig også være inkludert i folketelligen fra 1910, men det siste jeg finner av han er dåpsprotokollen til min bestemor i 1928.

før dette klarer ikke jeg å finne spor av han, noe jeg finner litt underlig, siden han da ikke er i husstanden med sine foreldre, mulig i foster hjem ? etc, men ser av oldefars foreldre at de har tjenestepike og driver egen forretning, noe som lar meg tro at det ikke er ressurser det så fall står i, men så kan jeg da forøvrig også ha bommet på denne vei retningen også da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke disse, da? Baker Hans Hansen med familie og blant barna Tryggve, født 12. mai 1905.

http://digitalarkive...f01036943004246

 

 

Dåpen 20.10.1905:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Andenes i Dverberg, Ministerialbok nr. 899A05 (1897-1908), Fødte og døpte 1905, side 42.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-43 (nr. 25)

 

Faren heter Hans Antonius Hansen gift med Mathilde, født Rønning.

 

Som du sa opptrer bakermester Hans A. Hansen og hustru Mathilde ved din bestemors dåp, så jeg antar jeg har funnet riktig familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.