Gå til innhold
Arkivverket

Vekk som svisker etter 1801


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

21. desember 1800 blir Ole døpt i Bragernes kirke, nr. 21: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-161

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215640700.jpg

Foreldrene, Simen Andersen og Aase Hansdatter, er fra Lier (Brevig-eie), og de giftet seg 20. mars 1789 i Sylling kirke.

De fikk Anders, døpt 4. januar 1789 (født 26.12.-88), Berthe, døpt 4. september 1791 og Hans, døpt 29. juni 1794. Alle døpt i Lier.

 

Jeg finner hele familien i 1801-tellingen på Bragernes, i Storgaden, Simen oppført som arbeidsmand. Så blir de totalt borte. Jeg har lett etter dem, ikke minst barnas konfirmasjoner, men hittil uten hell. De kan ha flyttet fra Bragernes, selvfølgelig, bostedet der er ganske nær grensa til Lier, men jeg finner dem ingen steder, ei heller evt. vielser eller oppføringer i 1865.....

 

All hjelp mottas med stor takk,

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Simonsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 26 Dec 1788 christening 04 Jan 1789 , LIER, BUSKERUD, NORWAY residence 1788 Lier, Buskerud, Norway

  • parentSimon Andersen, Aase Hansdr

 

Berte Simonsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 04 Sep 1791 , LIER, BUSKERUD, NORWAY residence Lier, Buskerud, Norway

  • parentSimon Andersen, Aase Hansdr

 

Hans Simonsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 1794 christening 29 Jun 1794 , LIER, BUSKERUD, NORWAY residence 1794 Lier, Buskerud, Norway

  • parentSimen Andersen, Aase Hansdr

 

OLE SIMONSEN

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 21 DEC 1800 BRAGERNES DRAMMEN,BUSKERUD,NORWAY

  • parentSIMEN ANDERSEN, AASE HANSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svehn: tusen takk - du har funnet konfirmasjonen hans, ingen tvil! Det står et kors ved farens navn, så Simen er nok død. Trolig er det Ole du har funnet som barnefader, også, så mye tyder på at han bliver paa Bragernes.

 

Men hvor i huleste har det blitt av de tre andre barna? Alderen tatt i betraktning (tusen takk for lenkene, Ann-Mary), så burde de ha blitt konfirmert på Bragernes, også, evt. i Frogner kirke, men har ikke funnet dem,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kirkebøkene for Bragernes er søkbare for døde fram til 1814, og jeg har ikke funnet noen "passende" der. Ifølge konfirmasjonsopplysningene til Ole, er faren hans død, men jeg har heller ikke funnet ham. Den eneste jeg fant i de søkbare, var 30 år gamle Simon Andersen i 1808. Navnet passer bra, men han er oppgitt å være landvern i Lier Compagnie, samt at "min" Simen er født ca. 1764. Jeg har også sett i de skannende kirkebøkene fra 1813 til 1818 uten å finne dødsfallet til Simen.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at han (Ole) var i "landværnet" så er det jo ein rimeleg sjanse for at han vart sendt ut i felten, dvs. svenskegrensa, seinsommaren 1814; då krigen mot Sverige blussa opp igjen. Og i så fall har du fire mogelege utfall:

 

A) Han fall som soldat i kampane mot svenskane.

 

B ) Han døyr av svolt eller sjukdom medan han er ute i felten. (Krigsgrav i Marker/ Grue/ Kongsvinger osv??)

 

C) Han blir teken til fange, blir ført til Sverige som krigsfange, men overlever ikkje krigsfangeskapet.

 

D) Han overlever og vender heimatt til Lier eller Bragernes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og tusen takk for tipset, men Ole er nok gjenfunnet som konfirmant i 1817, jfr. innlegg 2. Faren hans, Simen Andersen, som oppgis å være død når Ole blir konfirmert (det står et kors ved navnet til faren), har jeg ikke funnet dødsfallet på (iallefall ikke i Bragernes). Navnebroren, Simon, som står oppført som avdød i 1808 som landvern i Lier, jfr. innlegg 7, har jeg vondt for å tro er rett kar. Jeg vet at det kan skille noen år i alder ved dødsfall, men 30 kontra 44 (som "min" Simen ville vært i 1808) er vel i meste laget....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og tusen takk for tipset, men Ole er nok gjenfunnet som konfirmant i 1817, jfr. innlegg 2. Faren hans, Simen Andersen, som oppgis å være død når Ole blir konfirmert (det står et kors ved navnet til faren), har jeg ikke funnet dødsfallet på (iallefall ikke i Bragernes). Navnebroren, Simon, som står oppført som avdød i 1808 som landvern i Lier, jfr. innlegg 7, har jeg vondt for å tro er rett kar. Jeg vet at det kan skille noen år i alder ved dødsfall, men 30 kontra 44 (som "min" Simen ville vært i 1808) er vel i meste laget....

 

Astrid

 

 

... Det var Simon eg meinte, - skreiv feil namn i innlegget over. Med andre ord at Simon kanskje var ein av dei mange nordmennene som blei utkommandert til svenskegrensa seinsommaren/ hausten 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, skjønner hva du mener nå!!!

Hvis det er tilfelle, kan det selvsagt forklare hvorfor jeg ikke har funnet dødsfallet hans,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, skjønner hva du mener nå!!!

Hvis det er tilfelle, kan det selvsagt forklare hvorfor jeg ikke har funnet dødsfallet hans,

 

mvh. Astrid

 

.... Som kjent hevda Norge sitt sjølvstende i ein kort men uhyre hektisk periode i 1814; - frå og med stormannsmøtet på Eidsvoll 16. februar 1814, via grunnlovsforsamlinga- og grunnlovsdagen på Eidsvoll 17. Mai, valget av prins Christian Fredrik til norsk konge, krigen med Sverige 26. juli til 14. august (Mossekonvensjonen), Christian Fredrik sin påfølgande abdikasjon 10. oktober, og unionen med Sverige den 4. november 1814. Midt opp i all denne her omkalfatringa kan det vera at _din_ Simon var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ganske så passende, Terje, at Simon/Simen (navnet varierer) ble født på selveste 17. mai 1766 på Solberg-eie. Noen år før 1814, men dog....

Nåja, Simon var sønn av Anders Simonsen og hans 1. kone, Berte Karlsdatter Fuglerud. Hans andre kone, Gunild Olsdatter, var faktisk søsteren til en av mine tipper, så verden er liten, iallefall i Sylling!

 

Simon Andersens kone, Aase Hansdatter, var søsteren til en annen av mine tipper, og det hadde vært fint å finne ut litt mer om dem,

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette er datteren Berthe, født i 1791, som dør av tæring på Bragernes i 1843, 52 år gammel pige, nr. 45: http://www.arkivverk...y&idx_side=-420

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61219610705.jpg

 

Sjekket dessuten opp den "uekte" datteren til Ole Simensen, Sille Marie, som ble født i 1834. Hun giftet seg 5. september med John Gulbrandsen, og de fikk mange barn. Bor på Bragernes i 1865, Baggade C1 I. Halstens Barkemølle. Johan er barkestamper, det hadde jeg ikke hørt om før....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.